Artiklar

Följ med ombord på spökskeppet Costa Concordia

Fredagen den 13 januari 2012 gick kryssningsfartyget Costa Concordia på grund utanför den italienska ön Giglio. Skepparen gjorde en hälsningsgir in mot land som kostade 32 personer livet. Bärgningen av fartyget blev den dyraste i historien, bara att få henne på rätt köl kostade 3,9 miljarder kronor. Följ med ombord och se unika bilder från interiören på det en gång så lyxiga fartyget - som efter bärgningen mest kändes som ett spökskepp.

Text: Jens Augustinsson • 2016-01-25 Uppdaterad 2021-06-09

TV: Här bärgas lastfartyget med 1 400 bilar ombord

Därför sjunker osänkbara båtar

Demonteringen av Costa Concordia pågår fortfarande. Enligt en artikel i Ny teknik användes 50 000 ton stål vid bygget och allt beräknas kunna återvinnas. Och sammanlagt beräknas man kunna återanvända 80 procent av allt material på fartyget.

Det totala skrotvärdet är beräknat till knappt 129 miljoner svenska kronor. Men då bärgning och skrotning sammanlagt kommer kosta närmare 17,2 miljarder svenska kronor – plus att fartyget beräknades vara värt 4,9 miljarder kronor innan olyckan, så är återbäringen tämligen blygsam.


Text: Jens Augustinsson • 2016-01-25
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top