Gör det själv



Gör det själv: Serva kylningen
Byte av packning och anod. Har du glykolspill under motorn kan det vara dags att se över kylsystemet. Vi visar hur du gör en enkel service inklusive gavelpackningsbyte i din Martec färskvattenkylning.
Turboskola, del 1-3
Turbon är en viktig del av motorn på en modern marindiesel eller bensinare. Vi går igenom funktionen och visar steg för steg hur du kontrollerar skicket på ditt eget aggregat. I nästa nummer följer vi en renovering av ett vanligt förekommande turboaggregat, av typen K26, som passar till Volvo Penta. I tredje avsnittet ger vi din gamla Volvodiesel en adrenalinkick. Genom att byta till en turbo som laddar fullt redan vid låga varvtal är det möjligt att öka vridmomentet med upp till 35 procent runt 1 800 rpm, där det behövs som allra mest. (Artikelserie från 2010, 3 delar/14 sidor)
Nytt elsystem i IF
Många 70-talsbåtar har ett elsystem som inte följt med sin tid. Häng med från början när vi uppgraderar elen ombord på vår projektbåt. (Artikelserie från 2010, 17 sidor). Del 2: Värmaren. Del 3: Solpanel. Del 4: Koppla ihop
Vårda vantskruven
Lite underhåll och rätt hantering kan betyda skillnaden mellan flyt och totalhaveri. Nu zoomar PB in och lär dig vantskruvsvett. (Artikel från 2010, 3 sidor)
Renovera delaminerat däck
Säljaren hymlade inte när Johan Sandberg köpte sin C 40. Fördäcket var delaminerat och behövde åtgärdas. Fakta om hur jobbet skulle gå till samlades in på internet. Sedan var det bara att kavla upp ärmarna och skrida till verket. (Artikel från 2010, 3 sidor)
Montera däckstömning
Om ett par år blir det förbjudet att tömma toatanken i vattnet, och många båtar måste byggas om. Men även om man redan har en hålltank är det en hel del att tänka på för att allt ska passa och tömning vid pumpstationen gå smidigt. (Artikel från 2010, 4 sidor)
Bygg stativ till solpanelen
Lasse Lundberg tillverkade ett eget stativ för solcellspanelen av ett polerat rostfritt rör. En snygg och stadig lösning som dessutom blev billigare än de färdiga stativ som finns att köpa i båthandeln. (Artikel från 2010, 4 sidor)
Plasta in båten för vintern
Krympplast seglar upp som ett skållhett alternativ till vintertäckställning och presenning. (Artikel från 2010, 4 sidor)
Byte av ratt på en Maxi 95
Att tappa styrningen är nog bland det värsta som kan hända på en segelbåt. För att förebygga haveri kan det vara läge att byta. Här visar vi hur man byter rattstyrningen på en 30-fotare. (Artikel från 2010, 4 sidor)
Byt skrovgenomföringen
Många drar sig för att själva byta skrovgenomföringar på grund av risken för att få läckage. Att byta är inte svårt, men se upp för fallgropar. (Artikel från 2010, 4 sidor)
Sy mörkläggningsgardin
En mörkläggningsgardin för förpiksluckan ordnar sovmorgon på semestern. Med isydda tyngder ligger den på plats ovanpå luckan. Syjobbet tar inte mer än ett par timmar och kostnaden stannar vid några hundra kronor. (Artikel från 2010, 4 sidor)
Konvertera bilmotor till båten
Roger Wibom slängde ut sin gamla dieselmotor för att istället montera en bilmotor i sin norska snipa. Det är inget som vem som helst bör ge sig på, men det finns många tusenlappar att tjäna. (Artikel från 2010, 4 sidor)
Budgetmålning på liten båt
En stor del av Sveriges båtbestånd består av mindre plastbåtar. Med tiden blir friborden tämligen anfrätta och i behov av en uppfräschning. Här visar vi hur man ger en 6-meters segelbåt ett nytt liv för under tusenlappen och med mindre än två dagars arbetsinsats. (Artikel från 2010, 4 sidor)
Sy nedgångslucka i tyg
Vet du inte var du ska göra av den tunga träluckan när ni seglar? Har du tröttnat på att den slamrar när ni är till sjöss? Då är tipset att sy en egen nedgångslucka i tyg. Tryckknappar i sidan håller luckan på plats och dubbla dragkedjor ser till att luckan kan öppnas och stängas i ett huj. (Artikelserie från 2010, 2 avsnitt/10 sidor)
Serva båttrailern
En båttrailer får ofta stå ut med ganska mycket innan den får, ofta välbehövlig, service. Här är några tips på hur du bättre tar hand om din trailer. (Artikel från 2010, 5 sidor)
Renovera dieselmotor (MD6A) Del 4-7
Nu börjar det äntligen bli riktigt spännande. MD6A:n ska upp ur motorrummet och vi får en första chans att se hur läget är för den gamla trotjänaren. (Artikel från 2010, 7 sidor)
Renovera dieselmotor (MD6A) del 1-3
I de allra flesta av våra svenska segelbåtar från 1970-talet sitter det en dieselmotor och rostar i tysthet. Att byta ut den mot en ny innebär ofta en kostnad som överstiger båtens värde. Följ med från början när vi lyfter ur och räddar livet på en typisk marindiesel. (Artikelserie från 2010, 7 avsnitt/47 sidor).
Nytt elsystem, ombygget del 13
I projektbåten Ombygget, en Delta 17HT från 1980-talet, är det nu dags att sätta in ett enkelt elsystem. Men det visar sig vara mer jobb än man först kunde tro... (Artikel från 2010, 7 sidor)
Sy nya dynor till båten
Vaknar du i en pöl av kondens på morgnarna? Domnar ena skinkan när du sover på sidan? Då är det definitivt dags att byta båtdynor. Med hjälp av dynspecialisten Inge Flatmo ger vi dig råd inför dynbytet, vare sig du beställer färdiga dynor eller syr själv. (Artikel från 2010, 4 sidor)
Serva vinsch och avlastare
Få saker är så centrala på en segelbåt som vinschar och avlastare. Ändå är det ofta så att de får sitta där utan service år efter år. Men till slut pockar de på uppmärksamhet, och då om inte förr är det dags att göra något. Och det här kan man faktiskt göra helt själv och spara många sköna slantar. (Artikel från 2010, 5 sidor)

Filtrering

Båttillverkare


Båtmodeller


Kategori














Tagg


Skribent


Undersida