Artiklar

TV: Martini möter vågorna med jättefjädring

Med fjädrande ben och datorkraft blir den här Martini 1.5 immun mot sjögång. Är det framtidens sätt att färdas till sjöss?

Text: Mikael Mahlberg • 2014-11-27 Uppdaterad 2014-11-27
TV: Svenska ubåten Seal Carrier säljer som smör
TV: Här testar vi misstänkta ubåten
TV: Goldfish 38 gör 100 knop
TV: Här dyker ubåtsveteranerna ner till valarna

Den heter Martini, och väl ombord behöver du inte oroa dig för att spilla ut drinken. Den 35 fot långa prototypbåten vilar på ett stabiliserat chassi som tar upp vågornas rörelser och ser till att du som passagerare varken märker av rullningar eller stötar. Martini 1.5 består av en plattform (där passagerarna sitter) som vilar på ben, som i sin tur vilar på två kanotliknande skrov. I varje beninfästning sitter en accelerometer, en hydraulisk stötdämpare och en servomotor. När accelerometern känner av att kanotskrovet går över en våg skickar den information till stötdämparen och servomotorn som höjer eller sänker skrovet för att kompensera för vågrörelsen. Det fungerar ungefär som en bilfjädring – hjulet rör sig när man kör över en bula i backen, men karossen är stilla. Enligt tidningen Wired som testat Martini 1.5 ska sjögång knappt märkas ombord.

Att tekniken verkar fungera är inte så konstigt. Det är nämligen företaget Velodyne Marine och serientreprenören David Hall, mannen som bakom Googles självstyrande bilar, som står för designen. Veoldyne är nu på god väg att lansera Martini 2.0, en uppföljare på 45 fot som ska göra 20 knop och klara våghöjer på över två meter. 2.0 ska dessutom klara av mer last än den lite yxiga föregångaren. Vem vet, kanske åker vi med datorstabilserad fjädring i framtiden?


Text: Mikael Mahlberg • 2014-11-27
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top