Orrskär 850 - Den viskande norrlänningen

Orrskär 850 - Den viskande norrlänningen

Komfort, sjöduglighet och ekonomi är viktiga egenskaper på en båt. Orrskär 850 uppfyller alla tre önskemålen med råge. Det är en båt som har allt du kan önska. Nästan.

Den är stor, rymlig och kraftfull och samtidigt stabil, tyst och lättmanövrerad. Orrskär 850 är helt klart en lyckad konstruktion som håller måttet än idag. När modellen presenterades 1982 var den en direkt arvtagare av Orrskär 27 som i sin tur hade rötter till 60-talets mahognybåtar. Mannen bakom Orrskärvarvet var Erik Samuelsson. Han började bygga roddbåtar i Norrfjärden utanför Piteå redan 1957. De första båtarna var öppna och 18-20 fot långa och avsedda för nätfiske. Efter några år utökades verksamheten med tillverkning av passbåtar.

Den första modellen som fick namnet Orrskär ritades av Ruben E. Östlund och den byggdes i tio exemplar 1963. Inledningsvis utrustades de med en Volvo Penta fotogeninombordare som monterades midskepps. Något år senare modifierade Erik Samuelsson konstruktionen och gav den en mer konvex botten för att plana bättre och det resulterade i modellen Orrskär Standard. Den fick en aktermonterad Volvo Penta Aquamatic. Modellen lanserades 1965 och kort därefter kom Orrskär Minor och Orrskär Major. Och här har vi föregångaren till platsbåtarna som började byggas på varvet 1968. När Erik Samuelsson ritade Orrskär 27 använde han sina erfarenheter från träbåtsbyggandet och lånade dragen till skrovet från Orrskär Major. Samma skrov låg till grund för den första modellen av Orrskär 850 som kom 1981.

Björn Biverman, som är hamnkapten i Brunnsvikens Segelsällskap i Stockholm, är en lycklig ägare till en Orrskär 850. Båten heter Golden Lady och är en välbehållen dam från 1986. Björn har en speciell förkärlek till Orrskär och har dessutom haft förmånen att träffa konstruktören Erik Samuelsson vid ett besök på varvet utanför Piteå.

- Han var en riktig urnorrlänning som förstod sig på båtar. När jag var där bjöd han på fika och visade mig runt på varvet. Här bygger jag Orrskär sa han med stolthet i rösten. Och han visste verkligen vad han gjorde, säger Björn.

Den bästa av båtar

Det är med båtar som med allting annat - du får jobba dig uppåt och det tar tid att uppnå det du önskar dig mest av allt. Björn hade en hel rad av båtar innan han nådde upp i storlek och klass och kunde köpa sin Orrskär 850 för tio år sedan. Han har bland annat ägt en Oxelö 30 och en Fjord 21 Weekender.

- Jag tyckte om båda båtarna men inget slår Orrskär 850. Jag funderar ibland på att byta båt igen men jag vet inte vad jag skulle köpa istället. Det finns få modeller som kan konkurrera med den här båten. En önskedröm vore att beställa en helt ny Orrskär men jag tror jag nöjer med min Golden Lady, säger han.

När han köpte båten hade den legat på land i tre år. Då krävdes det en hel del jobb med att fräscha upp interiören och jaga bort getingarna som gjort sig hemmastadda i ruffen. Även exteriören krävde en ansiktslyftning och han lät göra nya dekaler istället för de gamla som bleknad. Dottern Caroline valde färgsättningen och det blev en lite ovanlig kombination. Logotypen är röd mot en svart bakgrund och det sticker ut lite när det gäller Orrskär som annars brukar prydas med dekaler i mörkblått och guld. Det är snyggt. På senare år har han renoverat toaletten men han har inte bytt motor och för övrig har Lady Gold inte ställt till några större bekymmer för Björn..

- Det märks att hon är byggd med omsorg. Det är ett gediget arbete som utstrålar kvalité in i minsta detalj. Det räcker med att titta på elsystemet så förstår man hur väl genomtänkt båten är, säger han.

Trygg genom stormen

Golden Lady har sin hemmahamn i Brunnsviken i centrala Stockholm. Därifrån gör Björn både längre och kortare turer tillsammans med 14-åriga dottern Caroline. Ett resmål som de gärna återkommer till är Horsten i Stockholms ytterskärgård. En gång gick de ut från Landsort med kurs mot Horsten i hårt väder. Det blåste upp snabbt med 18 sekundmeter i byarna. Vinden var nordlig och sjön slog in akterifrån. Caroline blev kraftigt sjösjuka men Björn klarade sig utan illamående och kunde styra båten genom det besvärliga vädret.

- Det var fruktansvärt. Jag fick hålla i mig ordentligt för att kunna styra. Men båten var fantastisk. Nu vet jag vad hon går för men jag ger mig aldrig ut i sådant väder igen, säger han.

Det verkar helt klart som om gamle Erik Samuelsson visste vad han gjorde när han ritade Orrskär 850. Den har blivit en långlivad klassiker med högt andra handsvärde. De är sällsynta på begagnatmarknaden men ett välvårdat exemplar kostar från 450 000 kronor och uppåt. Det går även att beställa nya Orrskär 850 och de byggs idag av Johan Ekelund i Vallentuna. Han har fört det norrländska arvet vidare och fortfarande vilar modellen på den ursprungliga konstruktionen även om det skett en del moderniseringar främst i interiören.

När Erik Samuelsson jobbade fram Orrskär 850 lade han stor möda vid att få en så tyst gång som möjligt. Han hade tidigare till Orrskär 27 konstruerade en helt unik lösning med motorn monterad i en gummiupphängd kassett. Enkelt och genialiskt. Resultatet blev mycket lyckat och när den nya modellen 850 lanserades 1980 kallades den för båten med den viskande motorn.

Helhetsintrycket av Orrskär 850 är imponerande. Det är en båt som har det mest väsentliga för en behaglig resa på sjön. Det enda som kan kännas avskräckande är priset.

Källor: www.orrskarmahogny.com , www.orrskar.com och www.orrskarklubben.com .


Bild 336739

Av: Samuel Karlsson

Faktaruta

Längd: 8,50 meter Bredd: 2,98 meter Vikt med motor: 2800 kg Motor: Volvo Penta 40B 165 hk (Björns båt), Volvo Penta AQTMD40 155 hk eller Volvo Penta D3 160 hk, duoprop (nya båtar) Bränsletank: 2 x 200 liter eller 1 x 230 liter Maxfart: 28 knop Antal kojer:5 Tillverkningsår: 1980-1987 (tillverkas fortfarande i ny regi) Varv: Orrskär Båtar Konstruktör: Erik Samuelsson Introduktionspris: 250000 kronor. Begagnatpris: 450000-800000 kronor