920843.jpg

Artiklar

Bilder: Lyxyachten som inte går att slita blicken från

Adastra är designad i England, byggd i Kina och ägs av en skeppsredare som önskade sig en motoryacht som var billig i drift. Det fick han. För 140 miljoner kronor.

Text: • 2014-05-12 Uppdaterad 2021-06-09
Bilder: Lyxyachten du inte trodde fanns
TV: De kör racingbåtar med NASCAR-motorer
Läs mer: Vi reder ut knop och km/h
Bilder: Lyxyachten som inte går att slita blicken från

001

Så här mysigt har man det i “The master bedroom”.

Original 800×484 – öppna i nytt fönster
Direktlänk https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjk0ODE0MDtzOjE6InciO2k6ODAwO3M6MToiaCI7aTo0ODQ7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI1MzIwYzE3ZDI1NDZhMzFhM2RhZDhiZDMxMTFkZDY0NDc5MWQ0NWFhIjt9

Visa mer info

Bilder: Lyxyachten som inte går att slita blicken från

002

Och så var det det här med inredningen. Man har anlitat Jepsen Design från Hongkong för att utarbeta interiördesignen. Företaget startades av den danska arkitekten Inge Strompf-Jepsen, som har varit bosatt i Hongkong i 30 år. Företaget har mångårig erfarenhet av att inreda lyxyachter och exklusiva husbåtar. Inge Strompf-Jepsens team av illustratörer och designers har lyckats ge interiören en omisskännlig prägel av skandinavisk design kombinerat med den österländska stilen.

Original 800×534 – öppna i nytt fönster
Direktlänk https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjk0ODE0MTtzOjE6InciO2k6ODAwO3M6MToiaCI7aTo1MzQ7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJkNzgwMDc2ZDhjZmY3NjZmMjY3ODNjNWViNTNkNTUyY2RiNWJhNzZhIjt9

Visa mer info

Bilder: Lyxyachten som inte går att slita blicken från

003

Ett rejält hantverk ligger bakom Adastra.

Original 800×509 – öppna i nytt fönster
Direktlänk https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjk0ODE0MjtzOjE6InciO2k6ODAwO3M6MToiaCI7aTo1MDk7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI0YjI3N2RjYzdiNmE4YzgyMjIwYTU1MTkzZmM5Y2Y4ODNiZmFmZTA4Ijt9

Visa mer info

Bilder: Lyxyachten som inte går att slita blicken från

004

Loungen bjuder på skön lyx med god smak.

Original 800×507 – öppna i nytt fönster
Direktlänk https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjk0ODE0NTtzOjE6InciO2k6ODAwO3M6MToiaCI7aTo1MDc7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI0MWMyNTIzYmRkYzZmYjM1MDAyMTZlM2ZkMWQ4ODM3MzBhNzk3NmYwIjt9

Visa mer info

Bilder: Lyxyachten som inte går att slita blicken från

005

Adastra sticker ut i hamnen.

Original 800×414 – öppna i nytt fönster
Direktlänk https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjk0ODE0NjtzOjE6InciO2k6ODAwO3M6MToiaCI7aTo0MTQ7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI3MzViM2I3MDg5NWFmYmFmYWFiMGU4OGQ4YmI0MWYyMDU1MDU3MDc4Ijt9

Visa mer info

Bilder: Lyxyachten som inte går att slita blicken från

006

Fyller man tanken rymmer den 32 000 liter bränsle, varvid den totala vikten uppgår till 77 ton. Med en genomsnittsfart på 17 knop kan den tillryggalägga en sträcka på 6 437 km på en full tank.

Original 800×306 – öppna i nytt fönster
Direktlänk https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjk0ODE0NztzOjE6InciO2k6ODAwO3M6MToiaCI7aTozMDY7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJhZmZmOTMyMjY5ODc1NDYzZjU3ZDQzMDU0NjkzZjdjZTM3NjVmY2I4Ijt9

Visa mer info

Bilder: Lyxyachten som inte går att slita blicken från

007

Original 800×554 – öppna i nytt fönster
Direktlänk https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjk0ODE1MDtzOjE6InciO2k6ODAwO3M6MToiaCI7aTo1NTQ7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiIyZGI0MDJkMjc2OTY5MjIyNTk5YTk5ZGFjOGUxODc5MmI3MjkzYWY2Ijt9

Visa mer info

Bilder: Lyxyachten som inte går att slita blicken från

008

Adastra kan gå på riktigt grunt vatten.

Original 800×366 – öppna i nytt fönster
Direktlänk https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjk0ODE1MTtzOjE6InciO2k6ODAwO3M6MToiaCI7aTozNjY7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI0MDQ2NmRmNTM4ZDQ1NDU4M2M1MTllNTYzODQ3MTE3NzVmYzBlMzc3Ijt9

Visa mer info

Bilder: Lyxyachten som inte går att slita blicken från

009

Adastras överbyggnad är skapad i kolfiber med en kärna i Nomex Honeycomb, medan skrovet är en sandwichkonstruktion i glasfiber och kevlar.

Original 800×533 – öppna i nytt fönster
Direktlänk https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjk0ODE1MztzOjE6InciO2k6ODAwO3M6MToiaCI7aTo1MzM7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJiZDMyZjdhMDM4YjU5NWViYTQ0ODcwYmJmODZkZGFmMzY3ZTViYTJiIjt9

Visa mer info

Bilder: Lyxyachten som inte går att slita blicken från

010

En snabbseglande trimaran med tre pontoner, som skär genom vågorna.

Original 800×353 – öppna i nytt fönster
Direktlänk https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjk0ODE2NjtzOjE6InciO2k6ODAwO3M6MToiaCI7aTozNTM7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJkYzVmMDJiY2E5ZTMxOTRlYWRjNTZiNWFlNGE5ZWYxYTViMWU4OTVkIjt9

Visa mer info

Om James Bond hade en yacht skulle den se ut så här: En snabbseglande trimaran med tre pontoner, som skär genom vågorna. Snabb som en speedbåt och luxuös som ett penthouse på Manhattan. Adastra är ett kungaskepp. En blick in i framtiden, ett skepp som kommer att väcka avund varhelst det kommer.
Ägaren, Antony Marden, är en superrik skeppsredare från England, bosatt i Hongkong. Han driver rederiet Fenwick Shipping, som består av sex stora fraktskepp. Rederiet omsätter över 235 miljoner kronor varje år. Det har gett skeppsredaren råd till lite lyx på fritiden. Så för fem år sedan beställde han Adastra hos den australiske yachtbyggaren McConaghy, som har ett varv i Kina.

Hur skulle den se ut? Den engelska designern John Shuttleworth vände och vred på ritningarna. Önskemålet var en superlätt snabbseglare som Anthony Marden skulle använda när han seglade till sina privata palmöar i den indonesiska övärlden. Skeppsredaren ville slippa bygga en landgång för att skona den vackra naturen i sitt örike. I stället konstruerades Adastra som en lättviktare, som kan gå in på grunt vatten. Man kastar ankar i bukten och tar en mindre båt med utombordsmotor in till stranden. Skulle man sedan vilja flytta Adastra lite kan man– på upp till 50 meters avstånd – styra yachten från stranden med en iPad.

Det tog McConaghy över fem år att bygga yachten. Under byggets gång ha experter utfört otaliga försök med radiostyrda modeller och avancerade tester i vattentankar. Exempelvis videofilmades en två meter lång modell av Adastra när den utsattes för konstgjorda vågor för att analysera båtens stabilitet och prestanda på havet.  Men under arbetets gång beslutade ägarna sig för att prioritera yachtens interiör. Man ville ha mer komfort, men det betydde samtidigt att Adastra blev tyngre. Ingenjörerna fick gå tillbaka till ritbordet. Alla skrov gjordes högre och fick större kapacitet, huvudskrovet förlängdes med ett par meter. Efter förändringarna är Adastra den längsta motordrivna trimaranyachten i världen hittills. Idag är det förmodligen bara den 44,2 meter långa segeltrimaranen Hemisphere som överträffar Adastra.

Adastras överbyggnad är skapad i kolfiber med en kärna i Nomex Honeycomb, medan skrovet är en sandwichkonstruktion i glasfiber och kevlar. Interiören är byggd i Honeycomb och lättviktspaneler i ek, vilket bidrar till att hålla nere vikten. Nästan allt på båten är specialbyggt och både luckor, kojer, trappor, stigar och till och med gångjärn är tillverkade i kolfiber.
Resultatet är ett högst ovanligt fartyg. En yachttrimaran där stabilitet på sjön, segelegenskaper och lyx har nått nya höjder. Adastra väger 49 ton med tom tank, men med 15 000 liter bränsle ökar vikten till 64,8 ton. Adastra är byggd för att kunna korsa världshaven. Fyller man tanken rymmer den 32 000 liter bränsle, varvid den totala vikten uppgår till 77 ton. Med en genomsnittsfart på 17 knop kan den tillryggalägga en sträcka på 6 437 km på en full tank.

Motorkraften levereras av en Caterpillar C18, som finns i midskeppssektionen. Den ger 1 136 hk vid 2 300 varv per minut. Ytterligare två Yanmar motorer på 110 hk är monterade i stödbenen för att driva båtens generatorer. Yanmar motorerna används också till att underlätta manövrering i hamnområden samtidigt som de fungerar som back up.
Med sin lätta vikt i förhållande till storleken har Adastra en relativt låg bränsleförbrukning. Vid 13 knop förbrukar den 90 liter dieselolja och vid 17 knop 120 liter. Ett integrerat säkerhetssystem övervakar bränsle, säkerhet, pumpgivare, el och ljus. Systemet ansvarar för automatisk tillförsel av bränsle och det finns även ett system för rengöring av detsamma. Genom att fästa en drake vid främre däck – en sådan man använder vid kitesurfing – finns möjlighet att driva båten med hjälp av vindkraft.
Adastra är 16 meter bred. Genom att göra midskeppssektionen bredare precis ovanför vattenlinjen har man skapat extra utrymme under däck. På huvuddäck har en salong tagit plats, med panoramafönster som bjuder på en enastående utsikt. I salongen finns ett loungeområde med matsal och en navigationsstation.

En trappa leder ner till däcket under. Styrhytten ingår i det strukturella “kors” som bildar båtens övergripande ramverk. Den är placerad ovanför salongen och har plats för två personer.
Akterdäcket är inrett med en bar och en soffhörna. Till styrbord finns en matplats. Längre akterut finns utrymme för en 4,9 meter lång livbåt. Och på däcket under finns ett garage där det ligger en 3,1 meter lång ribbåt. En finess är att man kan fälla ut garageporten och på så sätt få till en stor badplattform.
Master bedroom är placerat i aktern med ingång från salongen och framför motorrummet ligger pentryt. Adastra erbjuder komfortabelt boende för nio personer. Det finns två gästkabiner och plats för övernattande besättning. Sammanlagt erbjuder yachten sovplats för nio personer plus upp till fem, sex besättningsmedlemmar.

Och så var det det här med inredningen. Man har anlitat Jepsen Design från Hongkong för att utarbeta interiördesignen. Företaget startades av den danska arkitekten Inge Strompf-Jepsen, som har varit bosatt i Hongkong i 30 år. Företaget har mångårig erfarenhet av att inreda lyxyachter och exklusiva husbåtar. Inge Strompf-Jepsens team av illustratörer och designers har lyckats ge interiören en omisskännlig prägel av skandinavisk design kombinerat med den österländska stilen.

Med tanke på Adastras form och storlek kan det sannolikt vara svårt att hitta en förtöjningsplats i en traditionell marina ibland. Därför har Adastra ett avancerat ankarsystem med tre ankare. Alla spel är hydrauldrivna omkring trummor tillverkade i kolfiber. Huvudankaret väger 130 kilo.. Bogakaret väger 80 kilo, akterankaret väger 60 kilo. Priset på Adastra har satts till 24 miljoner dollar.

Av: Flemming Thomsen


Text: • 2014-05-12
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top