Artiklar



Albin 21, Fjord Wing, nästa års båtar
Nu på höstkanten duggar nyheterna tätt. Vi har tittat på två av nästa års nyheter, som utan tvivel kan betecknas som ett par av 1970 års mest intressanta båtar, Fjord Wing och Albin 21.
Fem snurrebåtar i test
Vi har provat fem stora snurreroddbåtar. Flytförmågan var i regel god, men i ett par fall var det helt omöjligt att vända båten sedan den kantrats. Det räcker inte bara med att kräva en viss flytkraft när det gäller en båt som skall vara säker. Den måste också kunna vändas om den hamnar med kölen i vädret.
Albin 25
Albin 25 blev redan från början en sensation. Det finns utan överdrift ingen båt av denna typ på marknaden som kan konkurrera med Albin 25 i förhållandet "mesta båt för priset".
8 Gummibåtar från 400 till 3.000 kronor
Kan vi lita på gummibåten? Först skall anmärkas att dessa båtar inte är några livräddningsflottar, utan en helt ny typ av båt. De är mycket vanliga nere på kontinenten, där de är ett mycket populärt alternativ till vanliga båtar.
Colin Archer kommer tillbaka
Colin Archer - hans båtkonstruktioner kan göra många seglare saliga av lyckokänsla. Colin Archers båtar var de sista riktiga sjöbåtarna, säger man. De var båtar som enbart var byggda för kombinationen fart, utrymme och goda sjöegenskaper. Båtarna konstruerades innan kappseglingssportens olika mätningsregler blev avgörande för båtutvecklingen.
12-timmarstest, hur håller standardbåten
Vi börjar vår serie 12-timmarstest med tre sportbåtar av jämbördig typ. Crescent 54, Concorde och Observer
Caprice, H-båten, Folkbåten, IF-båten och Knarr
I samarbete med vår kollega Bådnyt i Danmark har vi provat fem populära familjeseglare. Fyra finns i Sverige - Caprice säljes endast i Danmark. Vi lät även båtarna tävla mot varandra på en olympisk bana - med oväntat resultat.
Tre 17-fots daycruisers
Vi testade de tre båtarna under sex timmars hårdkörning till havs utanför Sandhamn. Båtarna skulle verkligen få bekänna färg. Läs hur det gick.
Bertram, en epok i båthistorien
Bertramvarvet blev snabbt ett av USA:s största båtbyggerier. Redan efter något år hade varvet en årsomsättning på 20 miljoner kronor. Båtarna var synnerligen påkostade och välgjorda. Bertram blev ett slags båtvärldens Rolls Royce. Läs hela storyn om Bertram här.
Vilket är bäst, snurra eller inu?
Snurra eller inu? Skjutande eller dragande propeller? Vilken typ är bäst från ljud- och slitagesynpunkt, vilken är lättast att göra service på?
Fjord Attaché, inredning i särklass
Fjordplasts nya snabba familjebåt är ett exempel på konstruktion med tanke på komforten inombords. Rymlig, bekväm och praktisk är nya Fjord Attaché.
Båtnytt jämför: 5 från 50 till 55
Båtnytt jämför handlar denna gång om utombordsmotorer. Närmare bestämt snurror i mellanklass. Urvalet i storleksklassen omkring 50 hk åt vardera hållet. För att begränsa det hela har vi därför denna gång nöjt oss med att jämföra motorer från 50 hk till 55 hk.
Topputrustad havskryssare klass 1
Vad får man för pengarna? I första hand får man en båt som man är tämligen ensam om. Stora segelbåtar byggs oftast i bara ett exemplar, och det innebär att de kostar mycket pengar.
Fem kabinbåtar under 30 000kr
Den moderna folkmotorbåten - finns den? Många anser att den i så fall skulle finnas bland dessa båttyper; Vinga Kabin, Capir Cabin, Passad, Fair Lady och Gullrignen Kabin. En beboelig båt med med hygglig fartprestanda och ett pris som inte skiljer sig så värst mycket från vad en ny bil i stora klassen kostar.
Vi jämför sex stora "roddbåtar"
Vi har valt sex båtar ur största klassen av odäckade båtar. Samtliga båtar hamnar i prisgruppen mellan 2000 och 3000 kronor. Dessa sex båtar kan sägas representera lika många uppfattningar om hur idealet ska se ut. Vilken är bäst?
Tio roddbåtar i mellanklassen
Båtnytt jämför fortsätter här med en fingergranskning av tio roddbåtar i mellanklassen, båtar som kostar mellan 1.000 kronor och 2.000 kronor. Bland dessa finns de riktigt fina roddbåtarna, men här finns också utmärkta snurrebåtar. Vilken som är bäst är en fråga om vad båten skall användas till. Ingen båt är bäst i allt, det finns stora skillnader.
Motorer från Albin, Volvo-Penta och BMW
Det är relativt tunnsått med motornyheterna i år. Men i samband med Allt för Sjön i Stockholm visades en del nyheter som faktiskt är toppintressanta.
Fyra snipor visar aktern
I våra jämförelseprov har turen nu kommit till småsnipor mellan fem och sju meters längd. Vi har valt fyra representanter för den "moderna" snipan; Thor-snipan, Rivö, FM-snipan och Essem 20. Tre av dessa är byggda i glasfiberarmerad plast och den fjärde i aluminium. Hur skall nu en riktigt snipa se ut?
Crescent 66
Seglaren Pelle Pettersson tycks ha blivit ordentligt biten av motorbåtsflugan. Den senaste skapelsen från hans penna är Crsecent 66. En daycruiser som är en direkt utveckling av förra årets miniatyrdaycruiser.
Fortuna, en typ som saknats
Halvplanande båtar har glömts bort bland moderna snipor och djupa V-bottenbåtar. Men det finns marknad för dem. Nya Fortuna minskar tomrummet.

Filtrering

Båttillverkare


Båtmodeller


Kategori




















Tagg


Skribent


Undersida