Överdelen är likadan som på ett vanligt DPS-drev. Men under plattan sitter propellerna framåt och avgaserna kommer ut i slutet av drevet. Foto: Lars-Åke Redéen

Artiklar

Vi har testat Volvo Pentas bakvända drev

Volvo Pentas nya drev har propellern fram istället för bak. Hela poängen är att du ska kunna ha roligare bakom båten. Vi ställde oss på vågen och testade.

Text: Max Carlgren • 2015-11-24 Uppdaterad 2021-06-09

Ny serie bensinmotorer från Volvo Penta

Nyhet: Volvo Pentas nya drev drar båten framför sig

På andra försöket står jag på vågen bakom en Four Winns SL222 utrustad med Volvo Penta FWD. Jag håller kvar i repet tills jag hittar balansen. Sedan släpper jag för att surfa vågen på fri hand, glider över svallet och sjunker bakom vågen. Eftersom det bara går runt tio knop går allt väldigt mjukt. Och när båten kommer tillbaka och jag får det korta snöret känns det tryggt att veta att propellrarna sitter en meter in under båten och är vända framåt.

Volvo Penta Forward Drive, eller FWD kort och gott, är en kombination av teknik från deras vanliga drev och IPS-dreven med framåtvända propellrar. IPS-systemet ska öka effektiviteten med över 30 procent, jämfört med propeller på rak axel, enligt Volvo Penta. Och samma sak gäller för FWD, systemet ska visa liknande siffror jämfört med rak axel.

Jämför du däremot med vanliga DPS-drev, alltså Volvo Pentas vanliga drev med dubbla, motroterande propellrar så är de lika effektiva. Du sparar alltså inget på att köra med framåtvända propellrar jämfört med bakåtvända. Nej, Volvo Penta har inte tagit fram FWD för att båten ska gå snålare. De har tagit fram systemet för att du ska kunna ha mer skoj bakom båten.

Med propellrarna i framkant på drevet flyttar du fram dem en bra bit under skrovet, en dryg halvmeter längre fram än vanliga DPS-drev. Det betyder att du inte behöver oroa dig för propellrarna på samma sätt som om du har vanligt drev eller utombordare. Även när motorn är avstängd finns en risk att skära sig på propellern när du ska upp på badplattformen, den risken slipper du när du skickar in paketet längre fram under skrovet.

Tanken med FWD är enligt Volvo Penta att ta sig in på den i USA starkt växande marknaden för båtar som är till för wakesurf. Det innebär till skillnad från wakeboard att du surfar på svallet utan att hålla dig i ett rep. Det påminner mer om vågsurfning med skillnaden att du inte behöver paddla dig ut och vågen tar inte slut förrän båten stannar.

Denna sport utövas idag med båtar utrustade med rak axel. Volvo Pentas plan är att ta sig in på marknaden med ett säkrare alternativ, där du slipper att oroa dig för propellern när du ligger i sjön.

Vi har testat Volvo Pentas bakvända drev
Den stora fördelen med FWD är att drevet hamnar långt in under båten och gör bad från aktern säkrare. Foto: Max Carlgren

Jag slog en signal till Richard Wänqvist på vattensportfirman Froggy. Han var med och ordnade SM i wakesurf i slutet av ­sommaren, och han är positiv till Volvo Pentas nya uppfinning.

– Jag ser ingen anledning att köpa en båt med propellrarna bakåt när man kan få dem framåt, säger han spontant.

Han säljer både båtar och utrustning för vattensport och säger att intresset ökat rejält de senaste åren. Han gillar idén med att få bort propellrarna från det omedelbara området bakom båten. Men han påpekar också att båtar med rak axel byggda för vattensport har propellern runt en meter in under badplattformen och därmed också är hyfsat säkra.

– Sedan ger drevet en liten störning i form av en “bulle” på vågen, den riktigt kräsna åkaren får en renare våg med rak axel, säger Richard.

Men jag är beredd att hålla med honom. Om nu det framåtvända drevet är lika effektivt som ett konventionellt drev finns det väl ingen anledning att välja framåtvänt? Ett par hakar finns dock. Dels är den nya tekniken dyrare, Volvo Penta vill inte säga några siffror utan hänvisar till varven som ska montera dreven. Men det är mindre serier och kommer att kosta lite mer. Du kan inte heller trimma upp drevet lika mycket som ett konventionellt. Sedan kommer dreven bara att sitta på nytillverkade båtar, Volvo Penta rekommenderar inte eftermontering eftersom det kan leda till att man inte får maximal prestanda. I dagsläget har Four Winns och Regal byggt båtar med FWD.

När jag kört en hel massa wakesurf efter testbåten tar jag plats bakom ratten. Motorn är en V8 på 300 hästar och det sitter alltså ett FWD-drev under båten. Vi kör vid Volvo Pentas testanläggning på ­Krossholmen på Torslanda utanför Göteborg. Det är september, tolv grader, regn och rätt stökigt på vattnet. Båten är byggd för att dra upp rejält svall på platta vatten och tar inte sjön särskilt roligt. Men detta är inte heller någon transportbåt för nordiska vatten, det är en båt för lek och sport.

Vi kommer snabbt upp i plan och det första jag märker är att greppet är extremt bra. Det går inte att få den att släppa i svängarna när jag provocerar den. Detta är en effekt av att propellrarna arbetar i orört vatten. Avgaserna släpps ut i änden av drevet och propellrarna arbetar på utan att kavitera. Svängarna blir också överraskande skarpa, båten snarare vrids runt än svänger runt när jag ger fullt utslag på ratten. Manöverbar­heten i låg fart är bra, båten slingrar sig inte och tack vare Duoprop-systemet går den rakt genom sjön. Vid tilläggning har jag också bra kontroll när jag backar, både åt styrbord och babord. Det påminner lite om att köra med IPS.


Text: Max Carlgren • 2015-11-24
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top