995249.jpg

Artiklar

Inga segelbåtar på vårens mässor

Landets leverantörer av segelbåtar har gått ihop för att hitta strategier för att främja segling och segelbåtsliv. Som en konsekvens av det kommer det att bli helt tomt på stora segelbåtar på de stora svenska båtmässorna i vår.

Text: • 2014-10-22 Uppdaterad 2014-10-22
Läs mer: Följ med på whiskyresa till Skottland
Läs mer: Här kan du följa Volvo Ocean Race
TV: Så löste Bengt problemet med hund på segelbåten
TV: Knopskola – Båtlivets fem viktigaste knopar

Att flytta stora segelbåtar till inomhusmässorna i Stockholm och Göteborg har blivit allt för dyrt och ger alldeles för lite. Det säger Bernt Lindquist på Bavaria Sverige som är en av de som tagit initiativ till ett samarbete mellan 20 svenska segelbåtsleverantörer.

-Det kommer inga stora segelbåtar till varken Allt för sjön eller Båtmässan i Göteborg. Bara att flytta en båt från Bullandö till Allt för sjön kostar 20 000 kronor. Det går inte att försvara ekonomiskt, säger Bernt Lindquist.

En annan viktig orsak varför inomhusmässorna spelat ut sin roll för segelbåtsbranschen är att de ligger för nära säsongen.

-Det går inte att leverera så nära inpå och därför väljer vi att i stället satsa stort på de flytande mässorna I Gustavsberg och på Orust i slutet av sommaren i stället, säger han.

Bernt medger att det just nu är tuffa tider för segelbåtsbranschen och att samarbetet förhoppningsvis leder till nya sätt att locka kunder. Bland annat satsar man på öppna seglingsdagar och öppna båtvarv.

-Vi ska försöka folk att tänka om och inse att det är på de flytande mässorna man ska gå för att titta på segelbåter. Dessutom satsar vi på världens största båtmässa i Düsseldorf i januari då vi hinner leverera efter den, säger han.

Hanse Thorslund är projektchef för Allt för sjön i Stockholm och han tycker att det är tråkigt att de stora segelbåtarna blir betydligt färre i vår. (Najad kommer att ställa ut) Men han är noga med att poängtera att seglingen fortfarande kommer att ha en stor plats på mässan.

-Vi kommer att visa dagsseglare, jollar och mindre segelbåtar. Dessutom satsar vi stort på aktiviteter kring segling. Så seglingen finns kvar. allt annat vore förbjudet, säger han.

Att det handlar om ett avbräck för mässan håller han dock med om, även om planerna för att väga upp med annat kommit långt.

-Tappar du utställare, tappar du pengar, så är det. Men det tråkigaste är ju att besökarna inte får ta del av de här båtarna, Men vi försöker vända det här till något positivt och de är ju alltid välkomna tillbaka i framtiden, säger Hanse Thorslund.

Här är båtleverantörerna som är med i samarbetet

Arcona Arcona Yachts AB

Allures Lange Maritime

Bavaria Bavia Yacht AB

Beneteau Oxelösunds Båt och Motor

Campus Bavia Yacht AB

CR Yachts CR Yachts

Delphia Delphia Yachts Scandinavia

Delphia Bohuscharter AB

Dehler väst Båtverket

Dehler ost Sjöman Yachting

Diva Bavia Yacht AB

Dufour Gåshaga Marina

Elan Nordic Yachts AB

Fareast Nordic Yachts AB

Grand Soleil Bavia Yacht AB

Hallberg‐Rassy Hallberg‐Rassy Varv AB

Hanse Svensk Marinimport

J‐Boats Marstrand Yachts

Lagoon Navigare Yachts

Jeanneau Navigare Yachts

Linjett Rosättra Båtvarv AB

Maxi Delphia Yachts Scandinavia

Maxi Bohuscharter AB

Moody Svensk Marinimport

Nauticat Nauticat Svenska AB

Regina Regina af Vindö Yachts

Salona Salona Nordic

Seascape Seascape Nordic

Scanner Scan Yacht AB

X–‐Yachts X–‐Yachts Sweden AB


Text: • 2014-10-22
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top