Historien om Seven Marine - världens största utombordare

Med 627 hästkrafter är den kompressorladdade V8:an från Seven Marine i särklass det mest brutala som går att hänga på en akterspegel. Den som behöver fråga efter priset har förmodligen inte råd.

Redefining the outboard experience.

Posted by Seven Marine on den 13 oktober 2015

Köp hela vårt stora tema om utombordare

Det är knappast överraskande att den största utombordaren i världen kommer från USA. För visst är även potatisarna lite större där borta? Seven Marine har i alla fall varit tydliga och redan från början deklarerat att deras enda målsättning är att göra den starkaste, mest tekniskt avancerade och bäst presterande utombordaren på planeten. 

Målgruppen är främst ägare av den kategori extremt stora sportfiskebåtar som blivit populär i USA. En av företagets nyckelpersoner Brian Davis förklarar: "Vi ser att kunderna vill ha utombordare med bra prestanda och viss finess. Vi ger dem stora utombordare för stora båtar." 

2011 visade de upp sin första kompressormatade 6,2 liters V8 på 527 hästkrafter, förpackad under ett smaskigt skal som gick att få i flera färgkombinationer, även med inlägg av teakimitation. 

I grunden är V8:an en marinkonverterad small block från GM som genom överladdning pressas till stora effektuttag. Ändå sägs den vara byggd för att tåla ett hårt liv och garantierna är generösa. 

Motorn var spännande av flera skäl när den kom. Först och främst piskade den världens då starkaste serieproducerade utombordare med över 200 hästkrafter. Seven Marine var också den första utombordaren med ett slutet kylsystem, vilket gör att sjövatten aldrig når till motorns känsliga komponenter. För att klara kraften och vridmomentet från den stora V8:an hade motorn även dubbla vertikala axlar ner till drevhuset. 

Lyser i mörkret

Men 557 hästkrafter räckte inte för Seven Marine. Under Miami Boat Show tidigare i år visade de upp en vässad version av samma motor, med 627 hästkrafter. Som om det inte vore nog med 70 extra hästkrafter och en nydesignad kåpa levereras 627:an som standard med belysning. 

Inte mindre än 615 integrerade lysdioder arbetar tillsammans för att ge den nya motorn ett spektakulärt utseende även på natten. Eric Davis, marknadsansvarig, verkar inte rädd för att framstå som stöddig när han uttrycker sig om belysningen: "Trots att våra kunder aldrig efterfrågat något sådant så visste vi att de ville ha det." Dessutom går 627:an så klart att få i vilken färg som helst. 

Den som är sugen på en LED-bestyckad 500-kilos amerikansk värstingmotor får dock vara beredd på att pynta en del. Motsvarande 650 000 kronor ligger styckpriset på. Dessutom lär det dröja innan vi får se någon återförsäljare i Europa, om det nu ens någonsin blir aktuellt. 

Av: Johannes Nordemar

Går du igång på stora utombordare?
Ja
250
64
Nej

TV: Så är det att köra 4X400 Mercury Verado