946155.jpg

Artiklar

Så fyndar du en båt nu i höst

Alla är inte båtexperter. Men genom en noggrann undersökning kan även den nybakade båtspekulanten skilja agnarna från vetet vid begbåtköpet. Vi Båtägares besiktningsman går igenom 12 punkter som du ska hålla extra koll på.

Text: Redaktionen • 2014-08-27 Uppdaterad 2014-08-27
5 saker som gör det lättare att sälja din båt
Att tänka på när du köper båt
Köp & sälj båtar på Livetombord.se
Fråga vår expert Curt om båtmodeller

Text: Eje Wåhlstedt för Vi Båtägare 2011

 

Kapellet

På en äldre och billigare båt är det ett stort plus med ett fräscht kapell. Ett nytt kostar nämligen från 10 000 och uppåt beroende på modell, och det är ett tillbehör som du varken kan eller vill klara dig utan. Be att få se det före affären, och kontrollera att tyget är i gott skick. Om du köper en äldre båt och kapellet är i trasor – se ändå till att få med det! Mallningen blir enklare för kapellmakaren och det blir billigare för dig.

 

Motorrum

En titt i motorrummet avslöjar ofta hur båten skötts. Om det är rent, kablarna hela och allt är normalslitet är det ett tecken på att ägaren troligen skött om båten. Om motorn där-emot skiner i nymålat grönt fast båten är från 1980-talet, ja då bör varningsklockorna ringa. Är det en kosmetisk “penselrenovering” som ska dölja eventuellt oljeläckage? Har renoveringen skötts av varv bör ägaren kunna presentera papper på detta. Fråga! Titta under motorn och kolla om där ligger vatten och olja. Vattnet kan vara kylvatten
som läcker ut någonstans. Kolla efter rostrinningar på motorn. Finns det oljerinningar sipprar olja troligen ut någonstans från motorn. Det bästa är förstås att kunna provköra båten. Växla mellan fram och back flera gånger. Ingen fördröjning eller hårda smällar får förekomma. Varvar motorn ut enligt manualen?
Men även en provstart på land kan ge värdefull insikt. Kolla om motorn läcker avgaser, vilket är ett tecken på att avgaskröken eller limpan rostat sönder. Vid 10–15 års ålder har dessa gjutjärnsdelar ofta rostat sönder inifrån och bör bytas.

Drev

Drevet är en dyr och komplicerad sak att byta. Är det i dåligt skick kan det vara läge att titta på en annan båt – eller pruta rejält. Kolla först att skäddan (fenan längst ned på drevet) och propellern är fria från hack och skador. Är skäddan eller propellern skadade från en grundstötning finns det risk att hela drevet kan vara skadat.
Ta sedan tag om propellern och snurra på den. Inga konstigheter ska kännas. Gummibälgen längst upp skyddar kraftöverföringen mellan motor och drev. Den ska bytas vartannat år – fråga när den byttes senast! Dra ut gummibälgens veck och se om den ser fräsch ut och är utan sprickor. Har gummit torkat kan vatten ha kommit in och drivknuten rostat. En drevreparation är ett jobb för fackmannen och kostar från cirka 20 000 kronor. Du bör också kontrollera oljan i drevet. Skruva av den nippel som sitter längst ned på drevet eller, om det är Volvo Penta, kolla oljestickan. Den utsipprande oljan ska inte se ut som milkshake – då finns det vatten i systemet!

 

Galvanisk korrosion

Offeranoderna på drev och sköld kan vara anfrätta, vilket de var på vår båt. Det är i sin ordning! Värre är om drevet fått ta emot de galvaniska strömningarna. Är propeller och drev poriga och anfrätta? Köp inte!

 

Trimplanen

På vår Nimbus satt den vanligaste typen av trimplan, så kallade hydraulelektriska trimplan. En elektrisk motor pumpar ut hydrauloljan i trimplanens kolvar.
Sätt på huvudströmbrytaren och försök fälla ned trimplanen. Går inte det, tryck ned dem med handkraft. Om kolvarna är oljiga är det dags att byta packningar eller hela cylindern. Vikigast är att kolvarna inte är rostiga. Kolla även slangarna så att de inte åldrats. Är trimplanen trasiga bör du pruta minst 5 000 kronor.

 

El-kaos?

Ta en titt på elcentralen. Kablarna ska vara ordentligt uppmärkta. Hittar du en maskburk av konstigt kopplade sladdar? Ja, då har händige herrn varit framme. Kolla om det finns ett kopplingsschema. Då
blir det lättare att felsöka om något pajjar.

 

Läckande rutarmar

Du kan se det på klädseln i ruffen. Spår av rinningar vid fönstren kan komma från läckande rutramar och dålig ventilation. Ja, då måste det åtgärdas och det kostar tusenlappar per ruta. Det går inte att täta en läckande rutram utifrån. Den måste demonteras, rengöras och återmonteras. Det kan bli en kostsam operation. Pruta!

 

Tillverkningsland och årsmodell

För att kunna kolla upp om ägaren uppger rätt årsmodell, eller om denne ens äger båten, måste du kontrollera båtens “personnummer” – CIN-numret (Craft Identification Number). Det finns på alla CE-märkta båtar och är ingjutet på akterspegelns utsida, ned mot vattenlinjen på styrbordssidan. Vår Nimbus har inskriptionen SENIMF0919J900, där SE står för tillverkningsland Sverige och NIM för tillverkaren, Nimbus. F0919 är serienumret. J9 betyder att båten är tillverkad i oktober månad 1999 och de sista siffrorna 00 indikerar att det här är årsmodell 2000.

 

Kolla CE-märkningen

Alla båtar som sålts i eller importerats till EU efter 16 juni 1998 ska vara CE-märkta. För att
CE-märkningen ska vara giltig måste följande fyra saker finnas: A. En CEskylt fastskruvad i båten. B. En manual på svenska. C. En undertecknad “Försäkran om Överensstämmelse med gällande EG-direktiv”. Detta intyg ska följa båten hela dess livstid. D. En identietsbeteckning på 14 tecken ingjuten i skrovets akterspegel på styrbords sida (så kallat CIN- eller HIN-nummer).

 

Skrovsidor

Titta längs friborden i släpljus och spana efter ojämnheter och bulor. Sådana kan vara tecken på en gammal lagning.
Utbuktningar kan också betyda att skrovsidan delaminerat (det yttre laminatet släpper från den underliggande skiktet). Orsaken kan vara ett byggfel eller att man törnat mot en bryggkant eller liknande. Knacka med ett hammarskaft för att höra och känna avvikelser. Stumt ljud är okej, vibrationer och ett högre ljud är helfel. Små repor i gelcoaten kan poleras bort. Djupare skador måste lagas med gelcoatfiller. En ganska lätt reparation, men det är svårt att matcha en solblekt yta. Mörka gelcoatfärger
är svårare att reparera än vita. Förutom den lilla repan ser vår Nimbus riktigt bra ut för att vara tio år gammal.

 

Teakdäcket

Äldre mindre motorbåtar i plast har sällan teakdäck. De bästa varianterna är vakuumlimmade mot däcket. Denna Nimbus har skruvat däcksbelag med försänkt och pluggad skruv, som dessutom är fogad i kanterna och mellan ribborna (nåt) med en gummimassa. Kolla att teakdäcket inte buktar uppåt, det är ett tecken på att vatten letat sig in mellan trä och däck med risk för frostsprängningar. Känn med en liten spackel eller skruvmejsel att gummifogen i däckets ytterkant är tät. Teakdäck slits fort ned vid fel skötsel, skruvskallar blir synliga, fogar otäta och vatten tränger ned i sandwichdäcket via otäta skruvar. Köp inte en sådan båt. Vår Nimbus ser fräsch ut, även om däcket slitits ned en aning av högtryckstvätt.

 

Under vattenlinjen

Kolla att skrovet under vattenlinjen inte är drabbat av böldpest (osmos). Leta efter små bubblor i gelcoaten. Om bottenfärgen ligger i flera lager kan du försiktigt skrapa igenom den med en kniv för att se bättre. Hittar du tecken på pest bör du avstå från köp – behandlingen är dyr och lämpar sig för fackman. Eje använder här en fuktmätare, som visar något förhöjd fuktnivå i akterspegeln. Acceptabelt på en 10 år gammal båt.

 


Text: Redaktionen • 2014-08-27
ArtiklarLivetOmbordbegagnatKöpguider
Scroll to Top