Artiklar

Historien om svenska klassiska utombordare

Här är historien om småmotorerna från Monark Nautic och Crescent Marin.

Text: Redaktionen • 2015-11-24 Uppdaterad 2021-06-09
Historien om svenska klassiska utombordare

TV: Här är världens vackraste utombordare

Historien om Seven Marine – världens största utombordare

Ren himmelsblå ädel 60-tals-topas med motroterande mopedteknik och många många positiva vibbar. En motor som passar som hjälpmotor än idag! Och bara historien är ju värld en stjärna i kanten: 1873 Startar Anders Nyman instrumentsliperi och finmekanisk verkstad med cykeltillverkning från 1888. Ett år senare bildas Nymans Verkstäder AB. Nyman utombordsmotorer NV Marin Skipper och Crescent Marin 4 byggde alla på “Autopedmotorn” från ingenjören Hans Mullers ritbord 1952. Hans drev konsultfirma i tyska Andernach och var servicechef för DKW motorcyklar. Den ursprungliga motorns cylindervolym på 31 kubikcentimeter förstorades med större slaglängd när den användes i båtmotorerna. När Nyckelpigan kom 1954 var den en luftkyld båtmotor på 1,5 hästkrafter och 48 kubikcentimeter cylindervolym. Riggen som var tillverkad av stålrör fungerade som avgasrör och avgasutsläppet var under vattenytan.

1956 hottade man upp den med ny motorkåpa och magnapullstart och klämde med samma cylindervolym ut 2 hästar. 1958 fick den strömlinjeformad pressgjuten rigg av lättmetall, bättre ljuddämpning och effekten 2,5 hästar. NV Marin 3 som introducerades 1958 gav effekten 3 hästar beroende på den större slagvolymen 58 kubikcentimeter. 1959 fick den namnet Crescent Marin 3. Crescent Marin 4 med slagvolym 70 kubikcentimeter och effekten 4 hästar som introducerades 1961 såldes även med namnet Monark Nautic 4.

Crescent Marin 4 som var försedd med en ny motorkåpa såldes i vissa versioner med separat bensintank. Motorserien som inleddes med typ3131 var den första luftkylda båtmotorn i världen som såldes i stort antal och motorerna såldes med flera olika märkesnamn till exempel Apollo. 1964 bildas Monark Crescent Aktiebolag – MCB. 1965 köper MCB upp utombordartillverkningen av Electrolux AB men 1973 blir MCB själva slukade av Volvo Penta. Fram till 1979 gjordes motorserien med endast små förändringar i nära 400 000 exemplar.

Av: Göran Dalhov

Artikeln är tagen ur en längre artikel om utombordare från Båtnytt nr 3 2014. 


Text: Redaktionen • 2015-11-24
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top