Bogpropeller – så funkar det
Bogpropellrar gillas av användarna och har räddat många manövrar som varit på väg att gå snett i trånga hamnar. Här får du veta allt om det brummande hjälpmedlet.
Brum-brum, bröööt-bröööt. Ligger du och njuter av en härligt skön sovmorgon nere i den egna båten, så både hörs och känns det när båtgrannen med ett frenetiskt tryckande på reglaget tar hjälp av bogpropellern för att komma in på eller ut från sin plats. Men när du själv står bakom ratten är det förstås bekvämt med en bogpropeller, som kan rädda upp många kluriga situationer med hård sidvind, stark ström eller litet utrymme när båten ska manövreras.
Bogpropellrar ska monteras så långt fram i båten som det går, för att hävstången mot båtens längd ska bli så stor som möjligt. I båtar med djupa förskepp passar därför bogpropellrar som monteras i en fast tunnel tvärs genom skrovet fint, medan mer flatbottnade båtar istället kräver en bogpropeller som sänks ner genom en integrerad lucka bara när den används. Tunnelpropellern gör mer vattenmotstånd när man sedan kör båten än den med lucka gör, men är i gengäld ofta billigare att köpa.
Att välja en bogpropeller som är anpassad efter båten är viktigt. En för fjuttig bogpropeller är inte till någon större hjälp, utan invaggar bara i falsk säkerhet. Men det är inte bara motorstyrkan som räknas. Tunnelns diameter och propellerns utformning är andra viktiga faktorer att beakta. Ställ dig också frågan om du verkligen ska försöka montera hela härligheten själv, eller hellre ta hjälp av proffsen på varvet. Väljer du det sistnämnda får du ju proffshjälp även med valet av bogpropeller.
Bogpropellerns motor är elektrisk och kräver mycket energi för att fungera, så en betryggande batteribank måste finnas, helst speciellt dedikerad bara för bogpropellern. Ur viktfördelningssynpunkt är det ofta en nackdel att ha för mycket vikt ute i ändskeppen, men ju närmare bogpropellern batterierna finns, desto bättre. Använd batterier av samma typ, ålder och kapacitet, och anslut dem med kabelarea nog för att slippa spänningsfall. Och ha alltid även båtens motor igång när du kör bogpropellern, för laddningens skull.
Motorn till bogpropellern utvecklar en hel del värme när den används, därför rekommenderas montering i ett välventilerat utrymme. Men hur välventilerat är det långt nere under en tjock madrass i förpiken på vilken normal båt som helst? Inte speciellt. Lös det problemet med ventilationskanaler, eller gå helt sonika ner och lyft på madrasser och luckor före till- eller frånläggning. Även om de flesta bogpropellrar egentligen bara får köras några få minuter per timme, så hinner de under den korta tiden bli rejält varma.
Slutligen: kom ihåg zinkanoden. Bogpropellern är ju både elansluten och med delar av metall, så anoden är ett nödvändigt skydd mot galvanisk korrosion. Brumma lugnt!
Av: Joakim Hermansson
Text: Redaktionen • 2015-11-02
Artiklar • LivetOmbord