Artiklar

TV: Är inbyggda utombordare framtiden?

Ett fejkat motorrum och gömda motorer gör Sea Ray 370 Venture både snålare och snabbare. Kan den klassiska V8:ans tid vara över i USA? Och finns det fördelar med lösningen för nordiska båttillverkare? Skulle du vilja ha en båt med inbyggd utombordare? Rösta.

Text: Redaktionen • 2014-11-05 Uppdaterad 2014-11-05
Läs mer: Roger satte en bilmotor i snipan
TV: Ronny kör i 60 knop i ån
Läs mer: Drömbåten – Cigarette Bullet
TV: Vi testar utombordaren som går på diesel

Utifrån ser förra årets häftiga nyhet Sea Ray 370 Venture ut precis som de flesta andra amerikanska kabinbåtar. Hög, bullig och förstås med dubbla, tunga inombords V8:or i motorrummet? Nix. Gömda under två glasfiberluckor i aktern sitter två sexcylindriga 300-hästars Mercury Verado utombordare. Men med dynor på motorluckorna och en vanlig badplattform har Sea Ray dolt tricket.

– Vi ville att den skulle se traditionell ut och att man ska kunna bada. Samtidigt ville vi ha utombordarnas fördelar, säger Glenn Zelen på Sea Ray till Vi Båtägare.

Utombordarna har under de senaste tio åren utvecklats snabbt och blivit snålare, lättare och tystare än inombordarna. MerCruisers inombords V8:or är baserade på 1960-talskonstruktioner från General Motors medan utombordsmotorerna i Veradoserien är nyutvecklade. Sea Rays egna mätningar visar att den nya 37-fotaren kommer upp i 38 knop och då drar Veradomotorerna 225 liter i timmen. Som jämförelse når en ungefär lika stor Sea Ray 350 Sundancer med dubbla 375-hästars V8:or inombordare bara 34 knop, men drar mer bränsle. Trots att inombordarna på papperet är starkare så gör deras högre vikt att toppfarten blir lägre. Men trots de fina testresultaten planerar inte Sea Ray att byta motortyp på alla sina framtida modeller. V8:an är fortfarande helig i USA, säger Glenn Zelen.

– Men kanske kan gömd inombordare bli ett komplement på fler modeller om kunderna gillar det.


Text: Redaktionen • 2014-11-05
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top