Första testet: Nimbus succébåt - nu med eldrift
Foto: Dan Ljungsvik

Första testet: Nimbus succébåt - nu med eldrift

Nya Nimbus 305 Coupé har blivit en försäljningssuccé. Nu har de utrustat båten med elmotorer som gör den till en ljudlös glidare. Vi är först ut med att provköra och så här lyder första intrycket.

Vi är först ut med att provköra Nimbus nya el-satsning i vågorna utanför Långdrag. En 305 Coupé har utrustats med motorer från den tyska elmotortillverkaren, Torqeedo.  305 Coupé-modellen lanserades till Allt för sjön 2015 och har redan sålt långt över förväntan. Hela 74 exemplar har hittills lämnat – eller är på väg att lämna - fabriken. Att 305 Coupé med eldrift kommer bli en lika stor försäljningssuccé räknar Nimbus inte direkt med, men däremot är det ett sätt att möta både framtiden och marknaden nere i Europa. Störst potential för Nimbus E-power Green Lake finns det på den tyska och den schweiziska marknaden. Här är restriktionerna för motorer och utsläpp av fossila bränslen hårda.

Motorerna det handlar om är Deep Blue. Den första båten är utrustad med 80i, 2x 12,8kw (230V eller 380V). Marchfarten ligger på 5,7 knop. Sträckan man kommer då är 22 sjömil Väljer man en lägre hastighet på 3,5 knop blir räckvidden 37 sjömil.

 

Motorrum i Nimbus 3025 med eldrift.

Är det här något vi får vänja oss vid i framtiden - ett motorrum fyllt med batterier? Foto: Dan Ljungsvik

Foto: Dan Ljungsvik