Artiklar

TV: Här kör de på grund frivilligt

Här kör Rosättra Båtvarv sin nya Linjett 43-fotsmodell på grund under autentiska förhållanden. Syftet är att undersöka hur den nya fällkölen klarar en grundstötning.

Text: Redaktionen • 2014-08-22 Uppdaterad 2014-08-22
Krönika: Så lurade sjögräs båtproffsen
Läs mer: De ska vinna Americas Cup
Guide: Så vårdar du dina tampar

Anledningen till att varvet testar den nya båten, är att den har en helt ny kölkonstruktion med flexibelt djupgående. Kölen ska kunna höjas och sänkas mellan 190 och 245 centimeter.

– Största vinsten med en höj- och sänkbar köl blir tillgängligheten i skärgården. Detta medför även en lägre vikt och därmed mindre segelyta med påföljande mindre krafter att hantera för besättningen, säger konstruktören Mats Gustafsson.

I sommar har kölen även testats genom ett 20-tal grundstötningar i olika hastigheter. Det utvalda grundet låg på två meters djup och bestod av berg. Enligt testarna så upplevdes samtliga tester som kontrollerade och förvånansvärt “mjuka”.

De sista grundstötningarna körde varvet i 8 knop.. Även då ska de ha upplevt själva “träffen”  som ganska mjuk.

– Linjett 43 väger 9 ton och vid träffen tar kölen (3,5 ton) emot största kraften genom att tryckas uppåt/bakåt i kölfickan, svängningen blir närmare 70 cm(!) bakåt för bulben säger Markus Gustafsson, VD på Rosättra Båtvarv i ett pressmeddelande.

En költrumma döljs i segelbåtens salongsbord. En hydraulkolv gör det möjligt för rorsman att höja och sänka med ett spann på 245 – 190 cm på 30 sek. Enligt Rosättra ger det båten en oslagbar kombination av seglingsprestanda och tillgänglighet till grunda vikar i skärgården.

– Vi kan konstatera att båten är helt intakt förutom märken på köl och dämpningszon i költrumma. Invändigt syns inga skador eller ens sprickor på såväl kölkonstruktion, bottenbalkar eller inredning, säger Markus Gustafsson.

Kölen kommer finnas som tillval för Linjett 43.

 


Text: Redaktionen • 2014-08-22
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top