995249.jpg
Inga segelbåtar på vårens mässor
Landets leverantörer av segelbåtar har gått ihop för att hitta strategier för att främja segling och segelbåtsliv. Som en konsekvens av det kommer det att bli helt tomt på stora segelbåtar på de stora svenska båtmässorna i vår.
Läs mer: Här kan du följa Volvo Ocean Race
TV: Så löste Bengt problemet med hund på segelbåten
TV: Knopskola – Båtlivets fem viktigaste knopar
Att flytta stora segelbåtar till inomhusmässorna i Stockholm och Göteborg har blivit allt för dyrt och ger alldeles för lite. Det säger Bernt Lindquist på Bavaria Sverige som är en av de som tagit initiativ till ett samarbete mellan 20 svenska segelbåtsleverantörer.
-Det kommer inga stora segelbåtar till varken Allt för sjön eller Båtmässan i Göteborg. Bara att flytta en båt från Bullandö till Allt för sjön kostar 20 000 kronor. Det går inte att försvara ekonomiskt, säger Bernt Lindquist.
En annan viktig orsak varför inomhusmässorna spelat ut sin roll för segelbåtsbranschen är att de ligger för nära säsongen.
-Det går inte att leverera så nära inpå och därför väljer vi att i stället satsa stort på de flytande mässorna I Gustavsberg och på Orust i slutet av sommaren i stället, säger han.
Bernt medger att det just nu är tuffa tider för segelbåtsbranschen och att samarbetet förhoppningsvis leder till nya sätt att locka kunder. Bland annat satsar man på öppna seglingsdagar och öppna båtvarv.
-Vi ska försöka folk att tänka om och inse att det är på de flytande mässorna man ska gå för att titta på segelbåter. Dessutom satsar vi på världens största båtmässa i Düsseldorf i januari då vi hinner leverera efter den, säger han.
Hanse Thorslund är projektchef för Allt för sjön i Stockholm och han tycker att det är tråkigt att de stora segelbåtarna blir betydligt färre i vår. (Najad kommer att ställa ut) Men han är noga med att poängtera att seglingen fortfarande kommer att ha en stor plats på mässan.
-Vi kommer att visa dagsseglare, jollar och mindre segelbåtar. Dessutom satsar vi stort på aktiviteter kring segling. Så seglingen finns kvar. allt annat vore förbjudet, säger han.
Att det handlar om ett avbräck för mässan håller han dock med om, även om planerna för att väga upp med annat kommit långt.
-Tappar du utställare, tappar du pengar, så är det. Men det tråkigaste är ju att besökarna inte får ta del av de här båtarna, Men vi försöker vända det här till något positivt och de är ju alltid välkomna tillbaka i framtiden, säger Hanse Thorslund.
Här är båtleverantörerna som är med i samarbetet
Arcona Arcona Yachts AB
Allures Lange Maritime
Bavaria Bavia Yacht AB
Beneteau Oxelösunds Båt och Motor
Campus Bavia Yacht AB
CR Yachts CR Yachts
Delphia Delphia Yachts Scandinavia
Delphia Bohuscharter AB
Dehler väst Båtverket
Dehler ost Sjöman Yachting
Diva Bavia Yacht AB
Dufour Gåshaga Marina
Elan Nordic Yachts AB
Fareast Nordic Yachts AB
Grand Soleil Bavia Yacht AB
Hallberg‐Rassy Hallberg‐Rassy Varv AB
Hanse Svensk Marinimport
J‐Boats Marstrand Yachts
Lagoon Navigare Yachts
Jeanneau Navigare Yachts
Linjett Rosättra Båtvarv AB
Maxi Delphia Yachts Scandinavia
Maxi Bohuscharter AB
Moody Svensk Marinimport
Nauticat Nauticat Svenska AB
Regina Regina af Vindö Yachts
Salona Salona Nordic
Seascape Seascape Nordic
Scanner Scan Yacht AB
X–‐Yachts X–‐Yachts Sweden AB
Text: • 2014-10-22
Artiklar • LivetOmbord