Bilder: Möt stilikonen Fjordling 17

Bilder: Möt stilikonen Fjordling 17

Fjordling 17 är HT-båten som hunnit fylla dryga halvseklet och är fortfarande modellen som regerar i vikarna. Med en svart raksexa hängandes på akterspegeln är det nära nog fulländat.

Fjordling 17 är med all säkerhet Sveriges mest omskrivna hardtopbåt. Sedan modellen lanserades 1962 har den ständigt i någon form figurerat i båtmagasinen. Från början och ett par decennier framåt var det naturligtvis genom testkörningar, begbåtsreportage och inte minst som referensbåt när någon reporter gav sig in på konceptet hardtopbåt.

Fjordling 17 är linjeskön. Vacker, tuff och tidlös. Det är de små detaljerna som gör den halva överbyggnaden till en ball konstruktion i sin helhet: Den lilla kepsen på lådans framkant. De aggressiva framrutorna. Det perfekta avslutet på taket och den maffiga B-stolpen. Det kraftigt välvda förskeppet. De konkava friborden. En stilstudie i perfektion. 

Möter du en av dessa norsktillverkade mästerverk på fjärden ser du genast auktoriteten. Den fyrglasade överbyggnaden ser ut att frusta sig fram. Taket, framrutorna och den uppkäftiga fören ber dig vänligt men bestämt att dra åt helvete. 

Vid det exakta mötet ser du garanterat den utomordentligt väl designade undervattenskroppen. 

Det halvtonnet tunga skrovet dansar över vågtopparna. Det djupt V-bottnade skrovet flyger fram så lätt och respektlöst att det på sin färd genom en soldränkt skärgård inte ens ser åt kringfarande nymodigheter som plågar sig genom den krabba sjön. 

De första skroven som poppade ur
pluggarna hos Fjord Plast var dock inte helt fulländade. Den förhållandevis lätta konstruktionen och den djupa V-bottnen gjorde dem väldigt ranka vid stillaliggande. Jan ­Herman Linge fick snällt ta mössan i hand och gå hem för att göra om och göra rätt. Nu var han ju väldigt nöjd med båtens sjöegenskaper i övrigt så någon djärv ändring av bottenvinkeln och steglisterna var aldrig aktuellt. Nej, istället kom han på den snill­rika idén att kapa den nedersta delen av bottnen och göra den platt. Denna extremt breda skida fick sedan en ihålig låda med den ursprungliga formen påskruvad. Vips var Fjordlingens smått unika "tunnel" född. När båten ligger still fylls den med vatten och ger stabilitet. Sätt fart på ekipaget och vattnet rinner ur. Kan tyckas enkelt – vilket det också var – när Linge väl kommit på lösningen.

Våren 1969 lämnade ytterligare en liten Fjordling styrenångorna i Arendal. Den då namnlösa lilla krabaten tog sig över landsgränsen i öster och hamnade så småningom i sitt nya hemlands huvudstad. Där for hon fram mellan kobbar och skär. Som badbåt och vattenskiddragare, som pendlarbåt och dryg bränslekonsument men samtidigt tuffast och snabbast i viken. Idag hänger en Mercury 115 på akterspegeln och ägaren heter Mats Klingström.

Vi träffas en sen eftermiddag i juli och jag får en åktur i hans Fjordling, som ännu inte fått något namn. Mats är ingen dununge när det kommer till båtar. Han gav sig in i båtlivet sent. Precis 50 år fyllda skaffade han sig sin första båt, en Solö från 1963 som gav ­erfarenheter både till lands och till sjöss.
Vintrarna gav lärdom om skötsel och somrarna erfarenhet och kunskap att färdas mellan grund och mysiga hällar.

Det var då. Allt har sin tid.

För Mats och hustrun Solveig är Fjordling 17 den optimala båten, Den är enkel, lättskött och komfortabel. Det är deras ord.

Då jag i grund och botten har en väldigt ­cynisk inställning till hardtopbåten som koncept låter jag istället Mats själv föra dess talan.

Kvällen för vår åktur, fotografering och intervju brast tyvärr lite i tid. Jag fick mina bilder, hann känna det fantastiska skrovet klyva eftermiddagsbrisens centimeterhöga vågor och framför allt se den belåtna ägarens blick. Frågor och svar fick vänta eftersom regnet hängde i luften.

Istället ringer jag Mats några veckor ­senare och låter honom berätta om sin båt.

– För mig och min kära hustru är båten perfekt. Vi har ett sommarställe norr om Stockholm och där har vi båten liggandes vid samfällighetens brygga, berättar han.

Jag tror honom, men vill gärna höra hur en typisk dag till sjöss ser ut. Att vistas på sjön under klarblå himmel kräver oftast inte mer än en någorlunda stadig eka. Sådant är livet på sjön när allt är som bäst. 

Hur nära sanningen är vi om jag påstår att Fjordling 17 är världens bästa familjebåt?

– Långt ifrån. Vår lilla Fjolla är visserligen en underbar båt. Den uppfyller våra behov och för människor i samma sits kan jag bara varmt rekommendera båtmodellen. Men som bobåt får man ju ta den för vad den är. Det är en liten båt som genom sin hardtopp ger ett bra skydd mot regn och rusk. Den lilla tvärställda soffan under taket kan bäddas ut och ger då en liten trekantig koj för två vuxna. Mer är det inte, säger Mats och fortsätter:

– Fjordling 17 är en väldigt enkel och lättskött båt. Personligen gillar jag att pyssla lite vintertid och med en snart 50 år ­gammal dam finns det att göra. Dock utan krav. ­Slarvar jag så flyter hon likväl.

Det där med farten då? I otal artiklar hör man om Fjordlingens fantastiska sjöegenskaper. Själv tycker jag att båten har ett svårslaget skrov för samtida utombordsmotorer. Mats Klingströms Fjordling har en 115-hästars Mercury på häcken. Det är nog att betrakta som max motorisering utan att göra båten farlig för den gemene brukaren.

– Jo, jag håller med, med nuvarande motor når vi dryga 40 knop. Då går båten mycket ­stadigt och tryggt. Mycket fortare vill vi nog inte färdas i det högt flygande skrovet.

Innan vi lägger på frågar jag om båten fått något namn hos sin nya familj? Svaret blir nej men Mats ber att få återkomma. Några timmar senare ringer han från sommarstället. De har bollat frågan och enats om ett namn.

– Hon heter från och med idag "Nilla". Vi har våra två barnbarn Niki och Laban på besök. Vi slog ihop delar av deras förnamn, skrattar Mats.

Jag önskar dem lycka till i fortsättningen med den döpta båten. Avslutar samtalet med frågan huruvida de har några planer på byte av båt.

– Nix, den här behåller vi, ändar Mats. 

Text & Foto: Anders Jelving

Gillar du Fjordling 17?
Ja
94
4
Nej