1098439.jpg

Artiklar

Läs hela testet av Rhea 730 Fishing

Rhea 730 Fishing ser ut som en riktigt robust fiskebåt. Och det är också precis vad den är. På gott och ont.

Text: Redaktionen • 2015-09-08 Uppdaterad 2021-06-09

Läs hela testet av Rhea 23 Open

Läs hela testet av Rhea 27 Escapade

Konceptet är enkelt och klassiskt. Hundratals båtmodeller som ­danats av öppna havskuster runt om i ­världen ser ut så här. 

Ett robust skrov, en rejäl ­dieselinombordare som hjärta, rak axel för drivningen, en kiosk­liknande hytt mitt på och ett stort öppet ­akterdäck. 

Rheabåtarna kommer från La Rochelle vid Biscayabukten i Atlanten och det är inte så svårt att förstå var inspirationen kommer ifrån. Rhea 730 Fishing har gjort en kombination av det beprövade fiskebåtskonceptet och ­modernare teknik.  

Utseendemässigt är det så klassiskt det kan bli med den utlagda stäven för att kunna stångas mot atlantvågorna, de relativt höga friborden och den kantiga hytten framför det rejäla akter­däcket som passar bra för fiske och arbete. 

Läs hela testet av Rhea 730 Fishing
Små sällskap. Hytten har bara tre sittplatser men är ljus och rymlig.

Men den klassiska fiskebåten som man ser vid atlantkusterna är deplacerande, här gör kombinationen av en turboladdad Nannidiesel på 230 hästar och ett skrov som är lite plattare i aktern att båten planar upp och faktiskt har en toppfart på hela 27 knop. 

Det går alltså att åka vattenskidor efter fiske­smacken. Även det konceptet är väl beprövat, Arvor 730 och Askeladden P 77 är två aktuella exempel på konkurrenter, det finns fler. Men till skillnad från ovan nämnda har Rhea tagit fasta på det klassiska utseendet och byggt båtar som verkligen talar till den som uppskattar traditionella båtars stil. 

Båtens kanske viktigaste plats är det stora akter­däcket, den som köper en sådan här båt kommer att vistas mycket där. 

Här finns allt som gör en fiskare glad: välvd durk som gör att inkommande vatten snabbt leds bort genom stora spygatter, stor arbetsyta men med möjlighet att fälla ner fina sittplatser, fisksump, motorreglage så att farten kan regleras från aktern (riktig yttre styrplats i akterkant av hytten går att beställa), slirkoppling till det hydrauliska backslaget för att kunna hålla låg trollingfart och spolpump för att tvätta däcket från fiskrens. Under durk finns stuvutrymmen som rymmer allt, inklusive fendrarna.

Läs hela testet av Rhea 730 Fishing
Snabb. Även om den ser ut som en fiskebåt går det faktiskt att åka vattenskidor efter den.

Hytten är ljus och inbjudande och takhöjden räcker till för de flesta (192 cm), men det finns bara tre sittplatser.

Förarplatsen är okej, bäst står man och kör, ska man sitta så får man hela tiden böja sig framåt för att nå fram till ratten. Sikten runtom är god och det finns plats för stor navigator framför föraren, en tiotummare med ekolod är standard. Sidodörren vid förarplatsen gör det enklare när man lägger till själv. 

Plus för tre riktiga vindrutetorkare som standard, borde vara självklart på en sådan här båt, men det finns tillverkare som sparar på dessa livsviktiga ting. 

Vid bordet ryms två och det finns vask men inget kök. Även det förstärker intrycket av fiske- eller transportbåt.

Förpiken en trappa ner känns mer som en plats för grejor och en kortare vila än en sovplats, det är lite plastigt men ljust och fint tack vare en ventil. Förpikskojerna är i standardutförande två stycken i v-form och bara cirka 50 centimeter breda, dynorna är sköna att sitta på, men i hårdaste laget för en hel natts sömn. Iläggsskiva för att göra en stor koj finns inte heller i standardsortimentet, men går naturligtvis att låta tillverka, då får man en koj som är 220 centimeter bred i topp. Toaletten består av en Portapotti under ­kojen.

Läs hela testet av Rhea 730 Fishing
Enkelt. Förpiken är mer för en powernap än semester. Toaletten består av en Portapotti under kojerna.

Körmässigt lever den upp till båttypens ideal, den är trygg och lite tråkig, precis som väntat. Något överraskad blir man dock över den ganska kraftiga accelerationen. Den ­turboladdade Nannidieseln i testbåten var på 230 hästar och ger ordentlig knuff när man fäller reglaget. Standard är 200 hästar, också turboladdade, och skillnaden torde vara ganska marginell.

Båten drivs med rak axel och ­egenskaperna blir ju betydligt råare än på drevbåtar. Det är mer vibrationer och högre ljudvolym i ­hytten, även i modesta 8-9 knop är motorljudet ­påtagligt. 

Maxfarten är omkring 27 knop, vilket är mer än tillräckligt för den här båttypen. En skön marschfart ligger på cirka 18 knop, motorn varvar då 2 800 varv/min och båten plöjer skönt fram genom vågorna i någon sorts halvplanande läge. Planingströskeln är närmast obefintlig. 

Tyvärr hade vi inte möjlighet att köra båten i riktigt höga vågor, de cirka 60 centimeters­vågor vi körde i var ingen utmaning alls för båten, den bör klara flera gånger högre vågor utan problem. Båten känns urtrygg, möjligen med reservation för riktigt hård sväng i högsta fart, båten lutar då ordentligt utåt i svängen och är man ovan känns det ganska läskigt första gången. Dock är det inte farligt. 

I Sverige standardutrustas båten med sidpropeller i aktern och då är det lika enkelt att lägga till med båten som en drevbåt.

Båten är mycket välutrustad i standardutförande med till exempel gångvärme, 10-tumsplotter med ekolod, spolpump, hydraulstyrning, matta och annat. Det märks också att båten är till för att användas, knapar och pollare håller rejäla dimensioner och sitter där de ska och fören har en rostfri stålskena som löper längs hela stäven och 1,5 meter in under botten. Inget smäck. 

I Sverige är också en 60 centimeter bred badbrygga längs hela aktern standard, det saknades på testbåten.

Det här är en båt för dem som vet vad de vill ha. Stabilt, stadigt och tryggt. Troligen är köparen (fritids)fiskare eller stugägare vid någon av våra öppna kuster och är van vid konceptet med rak axel och roder, och de nack- och fördelar som kommer med dem. 

Båten är välbyggd och är lika trygg som den ser ut. 

Text & Foto: Lars Guditz

Fakta: Rhea 730 Fishing

Längd 7,3 m
Bredd 3,0 m
Vikt 3 000 kg
Motor Nanni 200 hk (testbåten 230 hk)
Drivning Rak axel
CE-kategori C/8 pers
Pris 995 000 kronor
Info www.smogenmarin.se

Förarplats: Bäst står man och kör. God sikt.
Detaljkvalitet: Mycket god.
Intryck: Mycket gedigen i skrov och däck. Lite plastig interiört. Klassiskt utseende.
Sova ombord: Tveksamt, de 50 centimeter breda kojerna är mer för en liten lur på eftermiddagen.
Ljudvolym: Relativt hög, som i alla rakaxelbåtar av den här typen.
Akterdäck: Stort och välutrustat. Båtens hjärta.
Att köra: Fiskebåtstrygg.
Målgrupp: Fiskare och de som vill se ut som fiskare.


Text: Redaktionen • 2015-09-08
ArtiklarLivetOmbordBåttestMotorbåt
Scroll to Top