Artiklar



Fjord 21 HT & Marino V21
Två intressanta hardtop-båtar i 21-fotsklassen fick bekänna färg i den grova havssjön utanför Sandhamn, en dag då det stundtals blåste styv kuling. Fjord 21 HT och Marino V21 är två komfortabla och välbyggda båtar från Norge och Finland. De har varsin 170 hk Volvomotor i aktern. Båtnytt presenterar en intressant jämförelse.
Snabbare än vinden, C-kattan god för 35 knop
Detta är Sveriges och förmodligen också Europas snabbaste segelbåt, C-katamaranen Sleipner. Båten är god för farter uppåt 35 knop och ännu mera och accelererar snabbare än de flesta motorbåtar. Sleipner används för nöjessegling i Stockholms skärgård, men är ett specialbygge för att tävla om Little Americas Cup, en pokal för vilken tävlingsreglerna bara föreskriver båtens längd, bredd och segelyta. I övrigt får den se ut hur som helst.
Blue Bird 25
Blue Bird är namnet på en ovanligt läcker, liten finsk halvkryssare.
Ankarsvik, Uttern 495
Ankarsviks Båtbyggeri i Sundsvall lanserar nu en intressant salongsbåt. Uttern 495, hardtopbåten har blivit mycket populär i detta land, och floran ökar ständigt på nya, djärva konstruktioner.
Flipper Cabin vs Uttern 550
Flipper Cabin och Uttern 550 är ruffade båtar med helt skilda bottenkonstruktioner. Men flera nämnare är gemensamma: De kostar cirka 18.000 kronor utan motor, och de är båda byggda för utbordardrift. Vi har testat dem i all slags sjö med var sin 50-hästare.
Ny Fjord snipa, gör 11 knop
Snipan är en båttyp som är fast förankrad hos båtfolket. Men nu skall snipan moderniseras. Elegant formgivning är en faktor att räkna med, bättre fartresurser en annan detalj. Här presenterar vi Fjord-snekke 21, en snabbsnipa från norska Fjord.
Ballad, en toppbåt
Vissa havskryssare byggs för att vinna kappseglingar andra för att vara familjevänliga. Somliga görs så att de blir en bra kombination av bådadera. Ett gott exempel på detta är Albin Marins halvtonnare Ballad.
Snurror för stora roddbåtar
För tjugo år sedan ansåg man att tio hästkrafter var en rejäl effekt när det gällde en utombordsmotor. Sedan dess har det gått inflation i begreppet snurrehästkrafter och idag är en tiohästare en liten snurra. Det är en motor som är avsedd för småbåtar och då främst planande och halvplanande sådana.
Catalina, bra bygge, klen motor
Catalina är en av Sveriges äldsta ruffbåtar i plast. Den började tillverkas redan 1959. Den har funnits i tre utföranden. Sammanlagt har fram till och med 1973 års säsong tillverkats 672 Catalinor. Vi har tittat på en 11 år gammal Catalina och berättar här om den och om hur båten förändrats under åren.
Daycruiser på fyra sätt
Daycruisern håller på att förändras. Från att tidigare ha varit en sportig båt med övernattningsmöjligheter för två, håller nu båttypen på att bli mera kabinbåt än daycruiser, Båtnytt har provat fyra av marknadens intressantare båtar av den här typen. Coronet 21 daycruiser, Draco DC 2000, Skagerak 21 och With Vitur.
Motortest, Chrysler Super Bee
Utombordsmotorer har sitt givna berättigande i många sammanhang, men är det fråga om stora effektbehov, för höga farter, och större skrov, kan arrangemanget bli både komplicerat och dyrt.
Flipper Cabin, bättre än den ser ut
Nystartade Flipper Marin AB på Lidingö utanför Stockholm kommer att premiärvisa en ny kabinbåt på årets Allt för Sjön. Båten heter Flipper Cabin och är en ovanlig båt i många avseenden.
Crescent 418 och 505
Nytt i gammal stil. Monark-Crescent i Varberg presenterar varje år något intressant till vårens utställningar. I år får vi se två mindre båtar i deras hardtopserie, Crescent 418 och 505, samt en intressant "laxkutter" byggd på det välkända 69-skrovet.
Albin AD 21, inombordartest
Gösta Berling, Tage Erlander och Albin AD-21 är alla välkända värmlänningar. Var och en med både fel och förtjänster. Här har vi tittat närmare på motorn.
Concorde HT & Hajen HT
Måste normalfamiljen kosta på sig en fullvuxen motorbåt för att kunna ge sig ut på en längre semester, eller kan den klara sig med en mindre och billigare båt? Båtnytt har "provsemestrat" i två Hardtopbåtar, den ena Ryds Hajen, den andra Marieholms Concorde. Båda är ca 5 meter långa och har fyra kojplatser.
Sex snurror mellan 5 och 7,5 hk
Denna gång har vi granskat sex utombordsmotorer i effektklassen kring sex hästkrafter. Skillnaden mellan fyrahästarsmotorer och dem vi nu provat är ju bara två hästkrafter, men denna rätt obetydliga effektökning kan ge intressanta resultat, som vårt test också visar.
Är hardtop-båten en familjebåt?
Måste normalfamiljen kosta på sig en fullvuxen motorbåt för att kunna ge sig ut på en längre semester, eller kan den klara sig med en mindre och billigare båt? Båtnytt har "provsemestrat" i två Hardtopbåtar, den ena Ryds Hajen, den andra Marieholms Concorde. Båda är ca 5 meter långa och har fyra kojplatser.
Albin 30, Krabat 740
Albin 30. Hösten 1973 kommer den här båten att bli Albin Marins stora flaggskepp i modellserien. En båt med sjöegenskaper i toppklass konstaterade vi. Krabat 740. Dubbelruffbåtarnas tid är långt ifrån förbi. Krabat 740 är en pris- och prestandamässigt intressant utmaning till storsäljaren Albin 25.
Capri 21 och Oceanix
Vi har provat två av marknadens prisbilligaste ruffade segelbåtar. Danskamerikanska Capri 21 och franska Oceanix. Båda dessa båtar tillhör nyheterna på den svenska marknaden.
Albin Viggen, Karlskronaviggen
Ett av de omdebatterade ämnena bland seglare har på senare år varit för- och nackdelar med delat lateralplan dvs kort köl. Förr seglade man i långkölade båtar, som sägs vara utomordentligt goda sjöbåtar medan de kortkölade har påståtts vara motsatsen. Vid en noggrann jämförelse i öppen sjö har Båtnytt funnit att fenkölen är betydligt bättre än vad ryktesmakarna vill göra gällande. Vid proven användes Karlskrona och Albin-Viggen.

Filtrering

Båtmodeller


Kategori














Tagg


Skribent


Undersida