Saga 27

Saga 27 är den modell som funnits med längst i varvets produktion.

Artiklar

Saga 27 – En norsk framgångssaga

Den långlivade båtmodellen Saga 27 presenterades 1969. Nu 38 år och 5000 båtar senare är den fortfarande en efterfrågad familjebåt. Snipan från norska Selje har blivit en tidlös klassiker.

Text: Redaktionen • 2008-02-06 Uppdaterad 2024-03-27
Den långlivade båtmodellen Saga 27 presenterades 1969. Nu 38 år och 5000 båtar senare är den fortfarande en efterfrågad familjebåt. Snipan från norska Selje har blivit en tidlös klassiker.

LÄS MER: Stort test av Saga 27, publicerat 2019

Det är något speciellt med snipor. Den runda formen utstrålar “kos” som de säger på norska och den har visat sig vara sällsynt tidlös och okänslig för skiftningar i mode och trender. Sagafabriken i Selje har tillverkat båtar sedan 1960 och Saga 27 är den modell som funnits med längst i varvets produktion. Det första exemplaret visades på mässan “Sjön for alle” 1969. Då kostade den 48000 norska kronor och även om modellen varit på väg bort flera gånger sedan dess går det fortfarande att få tag i nytillverkade Saga 27-båtar.

– Den går att beställa men vi har för närvarande ingen sådan båt i produktion. Formar och utrustning ligger klara och väntar på nästa serie som kan sättas igång när ordersituationen och marknaden kräver det. Men det är ingen stor efterfrågan på Saga 27 nu för tiden. Våra kunder idag vill köra fortare och den mest efterfrågade modellen är Saga 315, säger Idar Martin Refsnes som är disponent vid Saga boats.

En ny Saga 27 får man vara beredd att betala 650000 kronor för. Sigvard och Gun Fransson, som bor på Ekerö några mil utanför Stockholm, köpte sin första snipa i mitten av 1970-talet. Det var en Nidelv 24 men den hade de bara under en säsong. Det var först med nästa båt, en Polar 29, som de blev frälsta på snipor på riktigt. Modellen passade bra för familjen Fransson med två vuxna och två barn. De tyckte mycket om sin snipa men när barnen flyttade ut lockades de så småningom av att kunna åka fortare. Den kära båten byttes efter tolv år mot en planande Uttern 6300.

– Det var en snabb båt som gick bäst runt 17 knop men vi trivdes egentligen aldrig riktigt med den och till saken hör att barnbarnen hade vuxit till sig och ville följa med ut på våra båtfärder. Vi bestämde oss därför för att byta båt igen och köpa en snipa. Då blev det en Saga 27. Det är tio år sedan nu och vi är väldigt nöjda med vårt köp. Troligen blir det här vår sista båt, säger Sigvard.

Vi träffar paret Fransson en sensommardag i september på båtklubben i Mälaren där de har sin Saga 27 liggande. Höstsolen skiner från en klarblå himmel men det blåser lite.

– Vi brukar aldrig gå ut i hårt väder nu för tiden. Hon rullar för mycket när det blir lite vågor. Men idag ska det nog inte vara någon fara, säger Sigvard.

Det krävs en del trixande innan han kan styra ut med Malin, som båten heter, från båtplatsen. Gun agerar gast och ser till att snipan inte stöter emot några av de andra båtarna i hamnen. I makliga sju knop stävar vi sedan ut på Mälarens upprörda vattenspegel. När båten går rätt mot vågorna har den en behaglig gång. Där är det inga problem med sjögången men när vågorna kommer in från sidan börjar Malin rulla. Det är i och för sig inga rörelser som skrämmer. Båten känns väldigt trygg och säker men om det blir riktig blåsigt kan det säkert bli obehagligt ombord på snipan.

– Vi brukar göra runt tio turer varje sommar. Det blir väl 500 sjömil om året och fram till idag har det aldrig blivit så mycket sjögång att vi har känt oss otrygga i båten på grund av vädret, säger Sigvard.

En överlevare

Sagavarvet i norska Salje startades av bröderna Asbjörn och Wald Drageseth. De hade drivit en skjortfabrik tillsammans under 14 år och ville pröva något nytt. Efter en kortare utbildningsresa till Kungsbacka och lite trevande försök kunde de starta sitt varv. Under de första åren byggde de främst jollar. En betydande kund under den här perioden var den norska marinen.

När Saga 27 kom var det något helt nytt för varvet. Visserligen hade man haft framgångar med sniporna Saga 20 och Sagaling 30 några år tidigare men med Saga 27 tog man på allvar klivet in i familjebåtsklassen. Modellen ritades av Asbjörn Drageseth. Modellen såg likadan ut från 1968 till 1992 då man ville få mer höjd och bättre utrymme inne i båten. Det blev en rymligare sittbrunn, bättre förarplats och större toalett med duschmöjligheter. Skrovet fick en liten förändring i aktern. Båten fick lite stabilare gång och maxfarten pressades upp några knop.

Genom åren har produktionen och efterfrågan på Sagabåtarna i stort sett följt de internationella upp- och nedgångarna inom branschen. Ett litet undantag var åren efter oljekrisen i början av 1970-talet. Då klarade sig varvet ganska bra och Saga 27 utrustades med rigg och segel för att minska behovet av det dyra bränslet. Det absolut bästa året inträffade 1976. Då sålde man hela 800 båtar och av dem var 250 stycken Saga 27 och 760 stycken Saga 20. Efter det har varvet gått i konkurs två gånger men ändå lyckats överleva och är fortfarande i familjen Dragseths ägo. Man har fortsatt att utveckla halvplanade och helplanande båtar och totalt har över 30 modeller passerat revy genom åren. Genom alla år av utveckling och förändringar har Saga 27 överlevt. Ett bevis för hur uppskattad den här snipan är kom för två år sedan då den norska tidningen “Båtliv” utsåg Saga 27 till tidernas norska motorbåt.

Hög mysfaktor

Taket över styrplatsen är ett så kallad doghouse med stora öppningar som täcks av ett kapelltyg. När Sigvard styr ut på Mälarens vatten tittar han upp genom öppningen för att få en bättre överblick. Det är en praktisk och funktionell lösning. Sigvard ökar på gasen och snipan kommer upp i marschfart sju knop. Det går att pressa upp båten några knop till men då gräver hon ner sig i aktern och får en slingrig gång.

– Det behöver inte gå så våldsamt fort. Man kan ändå komma långt om man tar lite tid på sig. Vi har tagit oss ända till Åland i den här farten, säger Sigvard.

På senare år har de blivit lite mer bekväma och slussar inte så ofta ut i Saltsjön. Idag tuffar de helst runt inne i Mälaren och turerna går exempelvis till Mariefred, Sigtuna eller Torshälla. I somras var de i Enköping.

– Det var det skitigaste stället vi varit på någonsin. Den gästhamnen skulle vinna mycket på att satsa mer på städningen, säger Gun.

Vår lilla tur ut på Mälaren lider mot sitt slut och Sigvard vänder tillbaka och lägger till vid kajen. När båten är på sin plats och väl förtöjd dukar Gun fram lite läsk och bullar. Och det är kanske nu som båten visar sig från sin bästa sida. I höstsolens värmande strålar är välbefinnandet maximalt runt fikabordet. Saga 27 är onekligen en tidlös snipa med hög mysfaktor.

Två rum och kök med havsutsikt

Det första intrycket av interiören i Saga 27 är att hon är ljus och luftig. Vita väggar och stora fönster förstärker intrycket. Det känns välkomnande och ombonat. Mycket av ljuset kommer från de stora fönstren i förkabinen som är något av båtens vardagsrum.

Här är utrymmet välplanerat med toalett, klädskåp och två längsgående soffor. När bordet fälls ner ger det plats för tre sovande vuxna. Sofforna är mjuka och sköna och alla detaljer i inredningen har rundade hörn. Du behöver inte vara rädd för att bli blåslagen om du rör dig i förkabinen under gång.

Ståhöjd kan vara ett problem för längre personer. När du kliver ner i kabinen från sittbrunnen kan det vara bra att öppna luckan som finns i taket. Annars kan det vara risk för att du slår i huvudet.

Något liten matplats

Sittbrunnen är båtens kök, manöverutrymme och solterass – allt i ett. Här finns pentryt längs med båtens babordssida. Det består av ett handfat och ett tvålågigt gasolkök som är placerat under den uppfällbara passagerarstolen. Under pentryt finns ett kylskåp och lådor för glas och andra köksgeråd. I glaslådan har Sigvard gjort en egen lösning för att skydda mot slag med fack och botten av skumgummi. Han har även gjort ett stabilare stöd till den utfällbara bänkskivan som normalt ligger ovanför vasken. Över pentryt finns några mindre skåp med utrymme för tallrikar och liknade.

Matplatsen är placerad på båtens babordssida, bakom förarplatsen. Den rymmer lätt tre personer men om det är fler i sällskapet blir det trångt. Sigvard har därför kompletterat matplatsen med en uppfällbar kaffestol och även försett stödbenet till det uppfällbara bordet med en smart hållare för ett parasoll. Längs med bordets ena kant finns förberedda glashållare. I original är de lite för små för att man ska få ner en flaska eller en ölburk men Sigvard har borrat upp hålen för att det ska gå. Matplatsens utformning är en av få minusposter i båtens interiör. Är man en familj med två eller fler barn får några sitta i kabinen i fören och äta.

För- och akterkabin

Förarplatsen däremot är en riktig njutning. Sätet är bekvämt och stadigt. Reglagen sitter väl placerade inom räckhåll. Med öppningen i taket kan du dessutom få lite sol på sig under gång när vädret tillåter. Här kan du sitta i lugn och ro och se omgivningarna passera i maklig takt. Motorljudet kan vara lite störande om du pressar upp hastigheten över tio knop. Speciellt i akterkabinen kan det bli bullrigt.

Ståhöjden är vältilltagen i sittbrunnen, till och med när kapellet är uppsatt. Det är en av modellens stora förtjänster att man kan röra sig så enkelt i båten i alla väder. Börjar det regna är det bara att stänga kapellet och då får du en flytande tvårummare med toalett, kök och havsutsikt.

En svaghet är dock själva insteget i båten. Där finns ett litet trappsteg i skrovet på insidan av sittbrunnen men det känns inte tillräckligt. Sigvard har löst det hela genom att bygga en egen liten stege som han lätt kan montera på plats med två hakar. Det kan också vara lite knepigt att kliva ner i akterkabinen om du glömmer att öppna luckan som finns i taket. Akterkabinen är båtens självklara tillhåll för familjens ungar. Den har något mindre med plats och rymmer högst tre barn. Dynor och ryggstöd är mjuka och sköna och det borgar för att barnen kan tumla runt i kabinen utan att de blir blåslagna på utstickande hörn eller vassa kanter.

Det som är mest slående med interiören i Saga 27 är planlösning med de dubbla kabinerna. En i fören och en i aktern. Det ger många valmöjligheter och för den lilla familjen är det en idealisk lösning. Ungarna i aktern och de vuxna i fören. Det finns flera båtar med samma lösning men få har lyckats skapa en så lyckad känsla av rymd på en relativt liten yta. Det finns också gått om stuvutrymmen. Det känns som Asbjörn Drageseth lyckats få med allt som behövs för att en familj ska kunna göra längre, bekväma och praktiska båtturer med sin Saga 27.

Långsam men stabil

I en säljbroschyr från 1972 kan man läsa att Saga 27 är en vidareutveckling av den traditionella Vestlandssnipan. Det står också att linjeföringen och klinkbyggningen är den samma som används av tidigare generationer båtbyggare men att de moderna materialen och justeringar i skrovet gjort den till en snabbare båt än sina föregångare.

En snipa har onekligen sina fördelar och nackdelar. Fördelen är stabiliteten i skrovet.

Formen är välbeprövad. Den är trygg och säker. Nackdelen är att den inte går speciellt fort. Ursprungligen hade Saga 27 en rund botten. Den var en deplacementsbåt vilket innebar att den sjönk ner och trängde undan vattnet. Det går inte ens med stor motorstyrka att få en sådan båt att drivas upp på vattnet. Efter omgörningen 1992 fick Saga 27 en liten förändring i aktern. Med det nya skrovet fick den en maxfart på tolv knop. Båten blev snabbare men förlorade lite av sin stabilitet. Den fick en slingrigare gång och rullar mer när vågorna kommer från sidan än sina föregångare.

– Den här båten är inte lika kursstabil som de tidigare modellerna. Det är lite som att köra en överstyrd bil. Du får hela tiden vara beredd att kompensera, säger Sigvard Fransson.

Motor och däck

Motorn i Sigvard Franssons Saga 27 är en turboladdad Yanmar 4JH2-TE 63 hästkrafters dieselmotor. Den är väl dimensionerad för båtens fartområde och drar 0,73 liter per distansminut vid åtta knop. Det är ingen mening med en kraftigare maskin eftersom det bara skulle påverka gången negativt.

– Det lönar sig inte att ha en motor på mer än 60 hästkrafter. De drar mer soppa och båten gräver bara ner sig om man kör fortare, säger Sigvard.

Ursprungligen satt det en Volvo Penta MD 2 i Saga 27. Från mitten av 1970-talet har den utrustads med Volvo Penta 3B och under senare år är Yanmar ett vanligt alternativ. Under tidigt 1970-tal fanns valmöjligheten att utrusta Saga 27 med rigg och segel. Men hur båten beter sig med hissade segel låter vi vara osagt eftersom vi inte har haft möjlighet att prova det under gång.

När paret Fransson är ute med sin båt är det ofta Gun som agerar gast. Det är hon som får klättra runt och haka på fendrar eller bära av vid tilläggning. Under vår tur på Mälaren har hon inga problem att ta sig runt på båtens däck även under gång. Skarndäck är väl tilltaget och grabbräckena på taket är rejäla. Det är det inga problem att ta sig från sittbrunnen till soldäck eller tvärt om. Ett kraftigt stävräcke är placerat på rufftaket och det gör att du kan känna dig säker när du befinner dig framme i fören.

I aktern av båten går det att göra ett litet soldäck ovanpå akterkabinens tak. Det är inte så stort men passar perfekt för barnen att vistas på under gång när det är fint väder. Vill du bada finns det en badstege och en plattform i aktern.

Det samlade intrycket blir att Saga 27 är en rejäl båt där säkerheten fått hög prioritet.

En del gillar inte snipans form men jag tycker att Saga 27 är en riktigt snygg modell. Den är vänlig och välkomnade enligt mitt tycke. Båten har också ett högt andrahandsvärde.

Det största minuset är att båten går relativt långsamt. Men för den som inte har så bråttom och som är ute efter en rymlig båt i ett kompakt format är Saga 27 ett bra alternativ.

Besiktningsmannen Conny Zetterberg om Saga 27

Åk ekonomiskt med Saga 27

En billig och i grunden sund konstruktion – det är besiktningsmannen Conny Zetterbergs generella omdöme om Saga 27. Men som alltid när det handlar om begagnade båtar finns saker man bör se upp med även när det gäller den här modellen. Gasol, el och bottengenomföringar måste undersökas lite extra. Conny har tidigare drivit ett reparationsvarv och då stötte han på två nyare Saga 27 med tunna kölar.

– En båt hade skadats efter grundstötningar och en annan hade fått en spricka i botten av sin egen tyngd när den varit upplagt. Båda hade lite laminat i kölen. Det är svårt att säga om det var en tillfällighet men med nyare modeller kan man vara lite mer noga när man undersöker skrovet. Under de första åren som Saga 27 tillverkades gjorde sig båten känd för sin robusta konstruktion, säger han.

Enligt disponenten Idar Martin Refsnes på Sagavarvet känner man inte till några problem med tunna kölar. När det gäller de äldre exemplaren av Saga 27 varnar han för gamla utslitna motorer. De ursprungliga MD 2 har gjort många timmar och om det fortfarande är originalmotorn i båten kan den behöva en rejäl genomgång eller ett byte.

– Jag gjorde en besiktning för något år sedan då motorn skar. Det var en tillfällighet att det hände under själva besiktningen och säljaren blev naturligtvis inte glad. Men köper man en gammal Saga 27 måste man vara medveten om att det kan vara aktuellt med ett motorbyte, säger Conny Zetterberg.

Enligt honom är båten ett lämpligt alternativ för den som vill ha mycket utrymme och samtidigt åka ekonomiskt. Den går långsamt och bör egentligen inte pressas upp i högre hastigheter i knop räknat än båtens längd i meter i vattenlinjen. För Saga 27 skulle marschfarten då hamna någonstans runt åtta knop. Pressas båten upp i högre hastigheter krävs en större motor som får belastas hårt och därmed ökar bränsleförbrukningen.

– I grunden är det en väldigt sund konstruktion. Den passar perfekt för familjen. Båten är väldigt billig. Den är också lätt att reparera och det kan ju vara nog så viktigt att tänka på när man köper en gammal båt, säger han.

Alternativa båtar

Joda 27

Båten har visserligen ingen akterkabin men den känns ändå ganska likvärdig med Saga 27 i sitt utförande. Modellen gjordes senare om och fick namnet Joda 8100 Family. Därefter kom även Joda 8100 TC (Twin Cabin) med akterkabin. Längd: 8,10 meter. Bredd: 2,98 meter. Djup: 0,85 meter. Deplacement: 2 700 kilo. Kojplatser: 6 stycken. Motor: MD40. Toppfart: cirka 10 knop. Konstruktör: Ingmann Jeruldsen. Tillverkare: Joda Boats Norg. Tillverkningsår: ? Begagnatpris: 350000-390 000 kronor (2006).

Polar 29

En rymlig familjebåt med akterkabin. Den är större än Saga 27 och har lite fartygskänsla. Båten är robust. Polar 29 byggdes mellan 1975-1985. Längd: 8,75 meter. Bredd: 3,15 meter. Djup: 0,8 meter. Deplacement: 3500 kilo. Kojplatser: 5 stycken. Motor: Oftast Volvo Penta från 36 hästkrafter till 140 hästkrafter. Toppfart: 7-18 knop. Konstruktör: Otto Scheen. Tillverkare: Polar Plast A/S. Tillverkningsår: 1975-1985. Begagnatpris: 275000-415000 kronor.

Nidelv 26 classic

Ännu en norsk snipa. Nidelv 26 är något mindre än Saga 27 men den har en akterkabin. Den första modellen lämnade varvet 1984 och den tillverkas fortfarande. Däcket ändrades 1992 för att få bättre höjd i kabinen och större plats i sittbrunnen. Planlösningen förändrades också då.Längd: 8,10 meter. Bredd: 2,85 meter. Djup: 0,9 meter. Deplacement: 2500 kilo. Kojplatser: 5 stycken. Motor: 72-96 hästkrafter. Toppfart: 16-17 knop. Konstruktör: Gunnar Nilsen. Tillverkare: Nidelv Båtbyggeri AS. Tillverkningsår: 1984-2007. Begagnatpris: 350000-900000 kronor.

Av: Samuel Karlsson Illustration: Jonas Arvidsson

Faktaruta

Längd: 8,27 meter. Bredd: 2,70 meter. Vikt med motor: 2,6 ton. Motor: Yanmar 4JH2-TE 63 hk dieselmotor med backslag typ KM4A. Bränsletank: 340 liter diesel. Maxfart: 8-12 knop. Antal kojer: 6. Tillverkningsår: 1969-2006. Varv: Saga Boats. Konstruktör: Asbjörn Drageseth. Antal tillverkade exemplar: 5000. Begagnatpris: 250000-400000 kronor.

 

 

Saga 27 - En norsk framgångssaga
Saga 27 - En norsk framgångssaga

 

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Redaktionen • 2008-02-06
ArtiklarLivetOmbordBåtklassikerKöpguiderSnipa
Scroll to Top