151183.jpg

Artiklar

Sjöjeepen från Brandskär

Historien om Brandskär kunde tagit slut när varvets formar brann upp 2005. Men istället spottade man i nävarna och är på väg att presentera sin andra nya modell inom loppet av tre år.

Text: Jens Augustinsson • 2008-04-03 Uppdaterad 2021-06-10

Kommer du farande från Orust i söder mot Vindön passerar du över en bro och sväljs genast av en tunnel på andra sidan. Tunneln borrar sig rakt igenom ön i nord-sydlig riktning och när du når ljuset på andra sidan hamnar du i princip direkt på en ny bro, Nötesundsbron, som bär dig över till Sundsandvik på fastlandet i norr.

Mer dramatiskt än så behöver ett möte med Vindön inte vara. Men jag lovar, då har du missat allt det roliga. Om du istället mellan tunnelmynningen och Nötesundsbron tar av vänster och följer vägen nedför backen är du på väg rakt in i en smältdegel av svensk båtbyggartradition och varvshistoria.

Det var här Christoph Rassy en gång gjorde många av sina tidiga lärdomar om båtbyggeri och idag byggs här välkända båtar som Nord West och Regina af Vindö.

Och Brandskär.

Alla öns varv kurar tätt tillsammans på öns nordsida ner mot vattnet och det första man möts av när man kör in i klungan av verkstadshallar och båtskjul är Brandskärvarvet.

Ett varv i det lilla formatet

Sjöjeepen förkroppsligar drömmen om den aktiva båtägaren med sommarstuga i skärgården och ett stort behov av att transportera prylar på sjön – sommar som vinter. Det kanske är verkligheten för ett lyckligt fåtal.

Men samtidigt är utbudet av båtar med centrerad hytt, boendemöjligheter och generös lastkapacitet stort vilket signalerar en efterfrågan.

Brandskär på Vindön i Bohuslän är en av spelarna på denna marknad men en ganska liten sådan. Brandskär är i alla sina beståndsdelar ett litet varv. Här finns fyra anställda – inklusive ägaren Jan Johansson. Och av förklarliga skäl är antalet producerade båtar per år inte heller särskilt stor. Men något det finns gott om är kunnande i båtbyggeri. Låt oss gå tillbaka till 1977.

Redan då var Jan Johansson hemtam på Vindön då han jobbade som snickare på Vindövarvet och byggde Vindökryssare. Han har sedan rest land och rike runt, nästan som en resande i båtbyggeri. Han har arbetat för Sweden Yachts i Stenungsund och byggt pluggar för Nimbus i värmländska Sysslebäck. Och han har även lagt teakdäck på stora amerikanska fiskebåtar på Oskarshamns varv.

1986 bestämde han sig för att slå sig ihop med sin gamla arbetskamrat från Vindövarvet, Kenth-Göran Mattsson och tillsammans startade de eget. I början byggde de Contrastbåtar för export. Men under de kommande åren mognade idén om att bygga något eget och summan av tankeverksamheten blev Brandskär 28.

– K-G höll på mycket med dykning och jag gillar att fiska så vi gick och funderade på att köpa en Targa 25. Men vi ångrade oss och bestämde oss för att bygga den båt vi ville ha istället, berättar Jan Johansson.

Steget från att veta vad man vill ha till att verkligen bygga själv är förmodligen enormt för en vanlig dödlig, men med decenniers samlad erfarenhet av båtbyggeri innanför västen är läget ett helt annat.

Egenskaperna de eftersökte är inte unika i sig utan är något man hittar hos de flesta moderna sjöjeepar modell walk around och det är helt uppenbart att även Brandskär hamnar i denna kategori. Men det finns också en starkt personlig prägel på båtarna, som nog bäst beskrivs med Jans egna ord.

– Vi tänker praktiskt först och utseende sen. Men vi vill också ha en personlig karaktär på båten. Den får vi genom det långa överhänget, det klinkbyggda skrovet och den lätt lutande akterspegeln.

En Brandskär kan vara ett svårsmält blickfång för den som är van att se moderna båtar med släta skrovytor och svullna former men den har samtidigt en charmig retrokänsla som inger förtroende. Och båten har vunnit pris för sin design.

Det är svårt att veta om det är en illusion eller inte, men det känns som man på Brandskär fortfarande prioriterar utrymmena och rörelsefriheten på däck framför ett rymligt inre som allt oftare syns hos deras konkurrenter.

En Brandskärbåt har rejäla grabbräcken på däck, stora öppna ytor, ett väl tilltaget akterdäck och en bred reling som finns där för att användas. De stora däcksytorna medför förstås att innermåtten krymps något. Hytten på 310 har ingen flådig salong, även om bra lösningar resulterat ibland annat matlagningsmöjligheter.

Brandskär i lågor

Vill man vara onödigt fyndig kan man säga att Brandskär har en eldfängd historia. Men samtidigt är det helt sant. För vad ska man egentligen annars kalla en historia om ett varv som varit med om två bränder, varav den ena medförde att varvets levebröd, formarna till Brandskär 28, gick upp i rök.

Natten till den första september 2005 passerar en bil förbi precis utanför Brandskärs lokaler. Klockan är ungefär fem på morgonen och mannen i bilen är på väg till sitt jobb på Nord West-varvet ett stenkast bort. Han blir den som upptäcker branden och lyckligtvis kan den begränsas till den ena av varvets två hallar.

Olyckligtvis är det lokalen med formarna som eldhärjas. Det som inte branden tar blir inlöst av försäkringsbolaget och Brandskärvarvet står plötsligt med tomma händer – nästan.

– Dagen efter branden skulle jag åka till Danmark för att kolla på ett ställe där vi eventuellt skulle fräsa pluggarna till vår nya modell 310. Det var inplanerat redan innan branden inträffade, berättar Jan Johansson.

En ny modell fanns alltså på ritningsstadiet men det blev lite extra bråttom att få den i produktion efter branden. Nu blev det ingen pluggtillverkning i Danmark, utan ett företag i Kopparberg fräste pluggarna, delvis på grund av att det blev billigare men kanske framförallt för att de kunde göra jobbet snabbt. Jan och hans anställda lyckades resa sig ur askan och idag har de tillverkat 11 båtar av modellen 310.

Den andra branden inträffade 1992, när man höll till på andra sidan vägen sett från dagens lokaler. Men den gången kom Jan och hans medarbetare lindrigare undan. De hade lokaler i ena ändan av en lång byggnad och branden utbröt ett stycke ifrån deras lokaler. Deras verksamhet påverkades inte nämnvärt och de var tillbaka i produktion dagen efter.

Ny modell i vår

När PB är på besök är julefriden på väg att sänka sig över Brandskärvarvet. Det serveras pepparkakor till förmiddagskaffet och arbetsmoralen verkar redan ha gått på julledighet. Men Stefan Rhenström gör ett sista ryck och årstiden till ära lägger han en röd klarlack på pluggen till den nya 29-fotaren. Lacken ger den halkskyddade delen av däcket en blank yta. Detta måste göras redan på pluggen eftersom det är praktiskt taget omöjligt att polera upp ytan på det skrovliga halkskyddet i det färdiga skrovet.

290, som den nya båten heter, är en ersättare till 28-fotaren som gick upp i rök i branden. Båten blir delvis en återkoppling till Brandskärs rötter. Precis som med 28an kommer 290 tillverkas i en helt öppen modell med styrpulpet. Men det blir också en modell med en halvhytt som är öppen i bakkant och en med plasttak och kapellsidor.

– Vi vill ha en mindre båt i modellprogrammet också. De två foten gör en ganska stor skillnad. Det betyder ju bland annat att man kan ha en mindre motor och priset blir ju ett annat, säger Jan Johansson.

Nu har första skrovet anlänt till varvet och monteringen är i full gång. Första leveransen är planerad till maj 2008 och sammanlagt är fyra båtar beställda. Samtliga ska levereras innan sommaren. En hel del övertid att vänta med andra ord.

Fakta: Brandskär 28 Löa 9,15 m Bredd 3,15 m Djup 0,8 m Vikt från 2 500 kg Motor 130-350 hk

Varvets förstfödda. 28an fanns även att få i pulpetmodell och med halvtäckt hytt. 58 båtar hann tillverkas innan formarna förstördes i en brand.

Fakta: Brandskär 310 A Löa (med badbrygga) 10,3 m Bredd 3,2 m Djup 1,0 m Vikt från 4 000 kg Pris 1,8 miljoner kronor (2007)

A-modellen är utrustad med ett fast monterat kapell som rullas upp och fästs under taket när det inte används.

Fakta: Brandskär 310 H Löa (med badbrygga) 10,3 m Bredd 3,2 m Djup 1,0 m Vikt från 4 000 kg Pris 1,9 miljoner kronor (2007)

Till skillnad från systermodellen har den heltäckta hytten har fått två skjutdörrar och en något bekvämare aktersoffa. Under soffan, med ingång akterifrån, döljer sig också ett lättarbetat apparatrum.

Fakta: Brandskär 290 Längd: 9,65 m Bredd: 3,25 m Djup: 1,0 m Vikt: Ca 3 000 kg Motor: D4 260 hk Pris: Från 1,2 – 1,7 miljoner kr

Sjöjeepen från Brandskär Sjöjeepen från Brandskär


Text: Jens Augustinsson • 2008-04-03
ArtiklarpraktisktbatagandeSvenska varv
Scroll to Top