Olivia - en 111 år gammal salongsslup

Olivia - en 111 år gammal salongsslup
Foto: Karl Hallqvist

Olivia och dess besättning är ett omistligt inslag i Stockholms nära farvatten. Vi mönstrade på den 111-åriga salongsslupen för en oförglömlig tur kryddad med sjörövarhistorier, kulturhistoria och hjältedåd.

Skrovet blänker i kapp med den tillfälligt gästande solen och en stor svensk-norsk unionsfana vajar majestätisk i aktern. Kapten Tom Stocklassa sitter bakom ratten och trycker vant upp Olivias stäv mot bryggan, samtidigt som han vinkar åt fotografen Karl och mig att hoppa ombord. Den röda persiska mattan ligger redan utrullad på fördäck. Inne i salongen är de sista smulorna från gårdagens charterrunda precis bortsopade och champagnekorkarna uppsamlade. Bord och durk glänser på ett sätt som bara väl fernissat trä kan göra. Det doftar fortfarande gott efter nattens eldande i vedkaminen. 

– Olivia byggdes redan 1904, innan unionen med Norge upplöstes och får därför med rätta bära den forna svenska unionsflaggan, hälsar båtens ägare och kapten Tom Stocklassa.

Olivia är en salongsslup, eller en så kallad Collibribåt, som var vanlig runt förra sekelskiftet. I praktiken betyder det en nerskalad modell av en större båt. Båten byggdes på Åbo Båtvarv i Finland 1904 och köptes av generalkonsul Fredrik Holm i Marstrand. Tom köpte ­Oliva 1982, då hade båten bytt ägare ett antal gånger och var i ett minst sagt bedrövligt skick.

– Jag hade tidigare haft träbåt, en Petterson-båt, som jag mest på skoj satte en pappskorsten på. Tanken var att det skulle ge illusionen av att vara en ångbåt och det väckte en del uppmärksamhet, berättar Tom, som även är konstnär, samt dekorations- och kulissmålare. 

– Jag såg Olivia liggandes i vattnet och föll pladask. Jag hade egentligen inte råd, men övertalade min bror att gå in som delägare. Vi köpte den liggandes i vattnet och hade egentligen ingen aning om i vilket skick båten var. Då betalade vi 60 000 kronor, vilket var ganska mycket för en risig träbåt på den tiden.

*1993 Olivia ställs ut på Båtmässan i Älvsjö och tilldelas Skagerak Stipendiet. Dessutom delar Tom med båten under Waxholmsfestivalen för veteranbåtar och blir Best Boat in Show. * Efter renoveringen har båten gått på charter med gäster från världens alla håll. Bland annat med kungafamiljen som flitiga gäster, Roger Moore och artister som Roxette och E-type och en rad företag. Foto: Karl Hallqvist

Foto: Karl Hallqvist

Tom berättar att de köpte Olivia mest som en rolig grej, båten passade väl in i brödernas livsstil. Under den här tiden hade Tom dessutom gjort sig känd bland stadens kultur- och partyelit för sin turnerande cirkusvagn. En sorts mycket speciell och välsmyckad konstnärs­variant av taxi, som ofta sågs i kvarteren runt Stureplan och snudd på hade sin egen privata parkeringsplats utanför Café Opera.

– Framförallt såg den ju snygg ut på ytan, skrattar Tom och fortsätter: 

– Min bror och jag var tidiga med att använda linoljefärg och fick ofta i uppdrag att måla hus. Många av dem låg i området runt Tegelön, strax utanför Nacka. Det passade perfekt att anlända till målerijobben ute på ön med en båt av Olivias kaliber. Dels passade båten in bland de forna grosshandlarvillorna i området, dels var den en perfekt plats för oss att dricka vårt kaffe och för att ha någonstans där vi kunde stå och blanda linoljefärg. På den här tiden var Olivia helt oinredd. 

Olivia är som ett flytande museum där Tom Stocklassa omsorgsfullt har återskapat svunna tiders stämning. Foto: Karl Hallqvist

Under början av 1980-talet släppte Tom loss delar av sin kreativitet genom att måla för olika teatrar runt om i Stockholms innerstad. Bland annat arbetade han för Maximteatern och föreställningen Spök! med Björn Skifs, Martin Ljung, Magnus Härenstam, Monica Dominique med flera. Ett skönt gäng som alla kom att bli trogna gäster på Olivia, berättar Tom, som också varit med och skapat dekoren för filmatiseringen av Fanny & Alexander.

– Det ramlande ner alla möjliga typer av människor in i Olivia och de kom liksom att hänga runt här. Vi ägnade oss åt aktiv bryggsegling, kan man säga. Vattnet läckte in och emellanåt stod vi upp till anklarna i ­vatten, blandat med champagne. På något sätt blev Olivia ­plötsligt i ropet bland diverse kulturpersonligheter.

Likt ringar på vattnet spred sig ryktet om Olivia och efterfrågningarna om att få hänga med på "galen­skaper" ökade.  Intresset från omgivningen mynnade  till slut ut i att Tom började med charterverksamhet. 

– Ganska snart insåg jag att Olivia var i behov av
en omfattande renovering. Det tog mig cirka tio år att bli klar från det att jag hade köpt båten. Hur många
timmar jag lagt ner på båten är omöjligt att säga.
Olivia har blivit som en livsstil för mig. Att äga träbåt är som att ha en andra familj, framförallt om du vill att den ska må bra. 

Tom och Patric Stocklassa köpte Olivia 1982. Foto: Karl Hallqvist

Inne i den vackra mahognyöverbyggnaden har under de senaste 30 åren åtskilliga ärevördiga champagnekorkar gått i taket (och säkerligen även en hel del celebriteter, folk och fän). Själv bär jag på oförglömliga minnen från när Olivias värdinna, Jolanta Bujak, på säkra ben – och skyhöga klackar – mitt i de största och brutalaste av Vaxholmsfärjevågor, balanserar en bricka med tolv höga champagneglas i ena handen och med den andra lyckas fylla varje glas till bredden utan att spilla en endaste droppe. Detta trots att Olivia flög som en jojo. Givetvis hade Tom låtit sko om hennes höga klackar med durk- och däcksvänlig gummisula. Oförglömlig för de flesta av båtens tidigare gäster lär även Toms tidigare jack russel-hund, med det fyndiga namnet Fyrtass, förbli. Iförd olika skepparkostymer höll han troget ställningarna ombord. 

– Kläderna som Fyrtass hade på sig syddes av en dam från Dramatens skrädderi och han hade en hel uppsättning av kläder att välja mellan, ler Tom, som har mängder med Oliviarelaterade sjörövarhistorier att berätta för sina gäster. 

Numera är det hunden Lotsen som vägleder ­gästerna ombord och än idag väcker Olivia uppmärksamhet vart hon än kommer. Den ovanliga skrovformen, det blänkande skicket och dess färgstarka besättning går liksom inte att missa. 

Text: Anna Sandgren

Förgyller en redan väldigt vacker stad Foto: Karl Hallqvist

Skulle du vilja åka en tur med Olivia?
Ja
118
2
Nej