Guide: Så vårdar du dina tampar

Det går att göra mycket för att hålla tågvirket i gott skick. Genom att underhålla, tvätta och förvara tamparna smart behåller
de spänsten längre. Dessutom ser det snyggt ut.

Guide: Så vårdar du dina tampar

Text: Jessika Ericsson, foto: Lars Ericsson. Praktiskt båtägande - nr 3, Mars 2013.

Nya skot, trimlinor och fall är dyrt att uppgradera till. Lägger du ihop alla fall, skot, trimlinor,
ankarlinor och angöringstampar så blir det många meter tamp och lina på inköpslistan. Kan du skjuta på investeringen i nytt tågvirke några år så finns det tusenlappar att tjäna i det
långa loppet.
Bara för att tamparna börjar se gråa och tråkiga ut är de inte färdiga att kasseras. Tågvirket håller måttet i många år om du har för vana att fräscha upp det med jämna mellanrum. Ett enkelt jobb som varken kostar stora pengar eller tar speciellt lång tid. Svårigheten är att komma ihåg att det ska göras.
Ett bra sätt är att lägga till vård av tampar och linor på listan över saker att ta hand om på hösten när båtsäsongen är över. Trä ur linorna, ta hem dem och kolla dem i lugn och ro under vintern.
Ta lina för lina och kontrollera om det har blivit några skador under säsongen. Små skador, som mindre skav i ytterhöljet, kan lagas med enkla medel. Är en längre bit av linan skadad behöver den bytas.
Alla linor mår bra av att tvättas en gång per år. Smuts och salter sköljs då ur och linorna återfår sin ursprungliga färg. Att tvätta tampar och linor är helt okomplicerat. In med linorna i tvättmaskinen på låg värme och häng sedan upp dem på en torr plats. Extra bra mår tågvirket om du dessutom sköljer bort saltet med färskvatten med jämna mellanrum under båtsäsongen.
Förr eller senare behöver tågvirket så klart bytas, men genom årligt underhåll och smart skötsel förlänger du livslängden. Under tiden kan du dessutom gotta dig åt snygga och fräscha tampar ombord.

 

 

Kontrollera

Ha för vana att kontrollera alla båtens linor inför och efter säsongen. Kika efter missfärgningar och skador. Utsatta punkter är alla ställen där linan bryts, exempelvis vid block och knapar och i knopar. Linor som ligger exponerade för solljus åldras fortare. UV-strålarna gör att linorna sakta men säkert vittrar sönder även om de har ett UV-tåligt hölje. Förvara linor som inte används i stuvfack eller förvaringspåsar.

Mindre skador på linans ytterhölje går att laga själv. Antingen syr du ihop höljet eller skaffar en limhylsa, som finns i de flesta båttillbehörsbutiker. Limhylsan läggs runt den skadade delen av linan och smälts fast. Det blir starkt, men linan blir samtidigt lite hårdare vid lagningen. Det fungerar därför bäst på små skador, upp till ungefär tre centimeter. Lägger du limhylsor på en längre sträcka kan linan ställa sig på tvären och fastna när den ska dras genom en ring eller ett block.

Ha för vana att kika igenom alla linor efter säsongen. Ställen där linan bryts, passerar igenom ett block eller är knuten är extra utsatta för slitage. Bara för att en lina ser grå och tråkig ut är den inte färdig att kasseras. Den här smutsen försvinner efter en tvätt. Rappa ur linorna och ta med hem. Gör gärna en notering om var de olika linorna sitter, det underlättar när allt ska tillbaka.

 

Vårda

När du kapat en lina är det viktigt att smälta ihop den kapade änden så linans kardeler inte fransar upp sig. Alla syntetlinor har den gemensamma egenskapen att de mjuknar vid höga temperaturer och smälter vid upphettning. Det gör det enkelt att smälta samman ändarna, men det är också viktigt att se till att linorna inte ligger för nära en värmekälla. I värme tappar materialet mycket av sin hållfasthet.

Använd en vanlig tändsticka, tändare, lödkolv eller ett strykjärn och smält försiktigt ihop kardelerna. Ett annat sätt är att köpa färdiga plasthylsor med lim på. Plasthylsan krymper du på med till exempel en hårtork eller varmluftspistol. Limmet tar sig ner i linans fibrer där det stelnar.

Tejpa runt markeringen där linan ska kapas. Kapa linan. Bränn den kapade änden av linan ordentligt med hjälp av en liten låga, en lödkolv eller ett strykjärn. Använd inte högre värme än nödvändigt.

 

Tvätta

Alla typer av linor kan tvättas i en vanlig tvättmaskin. Lägg linorna i en bomullspåse och kör på låg värme, 30 grader. Tänk på att dela upp linorna på flera tvättar så blir det mindre belastning
på tvättmaskinen. Blöta linor blir väldigt tunga. Det ska gå att tvätta olika typer av linor tillsammans, men vill du vara säker på att undvika missfärgningar är det bäst att tvätta färgade linor för sig.

-Alla typer av linor kan tvättas, men kör olika färger var för sig om du vill vara säker på att inte få missfärgningar.
- Börja med att ta loss schackel och annat som inte bör följa med in i tvättmaskinen. Red ut linorna innan tvätt och fördela på flera tvättomgångar för att skona tvättmaskinen. Blöta
linor blir tunga.
- Stoppa in linorna i en bomullssäck innan tvätt, annars blir det ett enda trassel av alltihop.
In med påsen i tvättmaskinen, men se till att inte lasta in för många linor åt gången. Ett praktiskt sätt är att tvätta en eller ett par linor tillsammans med en vanlig klädtvätt.
- Använd ett riktigt milt tvättmedel eller mild såpa.Tvätta på låg temperatur, 30 grader Celsius är lagom.

Alla linor mår bra av att tvättas en gång per år. De behåller spänsten längre och så ser det snyggare ut på däck. Lägg upp eller häng linorna på ett torrt ställe tills de torkat. Klart, till nästan ingen kostnad blir linorna som nya.

 

Förvara

Under vintern mår linorna bäst av att förvaras på en torr plats. Samma sak gäller under säsongen.
Skölj bort salt och smuts vid behov och häng upp linorna luftigt så de får torka ordentligt. Undvik så långt det är möjligt att förvara linorna i starkt solljus.

 

När är det dags att köpa nytt?

Det är viktigt att linorna ombord tål den påfrestning de är tänkta för. Hur väl du än tar hand om tågvirket åldras det och med tiden behöver det bytas. Genom att titta igenom tågvirket noggrant efter varje säsong får du en bra överblick över skicket. Små skador i höljet brukar
synas tydligt och kan gå att laga. Andra förslitningar är svårare att upptäcka.

Benny Nilsson på företaget Polyprodukter säger att det är skillnad i livslängd mellan linor som flyter och linor som sjunker i vatten. Flytande linor har kortare livslängd.
– UV-strålningen äter med tiden upp fibern inifrån.
Det syns inte men hållfastheten försämras. Vi brukar prata om flytande linor som 3-åringar och sjunkande linor som 5-åringar. Efter den tiden är 50 procent av hållfastheten borta enligt våra beräkningar, säger Benny.
Hur ofta linorna i praktiken behöver bytas beror på hur linan är uppbyggd och vilka laster och påfrestningar den utsätts för. Skötsel och förvaring spelar också en stor roll. Tänk på att de flesta av de linor vi köper till båten är dimensionerade för mångfalt högre laster än de utsätts för. Ta därför med i beräkningen att en lina av god kvalitet kan tappa en hel del av sin hållfasthet och
fortfarande tåla betydligt mer krafter än den utsätts för på båten.