Nybörjaren 2: Många nitlotter och möjligen en vinstlott

Att köpa begagnad båt handlar ofta om att hitta en acceptabel kompromiss. Det finns alltid något på önskelistan som inte går i uppfyllelse. Därför kan det vara bra att ta god tid på sig och noga undersöka utbudet av båtar på begagnatmarknaden. Det finns gott om objekt att välja mellan och med lite tålamod kan du hitta ett riktigt guldkorn.

Isen ligger fortfarande som ett förlamande täcke över många av våra vatten och sommarens båtliv känns fjärran. Vad kan då vara bättre än att drömma sig bort och försjunka i båtannonsernas fascinerande värld? Jag ska köpa en båt till vår redaktion och skildra processen med fokus på nybörjarens vedermödor och glädjeämnen. Under några månaders tid har jag undersökt utbudet av begagnade båtar på marknaden. Annonstidningar har luslästs och olika forum på internet har nagelfarits. Mer eller mindre intressanta objekt har passerat revy men den rätta känslan har inte riktigt infunnit sig inför någon av båtarna som jag har tittat på. Hösten och vintern är köparens marknad och än så länge finns det gott om tid innan vårsolens värmande strålar hettar upp priserna på begagnade båtar. Den ursprungliga prioriteringslistan har under sökandes gång ändrats och efter flera nitlotter återstår nu en båtmodell som känns intressant för våra behov. Nu gäller det bara att avvakta och invänta att rätt objekt dyker upp till rätt pris. Likt en jägare som väntar på sitt byte håller jag ständig koll på alla nya annonser som dyker upp. Redo att slå till när tillfället kommer. En motor utan klös Det första objektet som jag bestämde mig för att titta på var en Corall 28. Annonsen hittade jag på internet och bilderna på båten lovade mycket för pengarna. Ett möte med säljarena arrangerades och en regning kväll i slutet av september var det så dags att provköra båten. Jag hade med mig en checklista med de viktigaste punkterna för att ha lite koll på att jag inte missade något väsentligt. Du hittar listan på nästa sida eller som pdf på vår hemsida. Båten var ett halvfabrikat från början av 1970-talet. Välbyggd och välbehållen med många roliga originaldetaljer. Sittbrunnen och kabinen var rymlig och onekligen var det mycket båt för pengarna. Men säljaren var noga med att påpeka att det var problem med motorn som inte gick upp tillräckligt i varv. Han redovisade alla de försök som han gjort själv för att få bukt med problemet och även möjliga lösningar. Väl ute på vattnet blev det tydligt att något måste göras åt motorn. Egentligen kanske det kunde ha varit ett intressant projekt att ge sig in i. Priset var det rätta men tanken med det här båtköpet är att vi ska ha nybörjarens kunskaper för ögonen och då kändes det inte rätt att investera i ett objekt som krävde ganska avancerade reparationer av motorn. Det var bara att jaga vidare. Sista veckan i september började det bli lite pressat med tiden. Allt fler säljare plockade upp sina båtar ur vattnet. För min del tycker jag inte det är önskvärt att köpa en båt utan att provköra den. Om man gör det måste man vara säker på att motorn inte döljer på några oönskade överraskningar. Provturen blev kort En modell som dök i flera annonser och som kändes intressant var Gullringen Cabin. Det är en 1970-talare med inombordare och som går att hitta till en lagom penning. Den sista veckan före båtupptagningen fanns en sådan båt till salu i Nynäshamn och den kändes rätt men vi lyckades inte sy ihop en visning och när väl båten var uppe på land var inte säljaren inte lika intresserad av att göra affär. Han ville vänta till våren och försöka få bättre betalt. Det gick några veckor till av ihärdigt sökande bland begagnatannonser innan en annan Gullringen Cabin dök upp till försäljning i trakten av Oxelösund. Hösten var nu ett faktum men båten låg fortfarande i vattnet. En kall men solig eftermiddag i mitten av oktober stävade säljaren och jag ut från bryggan för en kortare provtur. Och kort blev den. Efter några hundra meter dog motorn. Vi kunde snabbt konstatera att det troligen var soppatorrt. Visserligen fungerade inte bränslemätaren men motorns beteende tydde på att det var slut i tanken. Som tur var kunde vi få assistans och vi blev bogserade iland. Båten tankades raskt och vi gav oss åter ut för att försöka genomföra vår avbrutna provtur. Men då hände det igen. Motorn dog. Jag vet inte vad som orsakade problemen. Det kanske var ett mindre fel. Kanske hade det kommit fukt i bränslefiltret. Men mitt helhetsintryck av båten gjorde mig tveksam. Det blev ingen affär den här gången heller. Bra båt men för tung Ytterliggare några veckor passerade och nu var det inte längre aktuellt att provköra båten. I princip alla som var till salu hade tagits upp ur sjön och därmed blev det ännu viktigare att vara noga med motorns kondition. Den måste vara relativt ny. Nästa objekt som kändes intressant var en Monark 585 från 1982. Den var lite nyare än de tidigare båtarna jag tittat på och den såldes av en Båt och Motor i Valdemarsvik. De gav tre månaders garanti på båten efter sjösättning. Nu när den inte gick att provköra kändes det bra med en sådan försäkring om något skulle vara helt galet. Den hade en Volvo Penta AQ 130 med ett 280-drev och priset var 85 000 kronor. Helt klart en bra båt till ett bra pris. Än en gång åkte jag för att titta på ett intressant objekt som skulle kunna bli vår redaktionsbåt. Valdemarsvik ligger vackert beläget längst in i en lång smal fjordliknade vik vid Östersjön. En plats som verkligen lockar till båtliv. Och där låg pärlan. Upplagd och vinterförvarad i en båthall. Fördelen med att se en båt uppe på land är att man kan granska skrov och genomföringar utan problem. Den här båten kändes verkligen intressant. El, motor, skrov, kapell och spritköket till pentryt var i god kondition. Båten var stor och rymlig och den skulle kunna fungera både för längre och kortare utfärder. Det fanns också en hel del möjligheter att göra roliga projekt vad gäller inredning och extrautrustning. Det gick så långt att samtalet fördes inne på säljarens kontor men när vi diskuterade hur båten skulle transporteras till Stockholm upptäckte jag ett problem. Den var helt enkelt för tung för att förflyttas på en båttrailer med vanlig bil. I praktiken skulle det behövas ett E-körkort för att det skulle ske på lagligt sätt. Det gick att ordna en lastbilstransport till en rimlig penning men ett av syftena med den här redaktionsbåten är att vi ska kunna lasta upp den på en kärra och köra den till ett vatten som ligger bortom Stockholms skärgård. Hur jag än försökte räkna och sätta samman olika bilar och kärror kom jag fram till samma resultat. Det var en omöjlig kombination. För att jag ska kunna köra en båt på trailer med vanligt körkort måste den i praktiken väga under 1000 kilo (se separat faktaruta). Plötsligt blev urvalet av båtar ganska begränsat och jag fick börja leta bland annonserna på ett annat sätt. Vikten blev en betydande faktor att lägga till i den ganska långa kravlistan. En lyckad kompromiss Att köpa en begagnad båt handlar i mångt och mycket om att hitta en lyckad kompromiss. Alla önskemål går inte alltid att uppfylla. När problemet med vikten blev tydligt för mig insåg jag att det kanske inte gick att hitta en båt med inombordsmotor som var tillräckligt bra och inte vägde för mycket. Efter ännu en fördjupning i tidningar och annonser på internet var det en modell som allt mer kändes som den bästa kompromissen. En Shetland 570. Den har en mindre kabin som går att övernatta i och en rymlig sittbrunn. Den väger 850 kilo och de flesta är utrustade med utombordare. Ytterligare en fördel är att det går att få tag i exemplar med relativt nya motorer till rimligt pris. Den sista månaden har jag endast fokuserat på att hitta en Shetland 570 i bra skick med en inte allt för gammal motor. En båt i Norrtäljetrakten har jag hunnit med att titta på men den hade en 25 år gammal motor som dessutom var lite överdimensionerad för modellen. Säljaren var helt uppriktigt och visade på alla fördelar och nackdelar som han kände till med just det här objektet och det kanske kunde ha blivit affär om det inte hade varit för att några andra intressanta Shetland 570 dykt upp till försäljning. I skrivande stund har jag två visningar inbokade och nu när jag kommit så här långt känns det viktigt att koppla in en besiktningsman. Slutspurten är nära. I nästa nummer av tidningen hoppas jag att vi kan presentera vår nya redaktionsbåt.



Har du rätt körkort?

När man ska förstå vilka regler som gäller när man ska dra en båttrailer efter bil måste man först reda ut begreppen tjänstevikt, totalvikt och bruttovikt.

Tjänstevikt för bil visar hur mycket den väger i körbart skick med full tank och förare. Tjänstevikten för kärran visar vad den väger utan last. Totalvikt är den vikt som kärran eller bilen får väga tillsammans med sin last. Bruttovikt slutligen är tjänstevikten tillsammans med den faktiska lasten som är på kärran.

B-körkort gäller oavsett bil om släpvagnens totalvikt är högst 750 kilo. Om släpvagnens totalvikt är över 750 kilo ska två villkor uppfyllas. Släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt. Kärran med båt får inte väga mer än vad bilen väger i körbart skick. Släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3500 kilo. Uppgifter om hur tungt släp du får dra efter din bil med B-körkort finns på bilens registreringsbevis.

BE-körkort krävs om släpvagnens totalvikt (vagn plus båtens vikt) är högre än bilens tjänstevikt eller om släpvagnens och bilens totalvikt överstiger 3500 kilo. En tom kärra som har en totalvikt högre än bilens tjänstevikt får inte köras med B-körkort. Om du har BE-körkort gäller bruttovikt vilket är detsamma som tjänstevikten plus den faktiska lasten. Nya EU-regler är på gång och inom några år kan det bli tillåtet att dra tyngre släp efter bilen.

Källa: Vägverkets broschyr "Har du kopplat rätt". Mer information hittar du på: www.vv.se



Kontrollera säljarens identitet och mantalsskrivningsadress. Falska ID-handlingar förekommer. (Kontrollera om möjligt även tidigare ägare.)

Kontrollera båtens motor och identitet.

Skriv av skrovnumret och motornumret. Observera att båtens skrovnummer inte är det samma som den gamla "blå skylten" som äldre båtar också är märkta med. Tänk på att skrov- och motornummer kan vara förfalskade. Var mycket noggrann.

Skriv av eventuell registeringsbeteckning.

Skriv upp säljarens namn och personnummer. Är säljaren ovillig att lämna denna information finns anledning att bli misstänksam.

Kontrollera säljarens försäkring. I vilket bolag är båten försäkrad?

Kontrollera säljarens behörighet att sälja båten. Äger säljaren verkligen båten? Har säljaren en handling som styrker hans eller hennes inköp av båten?

Är båten betald? Risken finns annars att du som köpare får betala båten en gång till därför att säljaren har ett avbetalningskontrakt på båten.

Kontrollera hos sjöpolisen och Larmtjänst att båt och/eller motor inte är efterlyst så som stulen.

En fritidsbåt bör vara CE-märkt. Det innebär att tillverkaren garanterar att båten uppfyller EU-krav. Denna märkning infördes i juni 1998. Båtar som fanns i Sverige före detta datum behöver inte vara CE-märkta.

CE-märkta båtar ska ha ett skrovidentifikationsnummer, en CIN-kod. Numret finns på båtens styrbordssida i aktern under relingslisten. Den finns också på ett hemligt ställe på båten. Skriv upp denna kod. Den är bra att ge till polisen om båten senare blir stulen. Detsamma gäller motorns tillverkningsnummer.

När du köpt din båt bör du också själv se till att märka den ordentligt. Är båten identifierbar är det lättare att hitta den om den blir stulen. Larmtjänst rekommenderar att båten förses med en synlig samt flera dolda namnskyltar.

Var särskilt noga med att märka utombordsmotorn, den är särskilt stöldbegärlig. Be också försäkringsbolaget om råd om hur du ska skydda din båt. Glöm inte att ta ett eller flera bra foton av båten.

Tänk också på att en kurs för Förarbevis, bra sjökort och färska tampar är bra försäkringar för att få en riktigt givande båtsommar.


Nybörjaren 3: Ett inställt båtköp är också ett båtköp

Av: Samuel Karlsson