Artiklar

Här är reservdelarna du bör ha ombord

När motorn börjar krångla mitt ute på havet gäller det att vara sin egen lyckas smed. Med ett eget litet lager av de viktigaste reservdelarna går det att avhjälpa en del motorbekymmer på egen hand.

Text: Redaktionen • 2016-02-16 Uppdaterad 2021-06-09

TV: Fem tips för att slippa katastrofer till sjöss

Besiktningsmannen om Flipper 700

Text Jessica Ericsson Foto Lars Ericsson

Artikeln är en del av ett större tema om reservdelar i tidningen Praktiskt Båtägande 1-2016, som finns i butik nu.

 

Det är som bekant inte bara att dra handbromsen och vänta på bärgning när motorn stannar ute på fjärden. För även om motorn är servad efter konstens alla regler kan den börja krångla och då troligen på ett olämpligt ställe. Därför är det inte så dumt att ha lite reservdelar och verktyg med sig i båten.

För Sjöräddningssällskapet, SSRS, är motorproblem i olika former en av de vanligaste anledningarna till utryckning.
– Det kan bero på allt från dieselbakterier i tanken som gör att filtren kläggar igen till att någon har tankat vatten i bränsletanken, säger Mikael Hinnerson, sjösäkerhetsledare på SSRS.

Känslan hos sjöräddarna på SSRS är att bränslestopp på grund av bakterier är vanligt. En annan klassiker är problem med kylvattenflödet. Linor som fastnat i propellern och att motorn inte går igång för att startströmmen är slut är andra rätt så vanliga orsaker.
Mikael Hinnerson anser att det är viktigt att ha koll på motorn och bränslet och gärna ha med en impeller i reserv.

Här kommer en liten lista på bra saker som bör ingå i ditt basutbud av reservdelar ombord. Det kan betyda skillnaden mellan att lösa situationen själv, eller att behöva kalla på sjöräddningen.

Olje- och bränslefilter
Bränslefiltret är viktigast. Det sätter ofta igen, så det bör alltid finnas en omgång filter i båten.
Filterna har lång hållbarhet, så de kan ligga ganska länge i båten.

Impeller
Är bra att ha med under förutsättning att man vet hur det går till att byta. Kolla upp innan avfärd hur det ska göras.
Tänk på att impellern är gjord av gummi och torkar, så den bör inte ligga för länge i båten. Ett tips är att skicka med den du har i båten när motorn ska servas (om du lämnar in den för service) och skaffa en ny att ha i båten.

Verktygslåda
Kan kanske verka självklart men är inte desto mindre viktigt. Se till att alltid ha den vanligaste typen av verktyg med så att det finns möjlighet att åtgärda oförutsedda saker.

Remmar och packningar
Generatorrem och vattenpumpsrem kan vara bra att ha med. Det ska i normalfallet inte vara några problem med dessa om man har för vana att kolla dem kontinuerligt. Men de är inte sarsklit skrymmande och kan vara en billig försäkring om olyckan skulle vara framme. Men precis som med impellern, se till att du vet innan hur det går till att byta dem. En vattenpumpspackning kan också vara bra att ha. Till filtren ingår packningar men till vattenpumpen behöver man skaffa en separat.

Prenumerera på Praktiskt Båtägande: 6 nr + reservladdare 249 kr

Batteriladdare
Alltid bra att ha med.

Övrigt
Håll koll på vädret och sök hjälp i tid. Får man ett motorbekymmer under en stillsam kväll i en naturhamn i ytterskärgården är det kanske inga bekymmer just då, men blåser det upp några timmar senare och rullar in havsdyning blir det snabbt ett farligt läge. 

 

 

 

 

10 bästa tipsen för ett lyckat begagnatköp av aluminiumbåt

Försäsongsfynda: 4 prisvärda styrpulpetare


Text: Redaktionen • 2016-02-16
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top