150881.jpg

Artiklar

Dynamic 35 – Dansk dynamit

I juli 1986 hämtade Arne Sahlén och Claes Oleander hem sin Dynamic 35. Sex veckor senare var de snabbast runt Tjörn. Sedan dess är Dynamit-duon ständiga favoriter i kappseglingen. Artikeln publicerades först i Praktiskt Båtägande 2010.

Text: Redaktionen • 2015-02-20 Uppdaterad 2021-06-09
Dynamic 35 - Dansk dynamit
Kolla in galna bilden från Volvo Ocean Race
TV: Här är det världspremiär för nya Fareast 28 R
Scanmar 33 var före sin tid
Bilder: Klassiska America's Cup-båten Endeavour till salu – 188 miljoner kronor

Den slanka och snabba danskan med det explosiva namnet ser förvånansvärt fräsch ut trots att hon kappseglats i nästan 25 år. Det råder inget tvivel om att Arne Sahlén, som sedan ett par år är ensam ägare till Dynamic 35:an Dynamit, årligen ger båten en rejäl dos kärlek och omsorg. Visst, det finns en viss patina, och konstigt vore det annars. Men över lag är det puts och studs på grejerna, trots att stora delar av båtens originalutrusning är intakt.

– Vi tar inte så hårt på det längre och därför är det inte så mycket utrusning som bytts ut på båten de senaste åren. Om vi skulle vara med och konkurrera på allvar så kostar ju det ett antal tusen kronor per år, säger Claes Oleander.

Men så är också tidigare decenniers flitiga kappseglande numera i princip reducerat till ett framträdande per år. Tjörn Runt är fortfarande årets höjdpunkt för Claes och Arne, även om deras Dynamit inte har samma sprängkraft som i fornstora dagar. I fjol missade Claes Oleander Tjörn Runt för första gången på 41 år.

– Det var med mycket vånda. Ett svårt beslut, och det finns risk att jag missar i år också eftersom jag arbetar utomlands, säger han.

Gamla lagkamrater

Claes Oleander och Arne Sahlén lärde känna varandra när de spelade ishockey tillsammans i Koppers IF i slutet av 1960-talet. 1969 skaffade Claes en Drake och började kappsegla så smått. Ett par år in på 1970-talet korsades de forna lagkamraternas vägar i sittbrunnen på en H-båt. Det fanns ett helt koppel kompetenta H-båtsseglare i Stenungsund vid den här tiden, berättar de, och det var nästan lika svårt att vinna KM i StSS som att vinna SM- eller NM-guld. Efter en snabb inventering av minnenas arkiv enas de om att de under sin tioåriga sejour i H-båten knep ett NM-silver, ett SM-guld och två SM-brons.

Dynamic 35 - Dansk dynamit

 

En bit in på 1980-talet dalade intresset för H-båt som klass. Arne Sahlén och Claes Oleander befann sig vid ett vägskäl – antingen tuffa på i H-båt eller byta upp sig. En av deras tuffaste H-båtsantagonister, klubbkomipsen Bosse Erlandsson, lobbade hårt för den av dansken Jan Kjaerulff ritade Dynamic 35, som precis sett dagens ljus.

– Vi hade egentligen inget val, Bosse hade i princip redan köpt båten åt oss. Och vi hade knappt alls sett båten när vi faktiskt köpte den, säger Claes Oleander.

– Bosse hade kollat lite med Poul Richard Höj Jensen (tvåfaldig OS-guldmedaljör i Soling), och det var Poul Richard som rekommenderade Dynamic 35 åt oss, säger Arne Sahlén.

Klar för leverans

I juni 1986 var båten sjösatt och klar för leverans och Arne och Claes begav sig till varvet i danska Horsens för att segla hem henne till Sverige.

– Vi saknade logg, hade knappt kompass ombord, och hade dålig kläm på hur fort den gick, så det var jävligt svårt att navigera eftersom vi inte visste om det gick i sju eller nio knop. Det gör viss skillnad om man seglar i tio timmar, minns Arne.

På kurs mot Sverige, och med bra vind i ryggen, fick de en resa som fortfarande lockar fram skratt. Att Dynamic 35:ans låga vikt (knappt 3 ton), stora segelyta (68 kvadratmeter med stor och genua) och speciella skedformade kölkonstruktion –

kallad High lift – ger båten enastående fartresurser blev de per omgående varse. Båten surfade utan vidare fram på vågorna i farter som gissningsvis låg i häradet 15-17 knop.

– Några gånger kom storseglet i båten, säger Arne.

– Vi seglade helt enkelt ikapp vinden, fyller Claes i med ett skratt.

Profilen på den 1,3 ton tunga blykölen – rak och tvär i framkant, helt platt undertill och halvcirkelformad i bakkant – påminner lite om en sked. Konstruktionen ger ett bra lyft på kryssen och i kombination med den flacka botten går det att få båten att plana på undanvind.

– Men kölen är väldigt känslig för grundkänningar, eftersom den är väldigt kort, säger Arne Sahlén. Man får helt enkelt inte gå på.

Andra blir osäkra

Dynamic 35:ans ringa djupgående i förhållande till sin storlek har skapat, och skapar, osäkerhet hos mången konkurrent i samband med Tjörn Runt, berättar de. Dynamic-duon har med åren lärt sig utan och innan vilka vägval de kan göra och i-bland styr Claes in mellan kobbar och skär på ett vis som gör andra skeppare avundsjuka, osäkra och livrädda.

Dynamic 35 - Dansk dynamit

 

Det är tvära kast när Claes och Arne berättar minnen. Plötsligt har de återvänt till sitt första skarpa möte med Dynamic 35. På jungfrufärdens sista etapp passerade de Marstrand, där Marstrandsregattan var i full gång. Mellan seglingarna passade de på att testa båtens prestanda mot några av de deltagande båtarna. Arne minns än i dag hur de seglade upp jämsides med en Cayenne med hissad spinnaker.

– De föll av från halvvind till plattläns, då föll vi också av samtidigt som vi hissade vår spinnaker. Svisch, skrattar Arne, så drog vi iväg och lämnade dem bakom oss.

Den nästan två meter längre, erkända snabbseglaren Cayenne har ett Lystal på 1,26 att jämföra med Dynamic 35:ans 1,28. Huruvida 1,28 har varit rättvist eller inte låter de vara osagt. Att Dynamic 35 är snabb råder det inget tvivel om. Att de vann Tjörn Runt med båten på första försöket är också helt sant. Trots att båten verkligen lät tala om sig direkt den där första sommaren så anser Arne Sahlén att deras Lystal är väl hårt.

– På Tjörn Runt måste man ha tur också. Vindar och allt ska stämma, det är inte bara segling. 1,28 är omöjligt att segla upp till mot andra båtar under en bankappsegling.

– Det får inte vara för mycket manövrer, för hon är lite svårarbetad, det är lite trångt, säger Claes Oleander.

Dynamic 35 - Dansk dynamit

 

Med båtens ringa bredd, 2,5 meter, finns det inte heller utrymme för alltför tvära kast på slör och läns med spinnaker hissad. Och vid en första anblick är det en vanlig gissning att Dynamic 35 med sin Skärgårdskryssarlika form, sin höga mast (15,50 meter) med dubbla raka vantspridare och dubbla backstag ska vara en riktig blekeskena. Men det kan inte vara mer fel, enligt Claes Oleander.

– Under 2 meter per sekund så “suger” den fast i vattnet, då parkerar den. I bleke kan vilken båt som helst segla förbi oss. H-båten kunde vi med lite jobb få fart på ifrån noll och uppåt. Men att sitta och kränga i lä och fylla seglen på det viset, det går inte med den här båten.

Mycket familjesegling

Arne Sahlén familjeseglar en hel del med Dynamit. Vid de tillfällena nöjer han sig ofta med att sätta enbart storseglet. Farten räcker ändå till för att hålla jämna steg med de flesta båtar.

Dynamic 35 - Dansk dynamit

 

Den är lättseglad. Nästan med lite jollekänsla, tycker Arne Sahlén.

– Men det är många andra som har seglat den här båten som egentligen inte har lyckats få någon så där jättesnurr på den.

Hemligheten är att hela tiden trimma, trimma, trimma.

– Du får hela tiden ligga precis på marginalen och inte fylla för mycket. Du får inte heller ligga för högt, utan det gäller att ligga precis så att det backar i seglen. Jag tror att den är känsligare än andra båtar om du skulle segla till exempel för lågt en stund.

I en direkt jämförelse med H-båt är det stora skillnader, anser Claes Oleander.

– De är helt olika. H-båten är en lovgirig båt medan denna är nästan fallgirig. Om du har genuan uppe och ligger och kryssar och har bra trimmat så får man ibland hålla upp båten mot vinden.

– Då är den nästan helt neutral. Du kan hålla förlängaren med tummen och pekfingret, flikar Arne in.

Dynamic 35 - Dansk dynamit

 

Komfortnivån i Dynamic 35 står sig slätt i jämförelse med de flesta moderna 35-fotare. Den som söker avskild toalett, varmvatten och dusch blir lottlös. Camping ligger närmre sanningen.

– På den tiden vi seglade H-båt representerade vi ofta den klassen i en monter på Båtmässan i Göteborg. Många seglade Maxi då och en vanlig fråga vi ofta fick var hur det är med ståhöjden i H-båt. Därför skrev vi svaret på en tavla – att den har ståhöjd i sittbrunnen och sitthöjd i ruffen. Det gäller Dynamic också, säger Claes Oleander.

Även om standarden är primitiv för en 35-fotare jämfört med exempelvis en Bavaria av senaste snitt så är det inga problem att långsegla med Dynamit.

Dynamic 35 - Dansk dynamit

 

– Jag och frugan och tre barn har bland annat seglat ned till Danmark, ner runt Skåne och upp efter ostkusten och sedan hem genom Göta kanal. Sex veckor tog det. Kommer man från H-båt och går till Dynamic 35 så är det en stor standardhöjning. Men kompisen, han har en större båt – en Maxi 108 – och jag tror inte att man kan gå från det hållet och hit, säger Arne Sahlén.

Av: Text och foto Thomas Hyrén

Faktaruta

Dynamic 35
Längd: 10,70 meter
Längd i vattenlinjen: 9,50 meter
Bredd: 2,50 meter
Djup: 1,65 meter
Deplacement: 3 050 kilo
Masthöjd: 15,50 meter
Rigg: 7/8
LYS-tal: 1,28
Motor: Bukh 10 hk
Kojplatser: 5
Konstruktör: Jan Kjaerulff
Tillverkare: Sydhavnens Bådbyggeri och Bach Både, Danmark
Tillverkad: 1985-1990

Dynamic 35 - Dansk dynamit Dynamic 35 - Dansk dynamit Dynamic 35 - Dansk dynamit

Dynamic 35 - Dansk dynamit Dynamic 35 - Dansk dynamit Dynamic 35 - Dansk dynamit Dynamic 35 - Dansk dynamit


Text: Redaktionen • 2015-02-20
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top