Cigarette Bullet - en svulstig och oförnuftig offshorebåt

Oekonomisk, opraktisk och helt oemotståndlig. Så skulle man kunna beskriva Don Aronows skapelse Cigarette, originalet bland stora och snabba offshorebåtar.

Cigarette Bullet - en svulstig och oförnuftig offshorebåt

Har man inte förstått innebörden i ordet powerboat så gör man det när den första motorn spottar igång. Det mulliga ljudet sprider sig i viken allt medan kylarvattnet sprutar ur avgaspiporna. Jag börjar ana vad denna båt kan prestera redan innan vi lossat förtöjningarna. Strax därefter spottar motor nummer två igång med ett lika skönt tryck. Det är i detta läge jag inser att det nödvändigtvis måste finnas två läger när det gäller muskelbåtar. Det karakteristiska V8-mullret berör eller upprör. Vissa skulle kalla detta en störig helvetesmaskin. Men har man en gnutta bensin i blodet är det inget annat än ljuv musik för öronen.

 

Don Aronow konstruerade den första Cigarettebåten på 1960-talet. Det djupa och långa v-formade skrovet visade sig vara perfekt för offshoreracing och Aronow och hans båt vann The World Championship. Sedan dess är Cigaretten för alltid inskriven i historieböckerna och det är inte konstigt att namnet blivit en symbol för alla stora, snabba offshorebåtar. Cigarettebåtarna tillverkas  än idag och har samma tidlösa design, även om skrovet vuxit och motorerna blivit större.

Eftersom det finns separata instrument för varje motor är det många mätare att hålla reda på. Även bränslemätare finns det dubbel uppsättning av, trots att det bara finns en tank. Båten är byggd för att klara extrem körning och det är väl just på grund av de extrema påfrestningar som kan uppstå som det finns dubbel uppsättning av viktiga instrument. Jag noterar att motorerna endast har en gångtid på 190 timmar sedan 1988 och det stämmer antagligen, med tanke på att båten är helt original och i ett utomordentligt fint skick.

Jag trycker de båda gasreglagen försiktigt framåt och känner hur båten accelererar mjukt i sjön. Kiekhaefertrimplanen reagerar blixtsnabbt när jag justerar dem för att få ner den långa nosen. 25-30 knop känns som en skön marschfart, men jag vill ha mer. Jag pressar reglagen framåt och tiltar dreven lite. Motorerna vrålar bakom mig och aktern lämnar ett djupt spår i vattnet.

Vad 454:orna sörplat i sig under vår lilla testrunda vill jag inte veta. Vad det kostar att byta ut slutkörda motorer eller hur ofta de behöver servas vill jag inte heller veta. En sån här båt ska man inte ha om man behöver bry sig om tusenlappar hit eller dit. Det är som sagt varken en praktisk eller förnuftig båt, men den är fantastiskt kul att köra. En sann drömbåt.

Text och foto: Johannes Nordemar

Ur Praktiskt Båtägande nr 9, 2012

Gillar du riktigt snabba båtar?
Ja
362
32
Nej