Zipwake och Humphree sänker din bränsleförbrukning
Interceptorer gör samma jobb som trimplan plus mycket mer - och snabbare. Foto: Zipwake

Zipwake och Humphree sänker din bränsleförbrukning

Bättre prestanda, lägre bränsleförbrukning och bekvämare färd. Låter det lockande?
Lösningen stavas interceptorer. De är ungefär som trimplan – fast bättre.

Båtnytt har varit ute och testkört två interceptorsystem och det sammantagna intrycket är att om det inte är en revolution, så är dessa båda i alla fall en fascinerande förbättring av komfort och prestanda jämfört med allt jag testat tidigare.
Det naturliga är att jämföra interceptorer med trimplan och där får sistnämnda se sig ordentligt frånsprungna. Kortfattat kan man säga att interceptorerna gör det som trimplanen gör, skapar lyftkraft för att minska vågmotståndet och därmed hjälper båten snabbare upp i planing. De rätar också båten i sidled för att kompensera för vindpåverkan och snedfördelning av vikt ombord. Plus i vissa fall en massa mer, automatiskt – och så mycket snabbare.

Visst, trimplan går också att få med ­automatik idag, men inget jag provat hittills har varit i närheten i exakthet och snabbhet jämfört med de två interceptorsystem jag testat.
Och just snabbheten, menar man hos Humphree, är en nyckelfaktor för att systemen ska bli så effektiva som möjligt.
– Reaktionstiden är viktig för en automatisk reglering så att systemet inte orsakar överraskningar eller rentav resulterar i väldigt obehagliga situationer. Vi har ultrasnabba servon och reglering för att på ett seriöst och säkert sätt hantera olika sjötillstånd, säger Steffen Fäldt på Humphree.
Sedan beskriver han ett exempel då man går i sidsjö och systemet kompenserar för lutningen som blir när man kör i en vågsida. När man kommer över vågkammen är det viktigt att systemet reagerar fort och anpassar sig efter den nya lutningen så att inte interceptorn istället förstärker lutningen när man så att säga är på andra sidan vågen.Alla som någon gång använt trimplan känner förmodligen igen problemet med förstärkt lutning med fel inställning på bladen.  

 

 

 

Humphrees interceptorserie för fritidsbåtar

Humphrees nya interceptorserie är framtagen för att passa fritidsbåtar mellan 25 och 60 fot.

Kontrollpanel till Zipwakes interceptorer

Både Zipwake (bilden) och Humphree har hyfsat enkla kontrollpaneler som gör det lätt att manövrera interceptorerna.

Steffen Fäldt menar också att för att få en interceptor som tillräckligt snabbt, aktivt och kontinuerligt stabiliserar båten i sjögång så är det återigen utrustningens reaktionstid och slaglängd samt bredd på bladen, som är helt ­avgörande.
Båda tillverkarna kan visa på siffror som tydligt pekar på fördelar med att köra med interceptorer jämfört med utan. Bland annat presenterar svenska Humphree en mätning på en Nord West 420 med dubbla Volvo Penta D6 som visar att vid 2 000 varv per minut och utan hjälp från interceptorerna gör båten 11,5 knop. Med hjälp av interceptorerna får båten ett behagligare och mer ekonomiskt gångläge som ger ytterligare 0,9 knop och en bränslebesparing på 11,3 procent – eller 0,7 liter per nautisk mil. På en säsong med 100 gångtimmar skulle det ge en bränsle­besparing motsvarande runt 5 000 kronor.

Hos den andra tillverkaren, Zipwake, även de ett svenskt företag, som presenterade sin produkt under våren 2015 pekar man också på bränslebesparingen som en viktig faktor till att montera interceptorer. Ett bättre gångläge ger förutom bränslebesparingen också mindre ­vågor, vilket förstås gör alla glada.
De båda systemen går att köra med olika grad av automatik, med varje funktion för sig eller där de jobbar tillsammans. I ­Humphrees fall kallas fullautomatläget för Active Ride Control och det är svårt att inte le när man känner hur man har tekniken på sin sida.

Vågorna går gott och väl meterhöga på Marstrandsfjorden när jag sittande på flybridgen manar på Targa 37:an snett ut genom sjögången. En flybridgefärd på lugnt vatten kan vara nog så utmanande, då den minsta gungning förstärks rejält när man kommer några meter upp i luften.
Men systemet jobbar snabbt och effektivt och när vi slår av det blir det nästan plågsamt tydligt hur effektivt det är. Interceptorerna fasar av chocktopparna i körningen, rätar lutningen i sidled, lindrar smällarna när vi går emot sjön och hindrar båten från att skära ner alltför mycket när vi går på diagonalen.

När Båtnytt provkörde Zipwake-systemet, som då var monterat i form av fyra stycken 450 millimeters interceptorer på en ganska trögjobbad 28-fots Bayliner så blev det också väldigt tydligt hur effektivt de jobbar. En ganska seg båt med klara problem att ta sig över planings­tröskeln och lika stora problem att hålla sig i plan i lägre farter fick plötsligt ett helt nytt och mycket bredare fartregister där den gick hyfsat lätt och med ett vettigt gångläge.