Foto: Anders Jelving

Artiklar

Storebro: Det behöver du ha koll på

Storebro är stabil svensk kvalitet. Här berättar besiktningsmannen vad man ska tänka på om man är intresserad av att köpa en Storebro och mer specifikt en Storebro 340 Adriatic. Hela köpguiden om Storebro 340 Adriatic finns att läsa i senaste numret av Praktiskt Båtägande. Ute i butik nu.

Text: • 2015-03-30 Uppdaterad 2015-03-30
Köp hela testet av Storebro 340 Adriatic här
Köpguide: Saga 27
Köpguide: Flipper 850 – Sommarstugan på sjön
Köpguide: Fjordling 17 är mycket motorbåt för pengarna
Köpguide: familjemotorbåten Albin 25

3 nr av Praktiskt Båtägande för endast 99 kr

Storebro har, med några få undantag, alltid byggt vackra båtar. De är tidlösa i sin design och har ett formspråk som står sig. Det digra modellprogrammet till trots är det egentligen väldigt lite som skiljer dem åt. Det är mycket trä ombord, raka axlar som drivlina och alltid förarplatsen om babord. Konservativt utan att för den skull bli trist.

Inredningen i sidenmatt mahogny är välbyggd ner på detaljnivå. Till skillnad från många andra fabrikanter har man tänkt till när man monterat den. Här är det möjligt att demontera inredningen på ställen där man kan tänkas behöva komma åt. Antingen det gäller att byta ut eventuellt trasiga komponenter eller för kompletteringar.

Besiktningsmannen Conny Zetterberg vill dock höja ett varningens finger.

Köp hela testet av Storebro 340 Adriatic här

– Storebro är välutrustade vad gäller elektronik. Det i sin tur skapar ett, för den okunnige, väldigt komplicerat elsystem. Har du inte full koll bör du absolut inte rota i det. Överlåt operationer åt en kunnig person, säger han och ger oss ett värdefullt tips.

– För att inte riskera att någonting går sönder eller slutar att fungera som det ska, är det bra att installera en egen grupp utanför det ordinarie systemet. Den ska vara uppsäkrad och där kan man sedan koppla in sådant som teve, stereo eller laddstation för mobiltelefoner och datorer.

På Storebro har man ända sedan man tog klivet fullt ut i glasfiberåldern alltid stått för högkvalitativa plastarbeten. Båtarna är mycket kraftigt byggda från topp till köl. Det gör dem också relativt tunga. Skroven ligger någonstans mellan planande och halvdeplacerande.

– Ja, det är svårt att hitta en fart där de större båtarna går riktigt bra i vattnet. För att häcken inte ska gräva ner sig och skapa hysteriska svall krävs det kraft. Den kraften kostar i form av drivmedel. Trivs man i lägre farter kan det vara ett bättre alternativ, säger Conny.

Den båt vi tittat närmare på här har dubbla Volvo Penta TAMD 61A. De levererar tillsammans drygt 600 hästkrafter och ger en toppfart på närmare 30 knop. I den farten blir de väldigt törstiga. I en marschfart kring 22–24 knop hamnar förbrukningen kring tre liter.

– Sköter man servicen är dessa motorer näst intill outslitliga. Man ska komma ihåg att ett motorbyte i en båt av den här storleken blir mycket kostsamt. Friska motorer är A och O, säger Conny.

Något man bör titta närmare på är genomföringar och förband i akterspegeln. I övrigt kan vi konstatera att gelcoateringen är mycket generöst tilltagen, att de rostfria beslagen håller hög klass och att båten överlag är mycket bra hopkommen.

Text: Anders Jelving


Text: • 2015-03-30
ArtiklarLivetOmbordKöpguider
Scroll to Top