Historien om den svenska superbåten SVERIGE och drömmen om 100 knop

Det tog över åtta decennier från ritning till färdig båt. Här kan du läsa historien om drömprojektet "SVERIGE" från 1929. Artikeln publicerades först i Vi Båtägare 2012.

Historien om den svenska superbåten SVERIGE och drömmen om 100 knop
SVERIGE Foto: Anders Jelving

Den 24 oktober 1929 kraschar den kraftigt haussade börsen på Wall Street i New York. Svarta torsdagen är för alltid inskriven i historieböckerna. Effekterna av USAs havererade ekonomiska system sprider snabbt ringar ända bort till Europa. Alla drabbas mer eller mindre. Vilka herrarna än var som samma år stegade in på Östlunds ritkontor och presenterade sina planer på att låta bygga en utmanare till fartrekordet, var det garanterat inga fattiglappar. Och hade man pengar under slutet av 1920-talet var man definitivt inne i ett system som stod i kraftig gungning. Att man därför drog i nödstoppet är fullt förståeligt.

Efter börskraschen följde som bekant en lång depression och marknaden skulle inte återhämta sig förrän långt efter andra andra världskriget. Här hemma i Svedala kom den absoluta nådastöten 1932. Den 12 mars hittar man Ivar Kreuger död i Paris. Kreugerkoncernen går i konkurs och konsekvenserna blir enorma. Hans bolag stod 1930 för 64 procent av Stockholms fondbörs.

 

EN SVÅR DEPRESSION satte inte bara effektivt stopp för planerna med "SVERIGE", utan en hel världs ekonomiska system baktände. Ett av vårt lands klart mest spektakulära båtprojekt föll i glömska.

När så Anders Værnéus, Sveriges meste veteranbåtsentusiast, tillsammans men några vänner under slutet av 1990-talet bestämde sig för att söka rätt på Ivar Kreugers "Svalan". Båten som efter att Kreuger & Toll gått i putten sålts på exekutiv auktion 1932 och sedan 1960-talet varit borta. Eftersökningarna ledde dem till Norge där den efter ett misslyckat kranlyft föll i backen. Hon bröts i två delar som sedan med yxa blev till ved. Anders och några entusiastiska båtvänner bestämde sig då för att låta bygga en replika av Ruben Östlunds konstruktion från 1929.

TV: Här klipper oljetankern segelbåten

De kommande åren spenderades med att söka efter information och inte minst ritningarna. Det var under det detektivarbetet man påträffade ritningarna till "SVERIGE". Det var inga kompletta konstruktions- och byggritningar, men de visade väl vad han tänkt sig skulle bringa Harmsworth- trofén till Sverige. Nu var det "Svalan" man skulle bygga och inte någon världsrekordbåt. Skisserna lades på hyllan. En finansiär klev in i projektet 1999 och ett år senare visades det drygt elva meter långa nybygget upp på Classic Boat Show under

Allt för sjön i Stockholm. Uppdraget att bygga gick till Johansson & Son Båtbyggeri i Holmsund som är ett av få kvarvarande träbåtsvarv i Sverige, och som faktiskt fick bygga två identiska båtar efter varandra. Det första exemplaret brann tyvärr upp bara två månader efter att den presenterats på mässan. Det beslutades genast att låta grabbarna i Holmsund bygga ytterligare en båt. Den sjösattes 2002 och finns nu att beskåda på Museihuset i Ljung utanför Linköping.

3 nr av Vi Båtägare för endast 99 kr

Foto: Anders Jelving

ATT LYCKAS RO i land ett sådant projekt gav naturligtvis blodad tand. Snart var Anders på gång med nästa projektering. Denna gång var det visserligen inte fråga om ett nybygge, utan en kraftig renovering av proportioner som närmast kan liknas vid en nybyggnation. Återigen var det en av Ruben Östlunds många konstruktioner. En åtta meters stegbåt som inte sett vatten på 50 år. En av Johansson & Son återupplivad "Laila" visades på Classic Boat Show 2010. I år var det så dags igen. I Museihusets monter på Allt för sjön fick svenska folket äntligen chansen att se en 80-årig dröm. Med Anders Værnéus som projektledare och två starka finansiärer är "SVERIGE" nu verklighet. Vilka beställarna är håller man fortfarande hemligt. Vi vet bara att det är två båttokiga killar från Stockholm. Bygget som gått på rekordtiden sex månader är utfört av Johansson & Son efter bearbetade ritningar av båtkonstruktören John H V Lindblom. Han har gått över Östlunds skisser och skapat konstruktionsritningar som gick att bygga efter. Enligt originalskisserna sitter det två Packard V12:or bakom sittbrunnen. Dessa är i dag ersatta av två Rolls Royce Meteor. De har 27 liters slagvolym och var avsedda att sitta i pansarvagnar. För att till fullo nå Östlunds specifikation är de något modifierade och har bland annat försetts med dubbla kompressorer. I dag utvecklar de cirka 1100 hästkrafter styck. Det motsvarar ganska väl hur Östlund tänkt sig motoriseringen.

Två mahognydrömmar med 70 års åldersskillnad 

De 100 knop man hoppas blir toppfarten när båten testkörs i sommar, är rent teoretiska, men en uträkning av propellrarnas stigning och motorernas varvtal ger en hyfsad gissning. Om det sedan i praktiken går att köra henne i den farten får vi se. En förare har i alla fall anmält sitt intresse att försöka. Han är en av Sveriges mest erfarna racingförare, men vill vara anonym. Men att det kommer krävas något utöver det vanliga av föraren till detta monster är klart. Därför har man också valt en extremt rutinerad förare som med fingertoppskänsla kan stega sig upp mot toppfarten. I de farterna har man "no room for errors". Händer det något har man väldigt små chanser att reda ut det innan man flyger runt som ett löv.

 

NÄR MÄSSAN ÄR avslutad ska hon åter upp till varvet i Holmsund för att färdigställas mekaniskt och få sin slutliga ytfinish. Sen är det utprovning av propellrar. Eftersom båten kommer att göra 17–18 knop på tomgång måste man ha dubbla uppsättningar. Ett par för att fortåka och ett par vid uppvisningar för att kunna manövreras i mindre hamnar och kanaler.

År 2014 har SVERIGE ännu inte nått upp till 100 knop.

Text & Foto: Anders Jelving

Gillar du snabba träbåtar?
Ja
142
27
Nej