Mercury Seapro – två nya modeller av märkets arbetsmotorer

Mercury lanserar under året en 40- och en 60-hästare i sin modellserie Seapro. Det är förstärkta motorer som är anpassade för yrkesbruk där de går tungt under lång tid i tuffa saltvattenmiljöer.

Mercury Seapro 40 & 60 hästar

Mercurys Seapro-motorer är kraftigare byggda och anpassade för yrkesbruk. Nu kommer nya 40- och 60-hästare. Bild: Mercury

Pressmeddelande Düsseldorf, tyskland (24 jan 2016)

Mercury Marine har aviserat den globala lanseringen av sina nya SeaPro FourStroke-motorer på 40 och 60 hk. De har konstruerats för att hålla längre, samtidigt som effekten och effektiviteten för att få jobbet gjort bibehålls. De har förbättrade funktioner och är byggda för att köras många timmar och för att klara tuffa saltvattensmiljöer.

SeaPro FourStroke-motorerna på 40 och 60 hk lanseras över hela världen under mitten av 2016.

* SeaPro-motorerna har robust och stor slagvolym samt en lätt konstruktion som levererar den effekt som kommersiella användare kräver.

* De har bekräftats hålla tre gånger så länge som en motor avsedd för fritidsbruk.

* De har också flera förbättringar i motorn för att öka hållbarheten och tillförlitligheten. Bland annat en bränslepump för kommersiellt bruk, hållare för svänghjulsmagnet, starkare övre fästen, termostat i rostfritt stål samt en förbättrad gasassisterad trimcylinder (på utvalda modeller).

Läs mer: Nu kommer Mercury med dieselutombordare

SeaPro FourStroke-motorerna på 40 och 60 hk levereras, tillsammans med sin exklusiva lackering i flera steg, som standard med ett anodiserat växelhus som reducerar möjligheten till korrosion ytterligare och förbättrar effektiviteten och livslängden i tuffa saltvattensmiljöer.

Mercurys större Command Thrust-växelhus, som ger ett bättre grepp i vattnet och ger en större möjlighet att manövrera båten, är standard på de nya 40 och 60 hk SeaPro-modellerna. Den större torpeden kan i kombination med en propeller med större diameter enklare lyfta upp en tyngre båt i planing och hålla den där i lägre hastigheter utan att det inverkar på topp hastigheten. Växellådans oljedränering finns i torpeden, vilket förenklar oljebyten ytterligare.