Test från Båtnytt: Pioner ­Multi

Den senaste versionen av Pioner ­Multi är en helt ny båt som är längre, bredare och har fått en större lucka i fören än sina föregångare. Precis som sina systerbåtar är den så robust att den närmast tigger om att bli misshandlad. Den används också som arbetsbåt av dykare, poliser och brandförsvar runt om i världen. Pioner bjuder på det här testet från Båtnytt i samarbete med Livetombord.se. Läs alla våra tester av Pioners båtar här nere.

Test från Båtnytt: Pioner ­Multi
Lättdriven. Katamaranskrovet planar upp tidigt och är väldigt stadigt. Båten lastar trots sin storlek 1 100 kilo.

Som alla Pionerbåtar byggs den i rotationsgjuten polyetenplast, ett väl beprövat material, Pioner har byggt båtar enligt metoden sedan 1959, och många av de tidiga båtarna lever än. Polyeten är en mycket seg och slagkraftig plast och eftersom hela skrovet är en enda del blir det inga försvagande skarvar någonstans.

Nackdelen är att det inte går att få någon vidare finish, även om Pionerbåtarna numer gjuts i aluminiumformar som ger lite bättre yta än tidigare är det inte en båt för de som älskar att putsa fribord. Men man kan å andra sidan välja mellan tre olika färger.

 

Lättlastat. Fördelarna med ramp är uppenbara.

Dansgolv. Mycket durkyta är båtens signum, stuvfacken/sittplatserna är extrautrustning och kan flyttas. Däcket är självdränerande. Flera olika inredningsalternativ finns, bland annat en bredare styrpulpet.

Katamaranskrovet gör båten extremt stabil och underlättar också när man vill köra upp båten på land. Öppningen i fören är 92 centimeter och är alltså bred nog för de flesta transporter på skottkärra eller pirra, men någon fyrhjuling kommer inte ombord. Luckan regleras enkelt med vinschhandtag och det tar ungefär en halv minut att veva ner den. Den kan belastas även i nedfällt skick när den hänger i sina tampar och kan därför lätt regleras till bryggans höjd för enkel ombordkörning/-stigning. Ska väldigt tunga saker köras bör den dock ligga mot stöd. I körläge har den "trappsteg" ner till durken och båten är enkel att embarkera även i det läget.

Körmässigt är Multi inte särskilt upphetsande, men trygg. Den är relativt lättdriven och planar redan i 13–14 knop, det betyder också att den är ganska snål, runt halvlitern i 20 knop. Katamaranskrovet gör att båten inte lutar vid sväng och det känns lite som att köra gocart när man gör kraftiga svängar. Tyvärr hade vi inte möjlighet att testa den i högre vågor i någon ­större utsträckning, men katamarantendensen att den studsar lite från sida till sida när först det ena, sen det andra skrovet möter vågorna kändes. Troligen kan det bli stampigt vid körning i hög sjö. Förarplatsen är godkänd, men den lilla styrpulpeten släpper förbi en hel del fartvind.

Utgång. Öppningen är 92 centimeter bred och räcker bra för en pirra eller skottkärra, men fyrhjulingen får stanna iland.

Båten kan bestyckas med motorer mellan 50 och 80 hästar. Vår provkörning gjordes med Yamahas 70-hästare och det är en mycket lämplig motor för den här båten. En mindre motor kan fungera om du oftast kör med lite last men räcker inte till om du lastar fullt, båten är godkänd för imponerande 1 100 kilos last. En 80-hästare är 50 kilo tyngre och 17 000 kronor dyrare och därför skulle jag nog snarare rekommendera 70-hästaren med lite mindre stigning på propellern för den som ofta åker tungt lastad.

För dig som vill ha en riktigt praktisk båt för transporter av människor och materiel över måttligt långa sträckor och som inte ofta kör i högre havssjö är Pioner Multi ett av de bästa val du kan göra.

Text: Lars Guditz Foto: Jens Augustinsson & Lars Guditz