Så budgetmålar du din lilla båt

Så budgetmålar du din lilla båt

En stor del av Sveriges båtbestånd består av mindre plastbåtar. Med tiden blir friborden tämligen anfrätta och i behov av en uppfräschning. Här visar vi hur man ger en 6-meters segelbåt ett nytt liv för under tusenlappen och med mindre än två dagars arbetsinsats.

Plast är ett fantastiskt material. Till skillnad mot trä är det i stort sett underhållsfritt, ruttnar inte och tål små törnar utan att skadas. Någon har räknat ut att livslängden för en plastbåt är minst 25 000 år. Det stämmer kanske, men långt innan dess har plastytan, oavsett hur noga man varit med polish och vax, förlorat sin fräschör.

Till att börja med går det säkert att rädda situationen, i alla fall temporärt, med rubbing och diverse mirakelprodukter, men till slut är det bara att inse faktum. Plastytan är räddningslöst förlorad, topcoaten är bortnött, det finns krackeleringar och de små skadorna i ytan har blivit allt fler.

Bild 335366

 

Vad finns det för möjlighet att på ett billigt sätt rädda en bordläggning som är långt bortom räddning med bara polermedel? Sätt som är dyra är det inte svårt att hitta, det är bara att ringa närmaste sprutlackerare. Kostnaden för detta är dock inte alltid i paritet med nyttan, om man har en båt där finishen inte är det viktigaste.

I vårt fall var vårt objekt en Avanti, en 6-meters öppen segelbåt som används flitigt av Mälarhöjdens scoutkår. Scouternas filosofi är "learning by doing", det är fullt acceptabelt att göra fel så länge man lär av sina misstag. Det har dock satt sina spår på en båt från 70-talets början.

Det är alltså hög tid att fixa till bordläggningen på något radikalt sätt. Förutsättningarna är att vi ska kunna göra jobbet själva, det får inte bli alltför betungande och det ska helst inte kosta mer än någon tusenlapp.

Finns en billig färg som även är bra?

Nu börjar jakten på en lämplig produkt att lägga på. Det går säkert att stryka vanlig Servalac på sidan, men vi letar efter något tåligare. De stora färgtillverkarna säljer specialprodukter för ändamålet, fast de är alldeles för dyra för vår högst begränsade budget.

På en taxibåt har vi tidigare provat Landoras topcoat med gott resultat. Till exempel gick det att bättra på denna efter fyra år utan minsta nyansskillnad. Just den produkten har dock utgått, men på Biltema finner vi samma typ av produkt, en tvåkomponents topcoat i sju olika färger.

Nästa fråga är bara hur färgen ska appliceras. Bruksanvisningen på burken kan inte med bästa vilja beskrivas som annat än knapphändig, ingen information finns på hemsidan och i butiken får vi tipset att "fråga målare". Nåväl, det är priset man betalar för att använda billiga produkter, man kan väl helt enkelt inte förvänta sig samma support som när man använder sig av de stora dyra företagen. Så mycket framgick i alla fall av burken att det skulle vara lämpligt att använda sig av en mohairroller. En sådan införskaffades i samma butik som färgen, och en tidig vårmorgon skred vi till verket.

Som de flesta känner till är underarbetet det viktigaste för ett riktigt bra slutresultat. Samtidigt är det ju även så att underarbetet är den tråkigaste och mest tidskrävande delen av arbetet. Då det här från början var tänkt att bli ett lågbudgetjobb som helst skulle vara lite lustfyllt att utföra bestämde vi oss för att försöka hålla det tråkiga och tidsödande underarbetet till ett minimum. Det behövde helt enkelt inte bli perfekt, "snyggt på lite håll" fick räcka!

 

Bild 335367

 

Med hjälp av försiktig värme från en varmluftspistol och en rakbladsskrapa avlägsnades de gamla dekalerna från skrovet. Sammanlagt var det tre olika dekalränder som skulle bort. Två gick bra, den tredje visade sig vara reflextejp som inte gick att få bort utan aceton.

Bild 335368

 

Med dekalerna borta så gick vi brutalt loss på skrovet med en oscillerande slipmaskin och 120-papper. På den gamla målade snobbranden använde vi till och med 80-papper!

Bild 335369

 

Laga skadorna först

Skrovet hade många små skador och krackeleringar. Efter att ha avfettat med aceton spacklades skadorna med epoxispackel och slipades med maskin. Sen fick hela skrovet en avtorkning med aceton och det var dags att börja måla.

Bild 335370

 

Bild 335371

 

Färgen blandades enligt tillverkarens instruktioner. Enligt samma instruktioner skulle temperaturen vara minst 20 grader, men alla som rustat en båt om våren vet ju att det är en utopi.

Bild 335372

 

Även om det här skulle vara ett snabbjobb behöver man ju inte gapa över för mycket på en gång. Vi gjorde alltså först ett test på en mindre yta, nämligen akterspegeln. En kvart senare var vi glada över att vi provat på en mindre yta först. Ytan såg ut som om någon lutat sig mot akterspegeln och strukit ut färgen med håret. Det var gissningsvis lika mycket mohair i den målade ytan som kvar i rollern. Visst kunde man tvättat rollern först, men vem har tid och ork med sånt? Ytan fick härda och sen slipade vi ner med 120-papper igen.

Bild 335373

 

Den lokala båttillbehörsaffären var frikostig med rådgivning trots att vi villigt erkände att färgen inte var köpt där utan i en billighetsaffär. Rådet de gav oss var att använda en branlonroller. Denna tvättades efter konstens alla regler och sen provade vi igen. Det blev bubblor i färgen den här gången, bubblor som vi trodde skulle försvinna efter ett tag. Uppenbarligen var det för mycket härdare eller något, för bubblorna hade öppnat sig och stelnat till dagen därpå. Ny omgång med 120-papper.

Lösningen är roller och pensel!

Nästa omgång lades på med en skumgummiroller, något som normalt inte ska fungera till en tvåkomponentsfärg. Denna gång gick det så bra att hela styrbordssidan ströks på en gång. Perfekt resultat! Tills efter fem minuter, då färgen började rinna. Mellan rinningarna var dock resultatet perfekt.

Bild 335374

 

120-papperet börjar nu ta slut, men vi lyckas slipa av styrbordssidan och börja om. Den här gången börjar vi på akterspegeln igen. En person rollar på färgen och en går efter horisontellt med en pensel. Det visar sig raskt att det inte går att hålla jämna steg med rollern, färgen härdar för fort. Nytt försök på styrbordssidan, och den perfekta metoden är ett lodrätt drag med rollern, tre lodräta drag med penseln, ett lodrätt drag med rollern och tre lodräta drag med penseln och så vidare. Det blir inte som sprutlackerat, men helt acceptabelt.

Lagningarna täcks inte helt av första lagret utan vi stryker två varv, men ett fullt varv går på en och en halv timme att stryka och det går bra att måla en gång till inom tre dygn utan slipning mellan.

Troligen går det att köra ett varv med rubbing nästa år eller till och med våtslipning med 1200-papper för att få bort de fina linjerna efter penseln.

Bild 335375

 

För den som har en gammal plastbåt där yppersta finish inte är det viktigaste fungerar dock ovanstående metod hur bra som helst till en bråkdel av kostnaden för en målning med dyrare material eller metoder. Kostnaden för att måla om en 6-metersbåt stannar på under tusenlappen, och det räcker gott med två dagar inklusive kafferaster.

Av: Text och foto Nils Ahlén

Faktaruta

Projektet i korthet
Svårighetsgrad
Lätt när man väl lärt sig behärska tekniken.
Kostnad
Biltema Topcoat 3 x 199 kronor, cirka 600 kronor.
Penslar, roller, slippapper och aceton, cirka 400 kronor.
Total kostnad: 1 000 kronor.
Tidsåtgång
Slipning och demontering av stripes 6 timmar.
Målning, två varv 3 timmar.
Totalt 9 timmar.
Projektbåten
En nästan 40 år gammal Avanti, försedd med stripes och aldrig ommålad tidigare.