Artiklar

Här är Evinrudes färgglada tvåtaktare

Nästa vår kommer en 225- och en 300-hästare som båda går under namnet G2, generation 2. Till skillnad från dagens Evinrudemotorer, som till viss del bygger på äldre teknik från 1990-talets förgasarmotorer, är G2 helt anpassad för Evinrudes bränsleinsprutningssystem E-tech.

Text: Mikael Mahlberg • 2014-08-05 Uppdaterad 2021-06-09
Bilder: OTAMS nya värsting
Läs mer: Så skyddar du din båt vid åska
Test: Vo Båtägares redaktionsbåt
Här är Evinrudes färgglada tvåtaktare
Sidopanelerna går att få i valfri färg.

I de tester vi fått se har G2-motorerna upp till 15 procent lägre bränsleförbrukning, och är upp till 75 procent renare än Yamahas och Mercurys fyrtaktare, säger Calle Olsson på generalagenten Frydenbø Marine.

Exakt hur motorn åstadkommer de imponerande siffrorna är än så länge hemligt, men klart är att G2-motorena är helt nyutvecklade och byggda för att vara så enkla att installera och sköta som möjligt. Som enda motorer på marknaden ingår hydraulstyrning monterad i själva riggen. Med en G2-motor slipper man alltså fästa hydrauloljepumpen inne i själva båten. Dessutom går alla kablar i en enda slang, alltså behöver båttillverkaren endast göra en genomföring i akterspegeln.

Evinrudes redan idag generösa motorgarantier ska bli ännu bättre. Serviceintervallet förlängs från 300 till 500 timmar och dessutom behövs ingen inkörning. Alltså kan man ta ut en ny motor och först efter fem år lämna in den på första servicen – med bibehållen garanti.


Text: Mikael Mahlberg • 2014-08-05
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top