Foto: Max Carlgren

Artiklar

Hur bra är Torqeedo elutombordare

Tyst som en roddbåt och extremt lättstartad. Vi har testat att köra en liten plastbåt med Torqeedos elektriska utombordare och har både njutit och drabbats av räckviddsångest.

Text: Max Carlgren • 2015-10-13 Uppdaterad 2021-06-09

Svenska elbåten Candela flyger ovanför vattnet

Nimbus satsar på elbåtar tillsammans med Torqeedo

Det viner från snurran och plaskar lite i stäven. I övrigt är det tyst. Så tyst att jag kan komma väldigt nära fiskgjuse-paret som bor i viken jag är på väg in i. Med min tiohästars fyrtaktare som jag brukar puttra runt i när jag ska fiska drar fåglarna långt innan jag kan spana in dem. Nu lyfter de när jag är precis i närheten.

Det är tystnaden som är den största vinsten med att köra med elektrisk motor. Jag testar en Torqeedo 1003L på en gammal Saga på 4,2 meter. Den brukar ha en gammal Yamaha på fyra hästar på akterspegeln, men nu sitter alltså en utombordare som drivs av ett integrerat litium-jonbatteri på 18 Ah. Systemet går på 29,6 volt och batteriet väger 4,5 kilo. När du kört klart för dagen kopplar du loss batteriet och tar det i handen och bär hem det. När jag laddat ur batteriet nästan helt tar det över tolv timmar att ladda det fullt på 230 volt hemma i huset. Lite segt om du vill ge dig ut på en gång.

Samtidigt lockas jag av tanken att köra en liten båt på el. Jag håller till i en vik på -Värmdö på somrarna. Mitt emot finns ytterligare en vik, här kan man fiska och ungarna kan göra små utflykter. Till andra änden av viken är det runt två distans. Med tiohästaren på min vanliga båt går det snabbt att köra dit, i runt tio knop tar det inte många minuter. Men när du kör en utombordare som drivs på batteri blir det till att räkna lite.

Hur bra är Torqeedo elutombordare

Den största nackdelen med eldrift är att när du ökar effekten minskar räckvidden drastiskt. Om du ligger i två knop håller batteriet i drygt tio timmar. Ökar du till fem knop minskar batteritiden till ungefär tre och en halv timme. Och kör du full sprutt, jag klockar mitt ekipage till fem knop, räcker batteriet i ungefär 35 minuter. Du måste alltså se till att hålla farten nere om du inte vill råka ut för akut elbrist redan efter en halvtimme.

Torqeedo 1003 är alltså inte en motor för långa färder eller om du har bråttom. Då är bensinmotorn överlägsen, om du står ut med ljud och avgaser. Med en extradunk kan du i princip åka hur långt som helst. Det kan du inte med en elektrisk motor. Men det finns andra kvaliteter med eldrift.

Jag upptäcker till exempel att jag och mina passagerare sitter och pratar hela tiden under färden. Det går inte när jag kör med min bensinmotor. Då får man ropa till varandra, speciellt eftersom båten helt klart går bäst när passagerarna sitter i fören. Då är det nästan omöjligt att prata under färd.

Nu sitter vi och snackar i normal samtalston under hela färden. Motorn viner lite och det kluckar. Vi pratar på och tar oss fram i tre knop. Det högsta möjliga varvtalet är 1200 varv per minut och även på full gas är motorn tyst. Motorn har en inbyggd gps och på displayen ser du hela tiden fart, räckvidd och hur mycket laddning du har kvar i batteriet. Den senaste versionen av motorn har även ett usb-uttag så att du kan ladda telefonen på motorn om du vill.

Efter en tur på två timmar en solig lördagförmiddag har vi avverkat drygt fyra sjömil och batteriet har kvar 60 procent av ladd-ningen. Kontrasten är stor mot att bränna runt i redaktionsbåten med 225 hästar på akterspegeln. Då kan en dagstur vara på 40 sjömil och är du inte försiktig med gasreglaget kan det lätt kosta en tusenlapp i bensin. Men det är något helt annat.

Att köra båt med elsnurra påminner mer om att paddla. Det går långsamt och du får njuta av turen. Perfekt om du har en båt som du använder för fisketurer, att lägga nät eller ta dig över en sjö om du saknar väg fram till stugan och inte har lust att ro.

Torqeedo kör med inbyggda batterier av litium-jon-typ. Det gör tyvärr att motorn kostar en rejäl slant, runt 18 000 kronor. En fyrtaktare på fyra bensinhästar kostar runt 12 000 kronor om du kikar på Yamaha eller Suzuki. Och de drar inte särskilt mycket soppa. Och kikar du på lågprisvaruhusen kan du hitta en enkel elsnurra som drivs av ett separat 12-voltsbatteri för ett par tusenlappar. Så det är svårt att ekonomiskt motivera att köra på en Torqeedo när det finns alternativ som både är billigare och tar dig längre utan att du behöver ladda.

För mig blir det mer fråga om känsla. Det är skönt att inte släppa ut några avgaser i vattnet och det är skönt att det är helt tyst. Det är smidigt att trycka på en knapp för att starta motorn och tar du med batteriet hem för laddning behöver du förmodligen inte oroa dig för att någon ska stjäla den. 


Text: Max Carlgren • 2015-10-13
ArtiklarLivetOmbordTorqeedo
Scroll to Top