Maril 625 Foto: Joakim Hermansson

Artiklar

Test: Snipan Maril 625

Maril 625 ger ett gediget och välbyggt intryck, med detaljer som andas elegans och kvalitet. Utan dyrt teakdäck får du en fin snipa till rimligt pris. Läs hela det stora testet av snipor i nr 11 av Båtnytt.

Text: Redaktionen • 2015-10-20 Uppdaterad 2021-06-09

Här köper du hela vårt stora test av snipor

Maril 625 är den andra holländska snipan i denna jämförelse och byggs i frisiska Woudsend där varvet Aquatec årligen producerar 200 båtar under varumärkena Antaris, Makma och Maril och sedan den svenska lanseringen 2008 har ett 60-tal snipor levererats här. När vi kliver ner i den Maril 625 som ska provköras ger den omedelbart ett gediget och välbyggt intryck, och en känsla av högklassigt hantverk. Den tjocka och gedigna fendertrossen runt snipan, LED-lanternan med sitt rostfria hölje, passformen i luckor och dynor, det snyggt lagda teakdäcket och den vackert träklädda ratten är detaljer som alla andas elegans och kvalitet.

Teaken på däck har fått en aning grånad patina, medan den i sittbrunnen fortfarande ser ut som ny. Båda är tillval, för 53 800 respektive 37 800 kronor. Vill du dessutom ha teak på sittytorna får du punga ut med ytterligare 27 100 kronor, alltså sammanlagt 118 700 kronor för alltihop. Det är förstås en rejäl slant, men kombinationen av exotiska träslag och gott hantverk är dyr. Annars får du nöja dig med det teakdurkslaminat som ingår, även på motorhuven. Den massiva teakkanten runt sittbrunnen är i alla fall standard. Det är också den för säkerheten så viktiga badstegen, klädd med teak på stegen, liksom komplett dynsats och heltäckande kapell på rostfria bågar. Textilierna kan utan extra kostnad fås i många kulörer, något som också gäller skrovet. Marils representant i Sverige berättar stolt att han nyligen levererat en snipa som helt färgmatchats till den nye ägarens befintliga båt.

Test: Snipan Maril 625
Teaken på däck har fått en aning grånad patina, medan den i sittbrunnen fortfarande ser ut som ny. Båda är tillval, för 53 800 respektive 37 800 kronor. Foto: Dan Ljungsvik

Sittbrunnssargens handskfack är välplacerat och självklart inte bara för handskar, utan för en mängd mindre saker som man vill ha nära till hands. De flesta stuvfacken är, tack vare insatser, lika blanka och fina inuti som snipans synliga ytor. Durkytan har inte den höjd över vattenlinjen som skulle behövas för att göra den självlänsande, så regn och skvätt in i sittbrunnen dräneras ner till kölsvinet. Därför är det allt lite märkligt att en automatisk länspump inte ingår i standardutrustningen, utan kostar 6 500 kronor extra.

Under vattenytan har Maril 625 slingerköl med två extra kölplankor, som ska minska rullningen och ge bättre kursstabilitet. Eftersom Båtnytts provkörning sker på platt vatten kan vi inte uttala oss om hur rullningen påverkas i sjögång, men att snipan håller kursen utan att orma sig kan vi däremot skriva under på. Backningsegenskaperna är med det integrerade rodret sisådär, men med lite träning och anpassning efter omständigheterna klaras de flesta manövrerna med bravur. Varken den hydrauliska styrningen som kostar 12 500 kronor, eller bogpropellern för 28 100 kronor, ser vi den här stilla dagen något större behov av. Däremot är det väl möjligt att tung last, grov sjö och hård sidvind skulle kunna ändra på den uppfattningen. Tack vare den flerskiktsisolerade motorhuven, som känns riktigt tung och gedigen när den ska lyftas av för en inspektion av Vetus 27- hästars diesel, vidarebefordras varken vibrationer eller motorljud i någon större omfattning ut i sittbrunnen.

Den smäckra styrpiedestalen är fristående och på det kraftiga grabbräcket högst upp kan plottern fästas, med motorns instrument och reglage intill. Kylvattenfiltret och styrningsmekanismen är lättservat placerat under aktersoffan, där det också ryms en hel del andra prylar, medan batteri, huvudströmbrytare och bränslefilter finns i stuvutrymmet under U-soffan i fören.

Av: Joakim Hermansson

Fakta MAril 625

Bredd 2,42 m
Djupgående 0,55 m
Vikt 1 250 kg
Bränsletank 50 l
Batteri 54 Ah
Motor 27 hk Vetus
Antal personer 7
CE-kategori C
Pris 385 000 kronor
Mer info sandmaritim.se


Text: Redaktionen • 2015-10-20
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top