Vilken båt är du? Kom till mässan Allt För Sjön och prata båt med Båtnytt i monter A07:21.

Artiklar

Allt för sjön 2016: Ta reda på vilken båttyp du är

Båtnytt testar båtar för att hjälpa dig att hitta rätt. På mässan Allt för Sjön i Stockholm den 5–13 mars tar vi med fem typer av båtar som gör det lätt och roligt att vara på sjön. Kolla in vilka båtar det är redan nu och kom sen och träffa oss, titta på båtarna och snacka om dina favoriter i vår monter A07:21.

Text: Mikael Mahlberg • 2016-02-23 Uppdaterad 2021-06-09

Allt För Sjön 2016: Nya tuffa Paragon 31

På Båtnytt älskar vi att prata om båtar. Men det är alltid lättare att diskutera när man har något att utgå från. Därför kommer vi att ta med fem båtar (se nedan vilka) av olika typer i vår monter A07:21 på mässan Allt för Sjön ­första veckan i mars.

Det är olika typer av ­båtar som fyller olika funktioner, men de har en sak gemensamt: De gör det lätt att ­komma ut på sjön. Flera av dem har också vunnit ­­våra jämförande ­tester. Det är en modern hardtop, en mellanstor rib, en trailerbar segelbåt, en bowrider och en ­liten ­vattenskoter. På följande sidor ­presenterar vi dem. Läs ­igenom och se vad vi tycker.

Har du sedan har vägarna förbi vår monter får du ­gärna komma in och växla några ord. Både om du håller med oss, eller om du tycker precis ­tvärtom.

 

Allt för sjön 2016: Ta reda på vilken båttyp du är
Yamarin Cross 57 BR.

Test: Yamarin Cross 57 BR vs Suvi 5700

Yamarin Cross 57 BR 

En öppen dagtursbåt med den numera omåttligt populära kombinationen av aluminiumskrov och innerline i plast. Den finns i många varianter och storlekar och de flesta nordiska båttillverkarna som tidigare byggt i antingen plast eller aluminium har nu kombinationer.

Yamarin Cross 57 BR vann en duell mot en enklare Suvi 5700 förra året. Priset skiljer och även kvaliteten, och kanske var det en orättvis jämförelse. Men det är intressant att se vad du får för det högre priset som Yamarin betingar.

Yamarin Cross 57 BR har riktiga stolar som är djupt skålade med bra stoppning. Som förare sitter du väl skyddad bakom den höga vindrutan. Sidorutorna är långa och tar även hand om sidvind och eventuell kastsjö. Den öppningsbara mittsektionen har glas upptill och mörktonad akryl mellan pulpeterna. Förarplatsen är väl utformad med ratt och reglage bra placerade. Halkskyddat fotstöd och tillräckligt med benutrymme ger en bekväm sittställning. Centrerat ovan ratten finns plats för en fast niotumsnavigator. Som resande i aktersoffan blir det lite blåsigare men mycket av fartvinden passerar över huvudet. På vardera ­sidan har man krafiga grabbräcken. 

Yamarin vet hur man bygger bra skrov. När man presenterade Cross-serien med aluminiumskrov var många oroliga att sjöegenskaperna skulle gå förlorade. Men Yamarin har fortsatt att bygga båtar som är roliga och säkra att köra, även i hård sjö. En båt helt byggd i aluminium är mer tålig. En med innerline i plast känns mer ombonad. Kombinationen av oömt yttre och trevligt inre har gjort hybridbåten till en succé.

yamaha-motor.eu

Allt för sjön 2016: Ta reda på vilken båttyp du är
Fareast 23

Fareast 23

Fareast Yachts har etablerat sig som världens största tillverkare av optimistjollar, men tillverkar även både katamaraner och enskrovsbåtar. Den helt nya Fareast 23 visas upp för första gången i Sverige på Allt för Sjön. Vi har alltså inte hunnit testa den, däremot har vi testat den ­större Far­east 28 förra året, och de två modellerna har många likheter. På Fareast 28 uppskattade vi den stora sittbrunnen med plats för fem kappseglare. Ruffen saknar inredning, sånär som på påsar vid skrovsidan för förvaring. Det går att få ett par kojer för vila som tillval. Vi uppskattar också att den är lättseglad. Trots byig vind är den lätt att ­kontrollera på kryssen. Och när vi faller av blir det riktigt roligt, Fareast 28 sticker iväg och som mest får vi upp den i 15,6 knop, med full kontroll. Priset på Fareast 28 ligger strax under 400 000 kronor, mer fart för pengarna går inte att få i klassen.

Fareast 23 blir förstås mindre, den mäter 7,28 meter på längden och 2,55 meter på bredden. Layouten är likadan som på den större modellen, den är vakuuminjicerad och riggen kommer från Seldén, men 23:an saknar akterstag. Priset ligger på strax under 300 000 kronor med stor, fock och gennaker. 

Den höj- och sänkbara kölen gör att det är lätt att traila båten. Då kan du sköta transportsträckorna med bilen och segla där du verkligen vill segla. Ingen båt för familjen som vill övernatta, men är du ute efter actionfylld segling ska du kolla in Fareast 23.

nordicyachts.se

Allt för sjön 2016: Ta reda på vilken båttyp du är
Brig 650 Eagle.

Brig 650 Eagle

Rib är en båttyp som många förknippar med fortgående charterturer genom skärgården. Men många har också insett att det är en väldigt smidig båttyp för familjer och fritidsåkare. Har du den på trailer behöver du inte ha båtplats, den kräver inte att du underhåller och putsar på den och med inbyggda fendrar runt hela båten är det bara att köra järnet. När vi testade ribbar i 6,5-metersklassen vann Brig Eagle 650 en knapp seger över motståndarna. Den har både fartresurser och möjlighet att umgås i båten, till ett vettigt pris. Dessutom kombinerar man snygg design och trygga köregenskaper. En mycket skarp v-botten i fören som planar ut mot aktern gör att den klyver sjön effektivt samtidigt som den är stadig i skarpa svängar. Med 150-hästaren är den trygg och ekonomisk, hänger du på 200 hästar blir det mer busåka.

Brig Eagle 650 känns mer som en familjebåt än en fartmaskin för att flyga i vågor med. Bakom pulpeten sitter två personer skyddade, vindrutan fungerar bra. Kanske något som många inte förväntar sig av en rib. Sofforna är bekväma men snarare utformade för nöjesturer än vågad körning i vågor. Det finns även ett enkelt klaffbord som gör att du kan ta en fika ombord.

En rib är med andra ord inte bara en yrkesbåt eller chartermonster, utan fungerar bra för familjen. Med små barn ombord bjuder inte tuberna på något större skydd från att ramla i sjön och det är inte självklart att det finns bra säten ombord för dem som är mindre. Vet du att det är vuxna som ska åka kan du satsa på en modell med stötdämpade jockeysäten, är det familjetur med små barn kan det vara bra att leta rätt på en modell med soffa. Den största fördelen med en rib är att den är extremt stabil. Klarar du att hålla i dig och vet hur man kör båt kan du ge dig ut i de flesta väder.

brig.se

Nästa sida: Nordens bästa HT-båt + prisvärd vattenskoter

Allt för sjön 2016: Ta reda på vilken båttyp du är
Bella 620 HT.

Test: Bella 620 HT, Yamarin 63 HT & Flipper 640 ST

Bella 620 HT

2015 gjorde hardtopen comeback. Vi drog ihop tre konkurrenter från Flipper, Yamarin och Bella och stack ut till sjöss. Den som till sist vann testet var Bella 620 HT. Den vann på bäst inredning. Många sittplatser vända framåt och lätt att bädda både i akter och för. Bella har vågat satsa på att många ska få plats att åka bekvämt, medan ruffen är ganska liten. Det gör att du får en stor, rymlig sittbrunn att umgås i.

Oavsett vilket märke du väljer så får du en smart båt om du satsar på hardtop. När vädret är fint sitter ­passagerarna och solar i aktersoffan. Börjar det regna är det bara att ­hoppa in under taket. Men även om du sitter under taket har du kontakt med föraren och kan fortsätta att umgås. Väljer du exempelvis en daycruiser måste du krypa in och försvinna i ruffen ifall du vill söka skydd. Visst, det är mer ombonat att sova i en en daycruiser, men är du ute efter smidiga dagsturer är en hardtopen riktigt smart.

Den nya generationen hardtopbåtar ser inte heller ut som trötta 70-talare. Det senaste exemplet är Axopar 24 som även kommer i en variant med hardtop. Det är helt enkelt en båt som är i ropet.

Nackdelar då? En risk är att ruffen blir en öppen stuv där packningen ligger huller om buller. Bella har stuvar under sofforna och i durkarna, så visst går det att stuva undan grejerna. Men å andra sidan: har du en daycruiser så stuvar du på samma sätt – genom att slänga in allt i ruffen. Skillnaden är att det är lättare att komma åt i en hardtop.

Det största problemet med hardtop är sikten. Hytten skymmer stora delar av sikten framåt. Långa förare får huka sig för att se ut, och även om man lyckas kika fram genom rutorna är inte sikten tillräckligt bra. Slutsatsen blir att du måste stå och köra och kika över hytten. Då ­sitter tyvärr ratten långt ned, eftersom den är placerad för att ­fungera i sittande ställning. Du står lite som en säck ­potatis. Drömmen vore att ratten gick att höja upp vid stående ­körning och dra ned när du sitter. Då skulle hardtopen vara ­fulländad.

bellaboats.fi

Allt för sjön 2016: Ta reda på vilken båttyp du är
Sea Doo Spark.

TV: Förhandstitt på Sea Doo Spark

Sea Doo Spark

En vattenskoter är bland det roligaste du kan köra på sjön. De drar lite, speciellt om du väljer en mindre modell, och de svarar väldigt rappt på gas när du drar iväg. Sea Doo Spark blev något av en succé när den lanserades. Den väger bara 180 kilo, betydligt mindre än tungviktarna som ligger på 300-400 kilo. Vi testade den med 90 hästkrafter och trots att vi även kört modeller med över 300 hästar var adrenalinkicken rejäl.

Den toppade 44 knop när vi testade den. Men tack vare närheten till vattnet på den lilla skotern känns det som att det går enormt fort. Den går medvetet något på nosen i full fart för att skydda ovana förare från ofrivilliga flygturer. Skrovet är rotationsgjutet och tål smällar bättre än glasfiber. Priset börjar runt 60 000 kronor och passar utmärkt för den som vill börja köra vattenskoter, eller den som vill ha en skoter med sig som tenderbåt. Den har även ett fäste för att dra badleksaker eller wakeboard. Det går att köra med två vuxna ombord, men då kan den kännas lite vinglig.

nivado.com


Text: Mikael Mahlberg • 2016-02-23
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top