1098345.jpg

Artiklar

Läs hela testet av Rhea 23 Open

Rhea 23 Open lockar med eleganta linjer och inbjudande sittlösningar för lata dagar i solen. En attraktiv pralin, men hur går den i sjön? Vi har testat.

Text: Redaktionen • 2015-09-08 Uppdaterad 2021-06-09

Läs hela testet av Rhea 27 Escapade

Läs hela testet av Rhea 730 Fishing

Det finns två tydliga linjer för de ­öppna båtar runt 6,5 meter som byggs idag. Antingen är de ­sportiga och kantiga och byggda av plast. ­Eller också är de robusta, kantiga och byggda av aluminium. I den världen av räta plastvinklar och feta aluminiumsvetsar dyker Rhea upp som en linjeskön hägring med sina mjuka kurvor och klassiska båtreferenser. Utseendemässigt struntar Rhea i allt vad sportigt heter. 

Rheavarvet startades 1996 och håller till i La Rochelle i Frankrike, med Biscayabuktens ökända vatten utanför piren. Skroven byggs i Polen, men all konstruktion och montering görs vid varvet i La Rochelle. 

De flesta modellerna är fiskebåtsliknande hyttbåtar med rak axel och B-Offshoreklassning som tydligt riktar sig till havsfiskare vid öppen kust (se test av 730 Fishing sid 36). Men sedan ett par år tillbaka byggs även öppna ­båtar med utombordare och Rhea 23 Open är den ­senaste och kanske den mest intressanta för den svenska marknaden. 

Rhea 23 Open ser ut som ett smycke där den ­ligger vid bryggan, kombinationen av färgat skrov, de rostfria detaljerna och den gräddvita gelcoaten ger ett exklusivt intryck.  Båten är byggd för att vara en social plattform, det finns väldigt gott om sittplatser både i fören och i sittbrunnen i aktern. 

Extra plus för de snygga och praktiska nedfällbara sittbänkarna som fälls ut ur relingen. På utomnordiskt manér så är båten enkel att komma ombord på i aktern men lite bökigare i fören. Även om pulpiten i fören är öppen så kliver man rakt ner på sittdynorna när man ska ombord, medan den öppna aktern gör det väldigt enkelt vid ombordstigning där. 

Läs hela testet av Rhea 23 Open
Översiktligt. Förarmiljön är okej, men vindrutan räcker inte till för att stänga vinden ute.

Det är gott om välplanerade stuvutrymmen, de flesta med en snygg innerliner, men på flera av dem finns samma miss som delas med många andra båtar. När dynorna sitter fastknäppta kan man inte öppna luckan helt, otroligt irriterande när man ska ha fram grejer.  Ruffen är mest att betrakta som ett stort och torrt stuvfack, som sådant är det utmärkt.  Ett alternativ är att montera en ­portapotti ­eller liknande där för att klara långa dagar, ­utrymmet räcker till för det.

Friborden är tryggt höga och räckverket bra att hålla sig i vid förflyttning, den karakteristiska breda kantlisten är av plastmaterial men så teaklikt att få genomskådar tricket. Stillaliggande är båten närmast perfekt för bad och samvaro.

Men en båt ska ju inte bara ligga vid bryggan och vara snygg, den ska ju gå att köra med ­också. Testdagen blåste det 6–7 m/s i jämn vind och cirka 10 m/s i byarna, våghöjd dryga halvmetern. Alltså en bra dag att testa en båt av den här storleken.

Rhea 23 Open planar upp fint utan någon påtaglig planingströskel. Den reagerar fint på trimändringar och ordentligt uttrimmat når vi nästan 40 knop med två personer ombord, det får sägas vara helt godkänt med en 150-hästare på en båt som väger 1 200 kilo utan motor.

Läs hela testet av Rhea 23 Open
Mys. Aktersittbrunnen är också en bra plats för samvaro. Notera de nedfällbara sidobänkarna.

Den går med tyngd i vågorna och känns helt trygg, även om man pressar den lite i hårdare svängar och gång i sned motsjö. Bara att trimma ner och köra, skrovet klarar det. Den går fint i både med- och motsjö i full fart. Mer pondus än de flesta båtar i den här storleken.

Tyvärr lever inte förarplatsen upp till skrovets prestanda. Långbänken som utgör förar- och navigatörsplatserna fungerar bra att sitta på när vädret är lugnt och farten låg, även om den är lite hårt stoppad. Stoppningen är av en typ som absolut inte suger vatten, men det gör dynorna lite hårdare. Men ryggstödet sitter så långt bak att man inte når fram till ratten om man lutar sig mot det, även om man som testpanelen är runt 190 cm lång. Fotstöden är dock bra anpassade.

Bäst står man och kör med sätet som stöd mot rumpan, vid hårdare körning är det enda alternativet. Men eftersom sätena saknar stöd i sida är det risk att man går överbord vid bus­körning. 

Vid vanlig finkörning funkar dock förarplatsen, håller man sig under 30 knop går båten extremt tryggt även i krabb sjö. Det är också sisådär med vindskyddet. Vindrutan är låg och det är i stort sett omöjligt att hitta lä, även för en kortare förare.

Läs hela testet av Rhea 23 Open
Långbänken. Förarplatsen fungerar bra för långsam körning på platt vatten, mindre bra i hög fart i större vågor.

150-hästaren ger bra skjuts, och är den perfekta storleken för den här båten. En mindre motor skulle göra den seg när alla de tillåtna 8 personerna är ombord och en större motor är onödigt, det här är en glidare, ingen högfartsbåt. 

Rhea 23 Open är en snygg och social båt. Skrovet är stabilt, tryggt och lättdrivet och klarar ordentligt med sjö. Det som begränsar användningen i busväder är förarbänkens utformning och att det blir blåsigt på alla platser ombord. Det finns dock kapelllösningar.

För badturer och picknick är den närmast perfekt, den får också positiv uppmärksamhet vid bryggan. 

Båten skulle absolut kunna vara ett alternativ för dem som funderat på en “finsnipa” men som vill kunna åka planingsfart ibland. För glidarturer är den minst lika bra som en klassisk snipa, Yamahas 150-hästare är så tyst att den knappt hörs när den körs i 5–6 knop.

Rhea 23 Open är också en av få öppna utombordarbåtar i den här storleksklassen som stilmässigt passar till långklänning eller kostym.

Av: Lars Guditz

Fakta: Rhea 23 Open

Längd 6,5 m
Bredd 2,5 m
Vikt utan motor 1 200 kg
Rek motor 150 hk
CE-märkning 8 pers/kat C
Pris m Yamaha 150 hk från 595 000 kr

Modell: Rhea 23 Open
Detaljkvalitet: Mycket god.
Gångegenskaper: Lättdriven, bra skrov, sätena sätter gränsen för buskörning.
Förarplats: Hårda säten och dragigt. Funkar vid normalkörning.
Passagerarplatser: Många och bra. Lite för hårda dynor och dragigt vid planingsfart.
Målgrupp: De som sätter stil före sportighet.
Livet ombord: Båten är byggd för social samvaro och badturer.
Användning: Den perfekta glidaren som ändå tål hård sjö.
Övrigt: Får positiva kommentarer vid ­gästbryggan.
Info www.smogenmarin.se


Text: Redaktionen • 2015-09-08
ArtiklarLivetOmbordBåttestMotorbåt
Scroll to Top