Artiklar



100-timmarstest, motorbåtar
Båtnytts stora och unika test är slutfört - i varje fall vad båtarna beträffar. Resultatet blev ömsom vin och ömsom vatten, delvis väntat och stundom överraskande. Snabbt summerat är erfarenheten den att båtarna nog i princip är bra, men också att kvaliteten tycks variera mellan exemplaren. Och att vissa tillbehör är genomgående dåliga.
Askeladden 14, Crescent 45, Combi Fabola Fokus
Vi har vant oss vid att båtar godkända av Sjöfartsverket är säkra båtar. Den blå skylten i aktern är en trygghetsgaranti för mig och min familj om vi skulle få hårt väder. Men vad händer egentligen om man går runt? Båtnytt stack ut och kapsejsade en dag med 7-8 m/sek och gjorde en överraskande upptäckt.
Daycruisers: Vackert väder viktigaste tillbehöret
Är daycruisern bara en USA-inspirerad dagdröm, som borde ha stannat kvar däröver? Eller gör den hemma också i svenskt vatten och väder? Vi testade och fann att nog duger den bra hos oss också. Det beror bara på hur man realistiskt ser och använder den.
100-timmarstest, snurror
Den moderna snurran är något av ett tekniskt mästerverk i fråga om uteffekt per kilo. Men också en serieprodukt där kvaliteten kan växla. Därför är service, trim och skötsel ofta avgörande för hur motorn bedöms och betraktas.
Trio för sport och transport
För många är sex eller sju knop höjden av sjölivets behag. Andra vill fara fram fem gånger fortare av olika anledningar. Här har vi tagit upp den senaste kategorins åkdon för närmare granskning och varför just detta sätt att bränna pengar har sin tjusning.
Contest 28
Contest 28 - välbalanserad holländsk familjeseglare
Bullerdämpningen börjar på ritbordet
Bromsad effekt, bränsleförbrukning och buller är tre viktiga faktorer vid val av mellanklassmotor. Och priset förstås... Vi har tittat på sju ledande märken ur de här synvinklarna.
Sju ledande märken i mellanklassen
Bromsad effekt, bränsleförbrukning och buller är tre viktiga faktorer vid val av mellanklassmotor. Och priset förstås... Vi har tittat på sju ledande märken ur de här synvinklarna.
9 Utombordare i 5 hk-klassen
Tro inte för ett ögonblick på hästkraftskrytet då du köper snurra. Har du riktig tur, är effekten ungefär nittio procent - i sämsta fall bara ca 60 - av det som står på kåpan. En galenskap i fråga om mätmetoder utan konsekvenser för andra än köparen.
Albin 79, Accent, Facil, för den som gillar segling
Tre snabba kvartstonnare som går att segla med familjen i, men som också går att ställa upp i havskappseglingar och kämpa för förstapriset - tre sådana är Albin 79, Accent och Facil. Efter segling i snöyra och kuling kunde vi efter många ronder kora Accent som vinnare
15 Roddbåtar
Småbåtarna är de verkliga storsäljarna och byter ägare i tiotusental varje vår. Många modeller är bra, andra är bättre. Vi har prövat femton olika typer för att hjälpa dig välja den som bör passa dig bäst. Antingen du vill ta dig fram med äkta "gransegel", eller föredrar snurra.
Catalina, trimplanen förbättrade sjöegenskaperna
Vi är tre i familjen, så några problem med utrymmen i Catalinan har vi inte, säger Gösta Sandberg 33, från Stockholm. Sjöegenskaperna förbättrades avsevärt sen vi satte på trimplanen.
Vindö 40, Monsun 31, Forgus 31
Tre utsökta långfärdsseglare, cruisers, i en rättvis men kritisk jämförelse. Vindö 40, Monsun 31 och Forgus 31, tre Orustbyggen där träbåtskänslan tagits tillvara mycket fint. Även denna test resulterade i tre vinnare.
Curtevenne 830 ak, tuff holländare med stål i skrovet
Stål är ett tämligen missförstått och misstrott material då det gäller nöjesbåtar. Här har vi hittat en holländsk nykomling som bör kunna rätta till missförstånden. "Curtevenne 830 ak" visade sig vara en robust liten tuffing med familjekryssarens alla goda egenskaper. Något att hålla i, både i storm och stiltje.
Vi Båtägare bedömer Flipper 700
Flipper 700 är en kabinbåt där konstruktören Sigurd Isacsson i första hand tänkt på sjöegenskaper och utseendet och i andra hand på utrymme.
Smådieslar: Här kan du bli lurad på effekten!
"Skåda icke given häst i munnen" på står ett gammalt ordspråk. Men det gäller inte för moderna dieselhästar, där man tvärt om bör vara extra noga med att kontrollera vad hästkrafterna egentligen betyder. Det finns nämligen mer än ett sätt att se på effekten.
Tre moderna motorkryssare
Svensk standard contra dansk Deluxe. Första klass är alltid dyrare. Så även när det gäller motorbåtar. I vårt provexempel blev det också ganska stora skillnader. Från 16.000 till 30.870 kr metern, närmare bestämt.
Vi båtägare bedömer Beaufort 800
Beaufort 800 är en halvplanande, dubbelruffad motorbåt som domineras av en stor ombonad akterruff och en fyndigt inredd förruff.
Ohlson 22, Bellona 23, Albin-Viggen
Det finns gott om båtar att välja mellan i storleksklassen 6-7 meter. Vi tog ut de argaste konkurrentbåtarna Bellona 23, Ohlson 22 och Albin Viggen.
Nord 80, Bianca 28, Ohlson 28
Fyra familjehavskryssare runt 8 meters längd. Ritade av tre olika konstruktörer med var sin uppfattning om hur en välseglande båt för familjebruk och med kappseglingspotetial ska se ut.

Filtrering

Båttillverkare


Båtmodeller


Kategori




















Tagg


Skribent


Undersida