Byggda efter samma koncept men med 75 års mellanrum. Foto: Anders Værnéus

Artiklar

Bilder: Mahognydrömmar med 70 års ålderskillnad

Trots att de båda mahognyracerbåtarna är nästintill identiska är de så långt från syskon som två båtar kan vara. Den ena är 70 år och den andra är nybyggd.

Text: • 2015-02-20 Uppdaterad 2021-06-09
Bilder: Här är en äkta Kreuger-båt
Bilder: Svenske filmstjärnans lyxbåt k-märks
Bilder: Se drömbåtarna från förr
TV: Här kraschar träbåtarna in i varandra

Aldrig – varken förr eller senare – har båt- och bilindustrin stått varandra så nära som på 1930-talet. Bekvämligheterna som forskades fram hos Detroits stora biltillverkare stoppades direkt ned i båtarna från Chris-Craft, Gar Wood och Century. Och de amerikanska runaboutsen från sent 1930-tal står sig än idag. Detta är förklaringen till att Joakim Funhammar från Åkersberga har lagt två vintrars fritid på att bygga en replika av en konstruktion som har över 70 år på nacken. Idag är det Joakims dotter Elin som äger och vårdar båten:

– Det är ju ingen original-Chris-Craft egentligen. Min far Joakim skulle bygga sig en båt för några år sedan. Han började fundera på en roddbåt, men tyckte det var lite för fånigt. Så småningom hittade han en sats självbyggarritningar på en ball gammal Chris-Craft med rundat akterdäck och började bygga hemma i garaget, berättar Elin. Vad Joakim hade hittat var ritningarna till en 19-fots barrelback hos den stora självbyggarfirman Glen-L i USA. Med bra instruktioner från Glen-L kombinerat med en händighet hos Joakim som saknar motstycke, började båten ta form hemma i Åkersberga. Joakim började samtidigt att löpande lägga upp bilder från bygget på nätet. Och snart var det lilla “varvets” verksamhet väl känd i kretsarna.

– Jag tror inte att pappa var riktigt beredd på hur snabbt ryktet om båten skulle sprida sig i Sverige, säger Elin. 2012 sjösattes båten i smyg för att dra vattenlinje och sedan var det dags för den riktiga sjösättningen med premiär för båten under Fri Fart på Göta kanal samma år.

En av besökarna i garaget under byggnationen var Joakims kamrat Mattias Djurson, som för några år sedan förlorade sin gamla familjebåt Tekla i en anlagd båthusbrand. Mattias tog ständiga lovar runt byggets framskridande och gillade vad han såg.

– Jag började surfa runt på amerikanska försäljningssidor och drömde, säger Mattias. Och en kväll dök det upp en 17-fotare från 1940. Självklart en Barrelback som Jockes båt, helt original och i ett skick som såg bra ut. Jag la ett lågt bud mest på skoj och blev överraskad när ägaren tackade ja.

Bilder: Mahognydrömmar med 70 års ålderskillnad
Visst ser akterns form ut som en halv tunna på en barrelback. En design som blev tidlös tack vare Bill MacKerer. Foto: Anders Værnéus

Bilder: Svenske filmstjärnans lyxbåt k-märks

De idag legendariska Barrelback-båtarna från Chris-Craft lanserades till säsongen 1936. Tricket som designern Bill MacKerer gjorde var att han lät skrovsidorna och däcket mötas kring akterspegeln, så att relingen försvann och formen, bakifrån sett, blev en perfekt halvcirkel. Ett genidrag, skulle det visa sig, Barrelbacks blev omåttligt populära eftersom de såg lite mer extra ut. Och för att de dessutom skiljde sig från de flesta kanske till och med dyrare runabouts på marknaden. Den nya designen kom också rätt i tiden. Strömlinjeform var ett ord på allas läppar. Chrysler Airflow på vägarna var bilmodellen som satte ny standard. Bort med det kantiga, in med det runda. Första båten med de nya linjerna blev Chris-Craft special raceboat. En liten racer, framtagen för att kunna skapa billigare racingklasser med entypsbåtar. De gick att få helt fernissade eller fånigt balla, målade röda, vita och blå – de amerikanska tävlingsfärgerna. Till Sverige nådde inte riktigt de runda båtarna från Chris-Craft.

Återförsäljaren Båttjänst på Norr Mälarstrand tog visserligen hem tre små 16-fotare, varav en vann långloppet Mälaren runt 1937, men de slog inte igenom. Det är faktiskt först nu som formerna på riktigt nått ända hit. I jakten på att förstå Joakim Funhammars beslut att bygga en ny 70 år gammal båt tar jag plats i Mattias Djursons 17-fotare, en originalbåt helt igenom. Sjunker ned i sätet med stoppade dynor som vilar på en fjäderuppbyggd soffbotten. Däcket hamnar perfekt på bekväm armbågshöjd och allt sitter liksom rätt. Avståndet till ratten är idealt. Den golvmonterade växelspaken sitter rätt i handen och den ordentligt lutande vindrutan ger mig skydd för vinden.

Jag trycker på startknappen och den raka sexan som suttit på motorbäddarna sedan 1940 mullrar igång ur sitt enda tretums-kopparrör i akterspegeln. Jag kastar loss och trycker fram golvspaken och det mekaniska backslaget meddelar bestämt att växeln nu är i. Med en hand på rattkransen och den andra bekvämt på rattcentrum där gasreglaget har sin placering, manövrerar jag ut ur hamnen. Vrider gasreglaget sakta medsols och båten skjuter fart. Vid 12 knop släpper vattnet från akterspegeln och båten planar iväg upp mot toppfarten runt 25 knop. För dagen är vattnet vackert. Eller snarare sådär småkrusigt skärgårdigt som det är 95 procent av de dagar som du vill åka båt.

Bilder: Mahognydrömmar med 70 års ålderskillnad
Foto: Anders Værnéus

Bilder: Här är en äkta Kreuger-båt

Mattiasbåt är bara 17 fot, eller 5,3 meter, och klarar sjöarna väl. Med lite aktiv körning tar jag mig fram i skärgården utan vare sig bottenslag eller vattenskvätt. Jag sitter tvärtom både bekvämare och har det faktiskt roligare än i de flesta moderna båtar. En paus senare och jag har bytt förarplats och sitter bakom ratten på Elin Funhammars nybygge. Båten är hellimmad med fanerlager på fanerlager och är sålunda både starkare och lättare än Mattias massiva mahognybygge. Till detta har Elins Barrelback fått en modern Volvo Penta V8 på 260 hästkrafter

– en maskin som i detta lätta skrov ger både fart- och accelerationsegenskaper som lämnar mycket av det nybyggda i aktersvallet. Lägg sedan till all den åk- och körkomfort som finns nedkopierad från Mattias Djursons originalbåt, så förstår du snart att Elins nybygge bjuder på en körupplevelse som väl skulle hävda sig i konkurrens med den moderna båten.

Av: Anders Værnéus


Text: • 2015-02-20
ArtiklarLivetOmbordBåtklassikerTräbåt
Scroll to Top