Oceanis 38 - en modemedveten familjeseglare

Beneteau Oceanis 38 är det senaste exemplet på att franska varv vågar tänka nytt. Du kan få den som dagseglare, weekender eller cruiser. En revolution? På sätt och vis, men liknande koncept har funnits förr.

Oceanis 38 - en modemedveten familjeseglare
Foto: Curt Gelin, Nicolas Claris

Text: Curt Gelin

Ur Båtnytt nr 2, 2014

När franska Beneteau lanserade Oceanis 38 som dagseglare, weekender eller cruiser med hjälp av olika tillvalspaket, ringde en gammal klocka. På snarlikt sätt såldes Peter Norlins njutbara Stratus, Nova, Delta, Cumulus och Express på 1980-talet. De fanns som "nästan färdigbyggda", där köparna sparade en slant på att göra eget arbete i stället för att köpa en färdig båt från varvet i Visby. Och de kunde komplettera efter hand till en fullvärdig familjebåt.

Beneteau erbjuder nu i princip samma sak: Köp båten i basversion som dagbåt och komplettera efter behov till weekender eller cruiser, de kallar systemet för "din båt, dina regler" i reklamen. Basbåten är strippad och saknar till exempel salongsbord, läslampor, varmvatten, kök, badbrygga, dörrar till akterhytten och skott till förpiken.
– Men varför segla omkring med onödigheter? frågar varvet retoriskt och pressar priset. Sjösatt, riggad och redo i Oxelösund landar det på låga 1 178 000 kronor.

38:an som weekender kostar 1 374 000 kronor. Men i våra vatten vill många ha en båt som fungerar för semester och då gäller 38 Cruiser, som med svåröverblickbara kompletteringar, men sjösatt, bottenmålad och riggad här hemma, enligt en standard, som den svenske importören valt, går på 1 573 000 kronor. Cirka 100 000 kronor tillkommer för stumma segel, folding och större vinschar.

 

 

Om priset är högt eller lågt går att få koll på genom att jämföra. Då ligger Oceanis 38 Cruiser cirka 30 000 kronor över Hanse 385 och lika mycket under Sun Odyssey 379.

Mer än "din båt, dina regler" drar linjerna i Oceanis 38. De kommer från Finot/Conq – samma som har ritat Pogo 30:an testad i förra numret av Båtnytt. Och släktskapet syns, båda har extrem bredd, höga fribord, skarpa slag, dubbla roder, T-köl, noll överhäng, rutor i skrovet och kantig överbyggnad med stor svart ruta. Utan targabåge kan Oceanis 38 tas för en Pogo.

Oavsett vad man har för åsikt om originalitet så är Oceanis 38 mitt i trendpricken med sitt formspråk och kommer garanterat att ge reaktioner var den än visar sig. I mina ögon är 38:an en familjepimpad fransk Open 40 och en sportversion med högre rigg, djupare köl och större vinschar vore välkommen. Skälet är att 38:an seglar bra.

Jag testade båt nummer 2 i augusti, tyvärr i svag vind. Men det räckte för att känna att den har duktigt driv, accelererar skönt, har skaplig stabilitet och tar hygglig höjd på kryssen. Vi nådde 4,7 knop i 2–3 m/sek och det är raskare än gamla 37:an. Med slack i seglen satte 38:an av och loggade lätt sex knop på halvvind.

Bästa bogen ska vara frisk slör – 9,82 knop säger VPP, vilket känns möjligt med det bäriga skrovet. Å andra sidan menar de som seglat 38:an i frisk vind att dåliga standardsegel, rullstor och fast propeller förstör prestandan helt på kryss.

Dubbla roder är trendigt och nödvändigt på breda båtar, men friktion i styrningen störde. Testbåten saknade känsla och gensvar, rodren följde inte vattenströmmen, de ställde sig där jag släppte dem. Skälet är glidlager, som inte tar upp sidokrafterna när rodertrycket ökar. Mindre vajerspänning ger bättre glid, men mer glapp.

 

Targabågen går igen från de större Oceanis -och Sense-modellerna. Är den elegant? Knappast. Men praktisk.  Storskotet är ur vägen för folket i sittbrunnen, sprayhood, sittbrunnstält och bimini är enkelt att sätta mot bågen och storskotningen är tajtare än med hanfot på rufftaket.

I takt med tiden står masten långt bak, 40 procent från fören. På så vis räcker focken för driv men vanten hamnar i sidan, vilket blir billigare än att ha dem indragna. Mastplaceringen medför också T-köl, som sörjer för att flytläget blir rätt. Varvet hävdar också att kölinfästningen blir starkare.

Slag på skrovet kan diskuteras, är de mode eller fartfrämjande? Experter menar att familjebåtar är för tunga för att slagen ska ordna att de planar. 6,4 ton båt och 65,7 kvadrat segel ger dem rätt. Å andra sidan blir stabiliteten bättre och kojerna i aktern bredare. Slagen ger dessutom Oceanis 38 en tydligt trendig look.

Sittbrunnen är i bra höjd för att komma ombord från en kaj med aktern in och mer beröm går till den nerfällbara badbryggan med handtag undertill och en lång stege nåbar från vattnet. Ramlar du i klarar du att komma upp. Hydraulkolvar och en dold talja ser till att den bastanta bryggan löper lätt. Du står eller sitter fint bakom rattarna, som är lite större än vanligt, placerade i armbågshöjd och monterade stadigt på piedestaler ingjutna i sittbrunnsmodulen. Även rorsmansbänkarna är innovativa, de går att vika åt sidan och aktern blir en solaltan. Bänklängden och bredden räcker dock inte för en siesta åt sömniga seglare. Men sarghöjden duger och ger bra ryggstöd. Sittbrunnsbord ingår i cruiser och ger välkommet spjärn när båten kränger.

Instrumenten kan bara monteras nedanför rattarna, det går inte att få navigatorer monterade i ratthöjd eller i sittbrunnsbordet. Skotvinscharna sitter nära rorsman och är i storlek 40, som är i minsta laget till 33 kvadrat fock. Sak samma med fallvinschar i storlek 30. 44:or finns i paket, som blir dyrare än om de varit standard. Dock ingår fockskenor plus biffig avlastare och stumt fall så att storen inte slackar.

Teaklikt trä i sittbrunnen ingår i Cruiser, men ribborna är tunna och inte ramade som på Hanse 385. Träet på däck har samma trista stil. Att lägga teak fint här hemma blir inte dyrare.Riggen har förstaget nära masttoppen för max fockyta och masten står på däck med vanten i sidan, du får dra in magen när du ska fram på däck. Att komma iland i fören över ankaret kräver ett extra peke.

 

Lika lockande som skrovets linjer är inredningen. Ifråga om ljus och rymd tar 38:an täten tack vare båtens bredd, de höga friborden och de stora skrovrutorna. Känslan är oförbehållsamt positiv i salongen och upplevelsen förstärks av stilen signerad Nauta Design. Inredningen är i eklik Alpi, men med ett utförande som är snofsigare än när stylingen kom på First 50 för sex år sedan.

Mörka, matta grågröna paneler på skrovets insida och matchande grå dynor plus rektangulära detaljer skapar en atmosfär lik en SAS-lounge.

Ifråga om layout finns versionerna dag, weekender och cruiser, plus otaliga konfigurationer, där du väljer till dörr akterut, en andra akterkabin, kort eller långt pentry, U-soffa eller längskojer i salongen med mera. Inalles fem versioner och tio paket finns att få. Plus 75 "skräddarsydda" optioner. Mycket att få grepp om, men möjligt med en konfigurationsapp, som räknar samtidigt som du klickar.

Oceanis 38 framstår som en mycket modemedveten familjeseglare. Men uppbyggnaden är gammal med skrovet i enkellaminat, billig sprutad ortopolyester och glasfibermattorna utrullade för hand i laminatet. För att spara finns ingen topcoat och samma sorts innermodul som alltid. Byggsättet pressar priset, men du kan vänta dig knirk och knak när båten sätter i sjö. Däcket är injicerat, varför innertaket saknar klädsel.

I sak erbjuder Oceanis 38 en vågad, racerlik stil och klassens coolaste interiör. Det är friskt vågat av Beneteau att bygga en 38 fotare med nästan noll komfort i baspriset. Möjligen tänjer man på begreppen, för "nästan färdig" 1984 är inte olikt Oceanis 38 DC 2014.