Köpguide: Bayliner 2155 Ciera Sunbridge

Bayliner 2155 ger mycket motorbåt för pengarna och tilltalar förstagångsköpare. Den kaxiga amerikanska designen sticker ut i bland konservativa nordisktillverkade motorbåtar. Men 2155 är inte problemfri. Artikeln är från början publicerad i Praktiskt Båtägande 2011.

3 nr av valfri båttidning för endast 99 kr

 

I slutet på 70-talet började en svensk generalagent skeppa USA-båtarna Bayliner till svenska marinåterförsäljare. Det stora säljgenombrottet kom 1987. Det var samma år som Bayliner 2155 Ciera Sunbridge - en av de mindre modellerna i Baylinerflottan - började tillverkas i USA.

Dollarn sjönk i värde och det svenska slutkundspriset kunde pressas ner. Bayliner 2155 fick en prislapp på 195 000 kronor.

Priset och storleken tilltalade många förs-tagångsköpare. Därtill stack USA-båtarna, med sin kaxiga design, ut bland de konservativa nordiska motorbåtarna. På företaget Duvnäsbåtar hade ägaren Lasse Lindqvist fått upp ögonen för Bayliner. Under Stockholmsmässan Allt för sjön 1987 tog han flyget till USA och övertygade Bayliners marknadsledning om att han var den mest lämpade generalagenten i Sverige. På flyget tillbaka till Sverige hade Lasse med sig ett kontrakt på att han var ensam generalagent i Sverige.

Enorm efterfrågan

I januari 1988 startade Thomas Sandberg och delägaren Torbjörn Nilsson marinåterförsäljaren Force Marine AB i Stockholm.

- Vi var då ett fristående företag och började marknadsföra oss under varumärket Duvnäsbåtar. 2155 Ciera var då bara en av 20 olika Baylinermodeller. På en båtmässa 1989 sålde vi 139 stycken Bayliner, säger Thomas Sandberg.

Det året tillverkades omkring 60 000 Baylinerbåtar i USA. För Bayliner blev den svenska marknaden den 15:e bästa i världen. Men det fanns problem i framgångssagan. Bayliner hann inte med efterfrågan. En del av monteringen lades på entreprenad hos underleverantörer. Men på grund av den enorma fortsatta efterfrågan såldes en del av båtarna utan att skroven hade härdats ordentligt. Resultatet blev i slutet på 80-talet böldpest i en del exemplar.

Var för tung

När det gäller 2155 var modellen populär men ingen storsäljare jämfört med storasystern 2455 Ciera Sunbridge:

- Ur ett ekonomiskt perspektiv var steget till 2455 inte stort. Som standard i 2155 fanns en fyrcylindrig OMC-motor som gav en för lång planingströskel. Ett dyrare och bättre alternativ var en OMC V8 som var standardmotor i 2455, säger Thomas Sandberg.

Bild 335286

 

Men det fanns också ett problem med en V8 i en 2155. V8:an var egentligen för tung för en så pass kort och hög modell som 2155.

Under Bayliners första tillverkningsår var modellerna (inte 2155) utrustade med Volvo Penta, sedan blev det OMC-motorer.

När amerikanska Brunswick-koncernen i början på 90-talet köpte Bayliner satte man in Mercruiser-motorer i modellerna. Volvo, Mercruiser och OMC:s V 8 var i grunden byggda på GM-block.

Några större förändringar under 2155:ans tillverkningsår blev det inte. År 1990 gjordes modellen om och bytte namn till 2255. Förändringarna var att modellen fick en inbyggd badbrygga och ett helvitt skrov istället för delvis blått skrov. Problemet var att de blåa skroven inte tålde UV-strålning särskilt bra.

I mitten av 90-talet tog Marinpower över den svenska agenturen av Bayliner, som sedan bytte namn till Brunswick Marine in Sweden och ingår i Brunswick-koncernen.

Exempel på varumärken som ägs av Brunswick-koncernen är, förutom Bayliner, Boston Whaler, Maxum, Sea Ray, Trophy, Uttern och Örnvik. Utöver Mercruiser tillverkar företaget båtmotorer av märkena Mercury och Mariner.

I början av 1992 startades Bayliner Club Sweden, som blev den första entusiastklubben i världen för Baylinerbåtar. 1994 besökte tre medlemmar Bayliners fabrik i USA och fick mycket fin respons, bland annat fick klubben tillstånd att använda företagets originallogotyp.

I samma veva hade lågkonjunkturen fått fotfäste i Sverige, och försäljningen av Bayliner och andra fritidsbåtar störtdök. Och på grund av brist på aktivt arbetande medlemmar lades Baylinerklubben på hyllan.

- I januari 2002 bildades en ny styrelse, och klubben fick 200 betalande medlemmar per år och ny luft under vingarna. Med tanke på att det finns ungefär 3 000 Bayliner i Sverige är det för få medlemmar. En orsak är att vi är tämligen okända, säger klubbens kassör Kenneth Rundgren.

Att Bayliner delvis fått dåligt rykte i Sverige beror i mångt och mycket på att Bayliners "sol- och badbåtar" främst började tilltala unga killar som prioriterade att åka snabbt på sjön, menar han. Många av ägarna slarvade med service. Bayliner har ett brett modellprogram. En av de största fritidsbåtar som tillverkats var 4588, som är 13,5 meter och klassad för charterdrift.

Köpa något kaxigare

När Janne Israelsson sålde sin motorbåt, en 18 fots Selco HT, år 2002 var familjen på jakt efter något större och snabbare. Därtill skulle den nya motorbåten vara billig att äga:

- Vi ville inte köpa någon tvålkopp som toppar några knop utan äga något kaxigare. Valet föll på en begagnad Bayliner. Dels är fabrikatet billigt att köpa begagnat, dels är det mycket båt för pengarna, säger Janne Israelsson.

Skälen till att det blev en Bayliner 2155 var att storleken tilltalade familjen och att omfånget på Jannes båtplats begränsade båtstorleken.

Blev du inte avskräckt av Bayliners dåliga kvalitetsrykte?

- Det finns kvalitetsbrister, men det är överdrivet. Många "tyckare" har aldrig själva ägt en Bayliner, säger Janne Israelsson som blev den tredje ägaren, i alla fall efter att båten importerades från USA.

När Janne köpte sin Bayliner 2155 för 85 000 kronor stod den på land:

- I och med att jag är motorkunnig undersökte jag motorn när den var igång på land. Motorn fungerade bra och var i bra skick. Men efter sjösättningen var motorn inte lika prima. Jag var tvungen att byta förgasare, säger han.

Optimal för tre

Janne tycker att modellen är en perfekt dagsbåt med övernattningsmöjligheter.

- Båten är optimal för en familj med ett barn. Hon är snabb och rolig att köra. I och med att drevet bara sticker ned 80 centimeter kan vi leta oss in i grunda naturhamnar, säger Janne.

Även om båtens originalmotor, en V8 OMC 5 liter med 230 hk, suger rejält med bensin är hon sammantaget billig att äga, menar han.

- Vi har skärgården utanför dörren och behöver inte köra långa sträckor för att finna mysiga naturhamnar. Försäkringen är billig, säger Janne.

Bild 335287

 

Han har köpt utrustning för cirka 45 000 kronor. Och för fyra år sedan gjorde Janne en motorrenovering för drygt 25 000 kronor, en åtgärd som alla äldre motorbåtsägare för eller senare måste genomföra.

- Med tanke på att vi ägt båten under åtta år är det sammantaget en låg kostnad, tycker Janne.

Att 2155 snarare är anpassad för soliga Floridas förhållanden än de nordiska är uppenbart.

- Det låga hamnkapellet i original kan ingen få plats att sitta under när det regnar. Därför köpte vi ett nytt stort sittbrunnskapell för 10 000 kronor, säger Janne.

En annan åtgärd var att byta ut motorns luftintag på skrovsidorna:

- Luftintagen i original bestod bara av galler. Regnvatten rann in. Jag monterade täckta luftintag som fungerar perfekt, säger han.

De integrerade solventilerna på fördäck har tätats med sikaflex. Janne har också slängt ut instrumentpanelen framför förarstolen för att installera en ny panel av högre kvalitet. Han har även förbättrat elsystemet och bytt ut alla porslinssäkringar.

Interiör
Mysigt och högt till tak

På bara 21 fot har Bayliner lyckats väl med inredningen. I ruffen råder ståhöjd och så har man lyckats klämma in fyra kojer utan att det känns alltför trångt.

Bild 335288

 

Ett trappsteg ner kliver vi in i ruffen som till en början har ståhöjd. Tre fönster, varav en öppningsbar taklucka, och två ventiler (fönster) på skrovet ger gott om ljusinsläpp. Och det är vid ruffens soffor och bord som familjen vanligen samlas för att få plats att äta ombord. Originalbordet kan läggas ned och skapar därmed två stora sovplatser för vuxna. På babordssidan under sittbrunnen finns ett

Bild 335289

 

krypin med koj på tvären. Och där är en koj på 1 x 2 meter med plats för två som kan tänka sig att ligga lite trångt.

Längst inne i kojen skymtar ytterligare ett fönster som vetter ut mot sittbrunnen. Textilen på dynorna med skärgårdsmotiv är förstås inte original, utan dynorna klädde den tidigare ägaren om. Såväl innertak som skrovsidor och golv är klädda med heltäckningsmattor i beige kulör.

Bild 335290

 

- Mattan på golvet planerar vi att byta ut, troligen till teakdurk, säger Janne Israelsson.

På babordssidan i ruffen finns gasolkök, en liten diskho med färskvattenkran, ett köksskåp och ett kylskåp. Om styrbord intill ruffsteget finns ett separat toautrymme med dörr:

- När vi köpte båten fanns det ett livsmedelsskåp med frigolitisolering. Vi slängde ut skåpet och investerade i riktigt kylskåp, säger Janne Israelsson.

Och i toan fanns en toadel med löstagbar septiktank som töms i land. Även den anordningen slängde Janne Israelsson ut:

Bild 335291

 

- I och med att det är lite förvaringsutrymmen i båten använder vi toautrymmet till en stor garderob istället. Vi går på toa i land, säger han.

Och nackdelen med interiören är att det saknas tillräckligt med förvaringsutrymmen. De stuvutrymmen som finns är under sofforna, ett litet fack nere i kölsvinet under trappsteget och längst fram i fören under en avställningsyta.

Exteriör
Prima soldäck men svår ombordstigning

Bayliner 2155 är utrustad med upphöjd styrplats, soldäck och solsoffa. Men ett smalt skarndäck och genomgång genom den öppningsbara mittrutan till sittbrunnen är ingen hit.

Bild 335292

 

Det långa integrerade peket som är insvept i pulpit ger ett kaxigt intryck. Men peket gör det lite bökigt att ta sig ombord från fören. Barn får krypa under medan vuxna måste vara en smula viga för att ta sig över. Väl ombord finns tre vägar för att ta sig till sittbrunnen. Ingen av dem är optimal. Takluckan till ruffen lämpar sig bäst för att skicka ner packning. 2155:ans smala skarndäck är ingen fullträff eftersom mantåg och grabbräcken saknas. Den minst krångliga vägen är genom den öppningsbara vindrutan mellan förarplatsen om babord och den L-formade solsoffan på styrbordssidan. Att kliva ombord sker bäst från aktern. Däremot är 2155:ans sittbrunn välplanerad. Den vridbara förarstolen och solsoffans upphöjning på båtens höga skrov gör modellen till en perfekt sol- och badbåt. Akter om upphöjningen finns en rejäl sittbrunnssektion som är tänkt som en solaltan. Vid sittbrunnssargerna i aktern finns infällda högtalare och på insidan av akterspegeln har Janne monterat en ankarlina. Bakom finns en badbrygga, tillverkad i plast och ankare i plastlåda.

Bild 335293

 

- När spekulanter skulle köpa en ny 2155 ingick inte hela badbryggan i grundpriset, bara en liten sektion på styrbordsidan, berättar Janne.

2155 har ett vasst förskepp med V-botten. Hon är uppbyggt i enkellaminat med bottenstockar. Jannes motor, en V8 på 230 hästkrafter, ger en toppfart på 35 knop. Hon börjar plana vid 17 knop.

- Hon är jätterolig att köra och går lätt i vattnet. Däremot kan hon vara svår att manövrera i trånga utrymmen eftersom hon uppför sig lite "slirigt" på grund av sina höga fribord, säger Janne.

I hög sjö och motvind måste man köra maximalt 7 knop, annars blir hon stötig, mycket på grund av sin låga vikt.

Båtens marschfart är 25 knop. Då drar hon 1,8 liter per distans.

Båtbesiktningsmannen Stephan Birke om Bayliner 2155 Ciera Sunbridge
"Billig men osäker båt"

Bayliner 2155:ans prislapp på 120 000 till 150 000 kronor är bra för spekulanter som vill köpa en billig daycruiser. Men det är inte lika kul när den ska säljas, eftersom det låga andrahandsvärdet inte blir så mycket högre efter ett motorbyte. Det säger besiktningsmannen Stephan Birke.

- Fördelen med att byta motor i 2155 är snarare att det blir lättare att sälja båten, konstaterar han.

Under 2155:ans tillverkningsår utrustades nämligen båten med OMC-motor och Cobradrev. Genom åren har en del Cobra-drev havererat, enligt Stephan Birke.

- I många 2155 och i andra Baylinermodeller från den tiden finns originalmotorerna fortfarande kvar i båtarna. En OMC-motor kan överleva flera år till, men man måste vara beredd på att det kan bli ett motor- och drevbyte för 150 000 kronor, mer än vad båten är värd, säger Stephan Birke.

Och oavsett om det är en 4-, 6- eller 8-cylindrig OMC börjar det bli allt svårare att finna reservdelar. Vid motorbyte passar en insprutad V6:a. Enklast är det att byta till en Mercruiser. Då stämmer alla mått och infästningar i motorrummet. (Från 1990 började Bayliner utrustas med Mercruiser.)

Stephan Birke menar i övrigt att 2155 är en tämligen riskabel båt.

- Spekulanter bör uppmärksamma om det finns batterier eller andra el- och tankinstallationer i motorrummet som i värsta fall kan antända bensinångor. Om det finns batterier där måste de stå i ett separat, ventilerat utrymme, säger Stephan Birke.

Var även observant på instabila vindrutor, rutläckage och mögel i ruffklädda heltäckningsmattor. Genomföringar och slangar kan vara otäta och behöva bytas.

- Vid körning tar det tid för 2155 att komma i plan, och därmed blir det ett mindre ekonomiskt åkande. Hon är också byggd för att man ska lasta eller kliva ombord från aktern, vilket oftast inte lämpar sig för båtfolk i Sverige, säger han.

Köpare kan dock glädja sig åt att skrovet, uppbyggt i enkellaminat med bottenstockar, håller bra kvalitet.

- Ett annat plus är den upphöjda sittbrunnen som gör att förare och passagerare har fin runtomsikt, slutar Stephan Birke.

Om man inte köper en Bayliner 2155 Ciera Sunbridge, vad köper man då?

Bayliner 2455

Bild 335294

Bayliner 2155:s storasyster 2455 är en meter längre fast lika bred. Ute är Bayliner 2455 snarlik med styrplats på styrbordsidan och L-soffa bredvid. Aktersittbrunnen en nivå ner är utrustad med pulpit eller reling. Förpiken rymmer rundsoffa, litet pentry och mittkabin under sittbrunnen. Tack vare större framrutor i ruffen är ljusinsläppet bättre. Nyare årsmodeller fick även ruffrutor i skrovet. Bland ägarnas egna positiva omdömen märks att 2455 är stor, robust, rymlig och klart bättre än sitt rykte. Men hon är vindkänslig och slingrig i låga farter, det är svårt att ta sig till och från sittbrunnen från fören och detaljkvaliteten är låg. 2155 finns även i två andra varianter, 2450 och 2651. 2651 tillkom när badbryggan införlivades med skrovet och då räknades in i totallängden.

Längd: 7,21 meter
Bredd: 2,44 meter
Djup: 1 meter
Vikt: 1 950 kilo
Vattentank: 49 liter
Bränsletank: 208 liter
Motor: OMC 260 hk
Konstruktör: Bayliner
Tillverkare: Bayliner, USA
Tillverkningsår: 1984-1992
Pris begagnad: 129 000-225 000 kr

Chris-Craft 250

Bild 335295

Ett större alternativ är Chris-Craft 250 Amerosport, som i design och utförande är lik Bayliner 2155 och 2455. Även Chris-Craft 250 håller ett lågt pris på andrahandsmarknaden. Förpiken rymmer rundsoffa, pentry och mittkabin under sittbrunnen. Trots att 250 är under åtta meter lämpar den sig för en större familj, i alla fall när det gäller antalet sovplatser, som är sex! Ett annat stort plus är den rymliga sittbrunnen som består av olika nivåer. Men på grund av båtens höga fribord är hon vindkänslig.

Längd: 7,80 meter
Bredd: 2,59 meter
Djup: 0,80 meter
Vikt: 3 160 kilo
Vattentank: 100 liter
Bränsletank: 250 liter
Motor: Mercruiser 260 hk
Konstruktör: Chris-Craft
Tillverkare: Chris-Craft
Tillverkningsår: 1987-1989
Pris begagnad: 235 000 kr

Flipper 717

Bild 335296

I slutet av 80-talet ville Flipper följa den amerikanska motorbåtsdesigntrenden. Resultatet blev bland annat Flipper 717. Ute präglas 717 av en sittbrunn med en rejäl U-soffa. En liten dinette finns på styrbordssidan bakom förarstolen. Förpiken rymmer klassisk V-koj för två vuxna och toa. Stickkoj finns också. Flipper 717 gjordes i två varianter, 717 C och 717 S. Sjöegenskaperna uppges vara goda. Bland ägarnas egna positiva omdömen finns att 717 är stabil vid stillaliggande, har en stor taklucka och många stuvutrymmen i båten. Däremot är toautrymmet trångt. En Flipper 717 har på andrahandsmarknaden en betydligt högre prislapp än nämnda alternativbåtar.

Längd: 7,17 meter
Bredd: 2,85 meter
Djup: 0,90 meter
Vikt: 2 450 kilo
Vattentank: 70 liter
Bränsletank: 190 liter
Motor: Volvo Penta V8 270 hk
Konstruktör: S. Isacson, H. Södergren
Tillverkare: Flipper/Bella Boats, Finland
Tillverkningsår: 1990-1994
Antal tillverkade: 90 ex
Pris begagnad: 365 000-450 000 kr

Av: Text Johan Cooke Foto Johan Cooke och Philip Pereira dos Reis

Faktaruta

Bayliner 2155 Ciera Sunbridge
Längd: 6,22 meter
Bredd: 2,44 meter
Djup: 0,60 meter
Deplacement: 1 570 kilo
Kojplatser: 3-4
Vattentank: 105 liter
Bränsletank: 208 liter
Motor: Varierar. Bland annat OMC
V8 på 230 hk
Toppfart: 35 knop
Konstruktör: Bayliner
Tillverkare: Bayliner, USA
Tillverkningsår: 1987-1989
Antal tillverkade: -
Pris begagnad: 120 000-140 000 kr

Gillar du Bayliner 2155 Ciera Sunbridge?
Ja
27
12
Nej