Artiklar

Guide: Så väljer du rätt motorbåtstyp

Om du fått smak på sjölivet och funderar på att skaffa båt till sommaren står du inför en utmaning. Det kryllar av olika båttyper, men vi har kokat ned alternativen till fyra typer och hjälper dig att välja båten som passar dig.

Text: Redaktionen • 2015-11-16 Uppdaterad 2021-06-09
Guide: Så väljer du rätt motorbåtstyp
Hardtop, Daycruiser, styrpulpetare och walkaround från vänster och ner.

Stort test av HT-båtar

Supertest av daycruisers från 2015

När du ska välja båt gäller det att utgå från vad du ska använda den till. Vi har valt fyra typer av båtar som fångar in de flesta behov på sjön. Det är hardtop (HT), daycruiser (DC), styrpulpet och walk-around (WA). Alla har sina förtjänster och begränsningar, vi går igenom båtarna, vad du kan använda dem till och hjälper dig att hitta rätt modell. Sedan får du ge dig ut och leta på egen hand, men med ett klart begränsat sökområde.

Hardtop är en populär båttyp med rötter i 1960-talet, men som av och till dyker upp på båtmässorna i modernt utförande. Det är i princip en öppen båt vars främre del är taktäckt, den bakre delen kan täckas med kapell. Den håller fem sex meters längd och på akterspegeln hänger för det mesta en utombordare. HT är en utflyktsbåt med möjlighet till enkel övernattning. Den har en rustik framtoning, bonnig skulle advokaten i Danderyd säga. Musikvalet kommer från Svensktoppen från en bergsprängare.

Daycruiser är en amerikansk företeelse, också den med rötter i 1960-talet. Den har alltid funnits på de stora varvens paletter, ofta med en inombordare i maskinrummet. Den har en stor öppen sittbrunn och en ruff under fördäck. Den kan vara fem meter lång, men lika gärna sju. Tonåringens våta dröm, en raggarbil på sjön.

Styrpulpeten är om inte helsvensk, så i alla fall en specialitet för nordiska farvatten. Det handlar om en öppen båt med en pulpet mitt på båten eller dragen ut mot endera sidan; pulpeter på var sida förekommer, men är inte vanliga. Utombordare är snarare regel än undantag. Den löper mest mellan sommarstuga och bostad eller bilens sommar­parkering, men skådas också på fjärdarna, antingen med ett lass badsugna ungar eller två män med spinnspön i händerna. Förr skramlade alltid några öl i akterhacket, ­kanske inte längre så.

Walkarounden är född i USA och har en väl tilltagen styrpulpet mitt på båten, stor nog att rymma en ruff. Motorn kan sitta på akterspegeln, men lika gärna vara en inombordare. Vanligast i längder från fem till åtta meter. Det här är en båt som kliver över klass­gränserna, Kungen fick en WA på sin ­50-årsdag. Men ägarna har en sak ­gemensamt, de gillar båtar som är praktiska, säkra och går undan.

1: Plats för två att sova 

Glöm genast styrpulpeten, den kommer du aldrig att vilja sova i. På en Walk-around är skuffen under pulpeten i bästa fall tillräckligt stor för att ge två personer en natts sömn, men det blir trångt och det blir att sova i ett källarhål.

Ruffen under fördäck i en daycruiser är avsedd för övernattning, på vissa modeller har konstruktören smugit in en enkelkoj under sittbrunnsdurken som ett komplement till V-kojen föröver – som med en mellanläggsskiva blir en hygglig dubbelkoj.

Detsamma gäller för hardtopen. I nio fall av tio ståtar en V-koj under tak, bäddbar till en dubbelbinge. Och många gånger kan soffan i aktern konverteras till en solbädd, som, när kapellet är uppe, duger som nattkoj. 

Den som uppskattar god sömn och tycker om att vänslas i sängen satsat på en DC.

2. Avskiljd toalett

Kommer styrpulpeten i fråga? Never.

Kan walkaround vara ett alternativ. Ja, faktiskt. För det mesta är utrymmet under styrpulpeten tillräckligt stort för att rymma en hukande på kemtoa. Och vad spelar det för roll att det är trångt eller mörkt? Avskilt var ledordet.

I ruffen på en daycruiser och under tak i en HT är det gott om plats. I V-kojen sätter tillverkaren in en toa, i bästa fall en spoltoa där avfallet hamnar i en gråtank som – numera – töms iland. HT och DC är goda toabåtar, men i en DC stänger man dörren och slipper insyn från folket i sittbrunnen. Den avskildheten kan inte en HT bjuda på. DC är bästa valet.

3. Bäst för hungriga

 Styrpulpeten ska inte avfärdas. Det finns plats för ett bord mellan stolarna vid pulpeten midskepps och soffan längs akterspegeln. Snurrar man stolarna ett halvt varv så vips, sitter fyra vid bordet och intar medhavd matsäck. Någon fast plats att koka kaffe eller potatis existerar sällan. Ovan sagda gäller också för walkaround.

I HT-båten blir det till att ordna som i styrpulpeten, vända stolarna akterut för att möta aktersoffans bekantskap, för det mesta över bord som fälls upp från sidorna. Alternativet är att sitta under tak och då sitta bättre. Inget alternativ soliga dagar. 

Sittbrunnen i en DC är som skapt för socialt begåvade människor. Konstruktören har prioriterat måltiden och planerat sittplatser och bord därefter. DC är båten för den som älskar sällskap.

4. Skön för passageraren 

Styrpulpet eller walkaround går på ett ut. En passagerare sitter hyggligt och i någorlunda lä i stolen bakom pulpeten eller pulpeterna, men passagerarna akteröver sitter oftast på hårda bänkar på tunna dynor. Båttyperna saknar i princip kapell och därför är sittplatserna ofta skapta som utemöbler, träsmaken kommer redan efter en kvart. Dessutom har soffan längs akterspegeln ett ryggstöd vars utformning dikteras av båtens allmänna linjer, inte hur människan är skapt.

I en HT sitter en passagerare på stol och -sitter både bra och i lä, övriga sitter i soffan längs akterspegeln. Den är betydligt bekvämare än kusinen i styrpulpeten eftersom den kan förses med permanenta dynor som inte behöver stuvas undan när regnskuren kommer.

Daycruisern är som sagt båten för socialt begåvade personer. Här finns bekväma soffor, schäslonger, solbäddar och djupa, skålade stolar. DC är båttypen för folk som vill åka bekvämt.

5. Bäst i sjön

Alla fyra typer har planande skrov. Generellt gäller att ju plattare botten, desto mindre är den tröskel som ska övervinnas innan skrovet kommer upp i plan. Men ju plattare botten desto stötigare går den i motsjö. Ju djupare V-form skrovet har, mätt vid akterspegeln, desto högre blir planingströskeln. En olägenhet. Men ju djupare V, desto mjukare tar den sjöarna. Fråga efter bottenvinkeln (deadrise). 15 grader är platt, 24 grader är djup. Blev det begripligt?

6. Bäst för fiske

Amatörfiskaren har inga ögon för vare sig daycruiser eller hardtop eftersom alla bekvämligheter ses som ett hinder för utövandet. Fiskaren vill ta sig fram i båten lätt och smidigt och nå relingen runt om. Styrpulpet och WA får full pott

7. Vilken är säkrast

Jag tänker då på hur man tar sig fram från för till akter, hur tryggt man står vid förtöjning, hur man tar sig ombord och iland och om det finns räcken och handtag att hålla sig i överallt.

Här kommer styrpulpeten och WA-typen till sin rätt. Man knallar utan vidare från för till akter, om så med en potatis på sked i mun. Om konstruktören inte slarvat finns där hela vägen något att hålla sig i. Och stävräcket i fören är delat så att man lätt tar sig iland och ombord. 

Daycruisern har en akilleshäl. Att ta sig från sittbrunnen, den trygga, till fördäcket sker på två sätt. Antingen via skarndäcken på båda -sidor av överbyggnaden. Vanskligt? Inte om man är nyss fyllda arton och solen strålar över spegelblank fjärd, men när regnet piskar upprört vatten och medelålders ben knarrar, kan man hålla sig för skratt. Eller så tar man sig ut till fördäck via en trappa genom vindrutans öppningsbara mittsektion. Sällan eller aldrig finns något att hålla sig i när man tar stegen från vindrutan till stävräcket längst föröver. Dessutom är fördäckets form betingat av båtens linjer, inte av vårt behov av att gå på platt underlag.

HT har samma blinda fläck som DC, skarndäcken vid sidan av överbyggnaden. På några modeller har konstruktören begåvat nog öppnat en lucka framkant överbyggnaden stor nog för en vuxen att ta sig ut till fördäck, men den finessen är en sällsynt pärla.

Styrpulpet och WA är de säkraste.

8. Vilken är mest prisvärd

Daycruisern är mest prisvärd tack vare sin mångsidighet. Den har suveräna sovutrymmen, den bästa komforten, kan husera en toa, har ett mer eller mindre primitivt pentry, för det mesta ett skrov med djupt V och om den har en nätt trappa upp till den öppningsbara vindrutan behöver vi inte gå på skarndäcken.

9. Summering

Styrpulpeten är arbetshästen som fraktar folk och fä i alla -väder, oöm, säker – en nyttobåt, även om fisket är ett nöje.

WA har samma strängar på sin lyra som styrpulpeten, men har utrymmet under pulpeten som bonus. Där kan prylar stuvas och folk sova eller uträtta sina behov.

HT är kanske den mest mångsidiga båten av de fyra. Dagsturer till badklippan, weekendbåten med övernattning, vattenskidbåten, men samtidigt nyttobåten. Jag har sett HT-båtar med både bräder och barnvagn på taket. När regnet kommer skyddar kapellet passagerarna, eller också flyttar de in under tak.

DC är den sanna fritidsbåten, solskensbåten, sällskapsbåten, övernattaren. Men när ovädret kommer är den inte mycket att stå efter. Sitta under kapell och hoppa i 25 knop är precis lika trist som det är härligt när solen skiner.

Av Lasse Genberg


Text: Redaktionen • 2015-11-16
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top