Artiklar



Köp rätt på fel ställe - tjäna tusenlappar
För dig som är ute efter att köpa begagnat i vår finns det flera företeelser att hålla ögonen på om du vill göra en bra affär. Här finns inte bara tusenlappar att spara, utan tiotusenlappar!
12 snurror mellan 5 och 8 hästar
Snurror under 10 hk är de verkliga storsäljarna i Sverige. Vi har testat 12 av dessa motorer i klassen 5 till 8 hk, samtliga av 1985 års modell. Här finns snurran till roddbåten och till de mindre segelbåtarna, och den japanska dominansen är påfallande.
Grisslan
Gamla Grisslan har fått en syster. Med styrhuset fram och motorkonsoll baktill. Med samma sprutt i sjögången.
Albin Alpha, Albins värsting
Albins värsting, en båt för dig som verkligen vill segla. Men också en båt med mycket väl utnyttjade utrymmen och till bra pris. Tyvärr med järnköl.
Albin Alpha
Nytillskottet Alpha är en typisk Albinbåt. Det är i princip en nedbantad Delta som Peter Norlin lyckats bra med. Båten har allt man väntar sig av en modern 29-fotare. Det är därför synd att Albin Marin envist fortsätter med sin billighetslinje.
Frossa vid spinnakergipp? Här är medicinen!
Gippomatic är det lite underfundiga namnet på en alla tiders ny pryl för alla som gillar att segla spinnaker. Det är en finurlig och fungerande variant på en spinnakerbom, en bom som du gippar från sittbrunnen utan att behöva kliva upp på däck och jonglera med.
11 Kabinbåtar under 100 000 kr
De brukar sällan ligga kvar särskilt länge vid en beg-båthandlarns brygga. Det handlar om små och mellanstora kabinbåtar och daycruisers. Begagnade förstås, men billiga!
Crown 31, Scanmar 31, Guyline 95, Omega 30 S
Med familjerna Boucht, Henningsson, Ihmer och paret Dahlberg/Herrmann i fyra fina testbåtar tog vi reda på vad du får för 300.000 - 350.000 kronor i båtväg. Vad ger en toppmodern 30-fotare dig som har en gammal? Hur seglar den? Är den bättre byggd? Och framför allt är den värd pengarna?
Yamaha 40 - Suzuki 40 - Evinrude 40
Fyrtiohästare har blivit ett attraktivt alternativ om man vill ha mer ork men ändå hålla bränsleförbrukningen på rimlig nivå. Vi har testat tre av nykomlingarna från säsong -84. Olika till namnet - men knappast till gagnet...
One Of A Kind 1985, gamlingarna överraskade
Med 20 båtar på startlinjen i fyra seglingar i såväl lättvind som hårdvind blev One Of A Kind ett bra test på vad båtar i klassen 27-29 fot förmår när de är toppade med förstaklassiga segel och besättningar i världsklass. Att två racerbåtar skulle toppa var inte helt oväntat. Men att den ena är av gammal typ och att en annan 65 år gammal racer var snabbast när det blåste mest, var nytt!
Catalac - Cruising på engelska
Även seglare som aldrig varit ute i en cruising-katamaran vet att den är annorlunda: Den kränger knappast, har andra seglingsegenskaper, bjuder på massor av utrymme . Att bedöma en sådan båt efter enskrovsmallen är mycket svårt. Vi gör i alla fall ett försök efter två provseglingar med engelska Catalac 30.
Bever 720 Flyfish
Planande skrov utan planingströskel är en verkligt god cigarr som många båtkonstruktörer eftersträvat. Med skiftande resultat. Bever 720 Flyfish är av allt att döma ett av de bästa reslutaten hittills.
Bella 600 HT
Våra branchbröder i Öster har ett mycket karaktäristiskt sätt att bygga små fartbåtar. Där kommer sjöegenskaperna i första hand, även om bo-komforten därmed råkar bi lidande.
Baltic 28 – bländande och kostbar
Vissa båtar bländar mer än andra. Baltic 38 DP är en sådan, en fin kompromiss av vass havskappseglare och bekväm långfärdsbåt. Dessutom skiljer sig 38:an från alla konkurrenter genom en sinnrik inredning.
Den nya, snålare generationen
Snålt tilltagen snurra ger inte alltid billigaste milen. Det har vi konstaterat förut och nu har tankegången tydligen börjat slå igenom även i köparleden. Allt fler byter nämligen sina "tjugor" och "tjugofemmor" mot 30-40 hk eller mera, till såväl nytta som nöje.
En dubbelduel i medelklassen
För bara åtta år sedan var det fortfarande mode att rita båtar för familjesegling efter IOR. Ett hyfsat mätetal var viktigare än farten i sig. Konstigt nog blev det ganska lyckade båtar ändå och flera IOR-båtar har blivit klassiker. Båtnytt har testat Cenit 33, Scanmar 33, Contrast 33 och Compis 33.
Coronet DC 21 och Ockelbo DC 21
Köpte du en daycruiser billigt för 5-10 år sedan? Då gjorde du ditt livs affär. Idag går det förmodligen att få ut dubbla priset! Det finns flera orsaker till att intresset för snabbare båtar ökat så starkt. Lågt bensinpris är en av dem. Och varför inte farten som ett utslag av 80-talets muskelbyggande. Vi har tittat närmare på två nygamla familjeracers som upplever den nya våren: Coronet och Ockelbo DC 21
Crown 31, familjebåt med vinnartalang
Crown 31 är Håkan Södergrens bidrag till 80-talets familjesegelbåt i 30-fotsklassen. Han har prioriterat farten men ändå fått utrymmen under däck som klassar Crown 31 som en fullvärdig familjebåt. Till farten och utrymmena skall du lägga ett "överkomligt" pris.
Fotogendriven finne med flera finesser
Fotogendrift är inte längre ett realistiskt alternativ till sjöss hos oss. Allra minst på allvarligt syftade arbetsbåtar. Läget är annorlunda i t ex Finland, där bränslet inte är lika hårt beskattat.
Båtnytt provar First Class 10
First Class 10 liknar ingen du seglat förut. Fransk, elegant, stark. Hela 62 kvadratmeter segel på ett depacement på bara 3,1 ton. Den är en rå fartmaskin som saknar ståhöjd och som kostar drygt en kvarts miljon. En Admiral's Cup-båt till samma pris som en halvtonnare.

Filtrering

Båttillverkare


Båtmodeller


Kategori




















Tagg


Skribent


Undersida