Så här ser en SWASH-båt ut.

Artiklar

Här är båten du inte kan bli sjösjuk på

Vad sägs om en båt som varken kan rulla eller kränga? Nu finns den. Här är SWASH, utvecklad av tyska ingenjörer.

Text: Redaktionen • 2014-05-12 Uppdaterad 2014-05-12
TV: De kör racingbåtar med NASCAR-motorer
Läs mer: Fem saker du ska låta bli på sjön
TV: På vattenskoter mellan Ystad och Haparanda

Det tyska varvet Abeking & Rasmussen har utvecklat en prototyp till lotsbåt som går stabilt i sjögång, oavsett hur höga vågorna är.

Båten med SWASH-skrov (small waterplane single hull) ser ut som en trimaran men är i själva verket en enskrovsbåt. Två utriggare balanserar båten medan det torpedliknande mittenskrovet med motor ligger flera meter under vattnet, där det är opåverkat av vågorna.

Enligt varvet är det i stort sett omöjligt att drabbas av sjösjuka ombord på SWASH-båten. Sjösjuka beror på att öronens sinnesorgan utsätts för höga g-krafter, något som inte förekommer ombord på den tyska prototypen. I vågor på upp till två meter påverkas SWASH-båten inte alls. I högre vågor än så rör sig båten långsamt upp och ned men rullar inte.

– Det är som att åka hiss väldigt, väldigt långsamt, säger Björn Widenbaeck på Abeking & Rasmussen.

Teknologin har varit känd sedan tidigt 1900-tal, men det är först på senare år som den har utvecklats kommersiellt. Tack vare ett elektroniskt stabiliseringssystem med fenor på utriggare och huvudkropp har Abeking & Rasmussen kunnat göra SWASH-skrovet ännu mer stabilt.

Nu kommer fler båtar med anti-sjösjukedesign. Varvet har förutom lotsbåten också byggt Silver Cloud, en 40 meter lång fritidsyacht som bygger på samma teknologi. Silver Cloud har dock två torpedskrov istället för ett. Toppfarten ligger på 15 knop och precis som lotsbåten är den immun mot vågornas rörelser. Ägaren riskerar med andra ord aldrig att bli sjösjuk.

De dubbla torpedskroven ger Silver Cloud en annan stor fördel, nämligen en enorm bredd på 17 meter. Däcket blir mycket rymligt och har plats för en helikopter. Nackdelen är att det torpedliknande skrovet är känsligt för lastens placering. Dessutom passar det inte för högre farter än 15 knop

– Torpeden ligger i vattnet och bromsar för mycket, säger Björn Widenbaeck.

Lyxyachten Silver Cloud är hittills den enda fritidsbåten som byggts av Abeking & Rasmussen, men tekniskt sätt fungerar teknologin även på mindre båtar.

– Det skulle absolut gå att bygga en tio meter lång fritidsbåt med SWASH, säger Björn Widenbaeck.


Text: Redaktionen • 2014-05-12
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top