Nybörjaren 1: Hjälp - jag vill köpa en båt!

Nybörjaren 1: Hjälp - jag vill köpa en båt!

Alla är vi barn i början. Det gäller i alla högsta grad båtlivet. Frågorna och funderingar är många för den som står utan egen erfarenhet av att äga och sköta en båt. Med vår nya serie ”Nybörjaren” vill vi ge en handfast guide till alla som längtar efter egen båt men som tvekar inför det avgörande steget.

Visst ser det underbart ut när andra ger sig iväg med sina fritidsbåtar ut på böljan den blå. Många drömmer om att någon gång få uppleva känslan av att styra en egen skuta men det finns en hel del hinder på vägen. Med den här serien tänker vi sätta fokus på nybörjarens olika hinder och fallgropar. Tanken är att vi ska sänka tröskeln för dig som står utanför båtlivet idag och ge en tips och råd om allt som kan vara viktigt att veta för en nybliven båtägare.

Jag vet själv hur det kan kännas att vara helt grön när man ska skaffa en egen båt. Jag vet också hur kostsamt och fel det kan bli om man inte läst på sin hemläxa. För några år sedan köpte jag en kabinbåt. Det var en Örnvik 570 från början av 1970-talet. Tidigare hade jag alltid haft mindre motorbåtar men nu skulle det bli en flytande sommarstuga till mig och frugan. Vi hörde oss för med bekanta som har båt och skapade en egen önskeprofil innan vi började jaga tillgängliga objekt på markanden. Två av våra krav var att det skulle gå att övernatta i båten och att den skulle ha en inombordare. Helst en lättmekad Volvomotor. Priset var också en viktig faktor. Vår smärtgräns gick vid 50000 kronor. Utan vidare förkunskaper började vi läsa annonser i tidningar och på nätet. Vi tänkte köpa båten på hösten eftersom vi fått höra att det var lättare att få ett bra pris då.

Drömbåten var ett vrak

Efter några månaders letande dök en pärla upp i Mariannelund som ligger i mina gamla hemtrakter i Småland. Vi bestämde oss för att åka och titta på båten och samtidigt hälsa på mina föräldrar.

Väl framme i Mariannelund hade vi inte med oss någon annan som kunde bedöma båtens skick. Den stod på land och gick inte att provköra. Vi kunde bara titta på den och hoppas att säljaren var hederlig. Både frugan och jag blev mycket entusiastiska. Båten stämde precis in på våra önskemål och säljaren målade upp bilden av en trygg och säker båt som aldrig krånglade. Och vi trodde på honom. Vi slog till direkt. På kontraktet skrev säljaren att han inte kunde ge några garantier men det fick oss inte att tveka. Han verkade ju så trevlig. Kontraktet var i princip ett värdelöst papper och för 40000 kronor fick vi ett vrak som kom att uppta större delen av min fritid under några års tid.

Vi fraktade upp båten hela vägen från Mariannelund till Stockholm. Färden gick på småvägar eftersom vi bara fick köra i 50 Kilometer i timmen med kärran. Det tog tolv timmar men det var inget som bekymrar oss. Vi hade ju drömbåten på släp. Väl framme på båtklubben började jag göra mer ingående undersökningar av vårt fynd. Det visade sig att motorn inte startade överhuvudtaget. Batteriet som säljaren skickat med var helt värdelöst och startmotorn var som en enda stor rostklump. Tråkigt men ganska enkelt att åtgärda. Efter lite mekande fick jag igång motorn. Det blev vår och både min fru och jag tog förarintyg. Båten kom i sjön. Den startade och vi åkte iväg för första gången.

Problemen hopar sig

Det var en obeskrivlig känsla att äntligen få komma iväg och den känslan varade i ungefär fyra minuter. När jag skulle testa att slå back flög drevet upp som skjutet ur en katapult. Något var fel med mekaniken. Vi lade till vid vår plats vid kajen efter lite tafatta manövrer. Problemet med mekaniken tog mig tre år att lösa men till en början åtgärdade jag det med att låsa spärren som håller drevet på plats med slangklämmor. Allt var frid och fröjd ända tills vi skulle göra vår första riktiga tur med båten. Då var motorrummet fullt med vatten. Vraket läckte och det var bara att plocka upp det på land igen. Veckorna som följde ägnade jag åt att ligga under båten och laga en rejäl spricka i botten. Mycket intressant och lärorikt men inget jag önskar någon annan nybliven båtägare. Under åren som följde upptäckte vi fler och fler fel på vår drömbåt. Det var allt från en sprucken kyllimpa och en utsliten generator till ett helt livsfarligt gasolsystem. Efter den andra sommaren som båtägare gjorde jag en kostnadskalkyl på alla reparationer och kom fram till att varje tur med vår båt hade kostat 2000 kronor. Till slut hade vi lagt lika mycket på utrustning och reparationer som den kostade i inköp. När så min fru blev gravid bestämde vi oss för att sälja vår båt. Köparen fick den för halva priset av vad vi hade betalat och en lista där jag skrivit upp alla fel som jag kände till men som jag inte hunnit åtgärda.

Nybörjare behöver inte göra fel

Visst kan man säga att vi var naiva när vi köpte vår Örnvik 570 på land utan någon kunskap om kabinbåtar. Och visst kunde vi kanske krävt att få pengarna tillbaka. Men jag tycker inte om att ge upp och stöter jag på ett problem vill jag helst lösa det själv. Erfarenheten av vår Örnvik 570 kommer nu väl till pass när jag ska skriva den här serien för alla andra nybörjare.

Tanken är att ni som läser tidningen ska få följa med i hela kedjan. Från köpet av båten till första färden ut på havet. Förutsättningarna är ungefär de samma som när min fru och jag köpte vår Örnvik 570. Vi letar efter en båt till den lilla familjen. Det ska gå att övernatta och laga mat i den. Gärna en kabinbåt från 1970-talet, som inte är allt för dyr, med inombordare. Eventuella problem och hinder som dyker upp på vägen redovisas i artiklarna. Vi planerar flera avsnitt med praktiska projekt och många matnyttiga råd från olika experter. Vi kommer även att skriva om andra saker som en nybörjare på havet kan behöva veta som nödvändiga utbildningar, försäkringar, kringutrustning och hur man hittar båtplats. Tanken är att ingen ska behöva hamna i samma sits som vi gjorde efter vårt misslyckade båtköp. Med rätt kunskap blir båtlivet mycket enklare och roligare. I nästa nummer får du läsa om vilka kurser och utbildningar som kan vara bra att gå innan du köper en båt. När du läser det här har vi förhoppningsvis redan införskaffat Praktiskt Båtägandes egen nybörjarbåt.

Nybörjaren 2: Många nitlotter och möjligen en vinstlott

Av: Samuel Karlsson Foto: Mikael Kristiansen