973569.jpg

Artiklar

Nya Uttern D77 ska slåss mot finnarna

Nya jätte-Uttern D77 blir ett övernattningsbart prestandamonster som ska slå de finska konkurrenterna med deras egna medel.

Text: Mikael Mahlberg • 2014-08-08 Uppdaterad 2014-08-08
Guide: Att köpa gummibåt
Läs mer: Här är Evinrudes nya tvåtaktare
TV: Här testar vi nya Finnmaster T8

Marknaden för större dc-båtar har de senaste åren dominerats av finska Flipper, Finnmaster och Yamarin. Men nu får de konkurrens av Uttern, som ska krossa finnarna med deras egna knep.

Uttern D77 blir Utterns nya flaggskepp och ska precis som Finnmasters nya T8 ha en stor midkabin och ett eget, avskilt toalettutrymme. Den 7,60 meter långa Uttern- modellen har fyra fasta kojplatser, två i fören och två i en rymlig midkabin under sittbrunnsdurken. Stora ventiler i skrovsidorna gör ruffen ljus och luftig.

Många daycruisers som kommit de senaste åren har prioriterat bort pentryt till förmån för fler sittplatser. Uttern gör tvärtom. Ett fast pentry i sittbrunnen ska göra D77 till klassens bästa familjebåt, bekväm nog att semestra i en vecka.

– Det här är en riktig semesterbåt, där du aldrig behöver fälla ut bänkskivor och plocka fram spisar. I vårt pentry kan du ställa en sju liters potatiskastrull utan att vara rädd för att något brakar sönder, säger Per Törnell på Brunswick.

Något som skiljer D77 från marknadens övriga daycruisers på 7-8 meter är den breda motorbrunnen som rymmer dubbelmontage. Den gör att båten kan bestyckas med upp till dubbla 200-hästare, vilket ger extra kraft när lasten är tung. Toppfarten ska med den bestyckningen landa på cirka 50 knop vilket är klassbäst. Det största möjliga singelmontaget är Mercurys Verado 350, som ger en toppfart på en bra bit över 40 knop.

Uttern-båtarna som kommit de senaste åren är kända för att vara robusta, på gränsen till tungt byggda, för att gå mjukt och tryggt i sjön. Men nya D77 är konstruerad för att bli sportigare än småsyskonen. För designen står Utterns ägare Brunswick och samma ingenjörsteam som ritat bland annat Boston Whaler. Skrovet är dock helt nytt och har 20 graders V. Med sina 1750 kilo är den cirka 500 kilo lättare än konkurrenterna. Den låga vikten beror bland annat på att skrovet bara är 2,55 meter brett.

– Vi vill att det här ska vara en körmaskin, säger Per Törnell.

Vad D77 kommer att kosta är inte klart ännu, men Uttern lovar att priset kommer ligga en bit under de dyraste konkurrenterna från Finland.


Text: Mikael Mahlberg • 2014-08-08
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top