Andra dödsfallet i amatörkappsegling runt jorden
40-åriga brittiskan Sarah Young spolades överbord och miste livet ute på Stilla havet under Clipper Round the World Race. Foto: Clipper Ventures

Andra dödsfallet i amatörkappsegling runt jorden

På första delsträckan av Clipper Round The World Race, ibland kallat amatörernas Volvo Ocean Race, miste en besättningsman livet. Nu har det hänt igen, när 40-åriga Sarah Young spolades överbord ute på Stilla havet.

Båten IchorCoal som deltar i Clipper Round the World Race 2015-2016. Fot: Clipper Ventures

Sarah Young stod i sittbrunnen och höll på att städa upp bland tamparna efter en manöver då en våg plötsligt kom och svepte med henne. Hon slungades mot mantåget och när nästa våg sköljde över båten spolades hon överbord.

Clipper Round the World Race är en kappsegling runt jorden för amatörer. Det var under sjätte delsträckan, mellan kinesiska Qingdao och Seattle i USA, som 40-åriga Sarah Young, som seglade ombord på båten IchorCoal, spolades överbord i hårt väder med vindar uppemot 20 meter per sekund.

Alla besättningsmedlemmar i tävlingen har fått grundlig utbildning i att hantera man överbord-situationer och trots hårt väder så lyckades man få tillbaka Sarah Young ombord. Men hennes liv gick inte att rädda. Dödsorsaken är inte klarlagd men förmodligen handlade det om drunkning eller nedkylning.

Då båtarna befinner sig mitt ute på norra Stilla havet och fortfarande beräknas ha ett par veckors segling kvar innan man når Seattle, så beslutades det att Sarah Young skulle få en sjömansbegravning till havs.
Hon var en av dem i besättningen som skulle segla hela jorden runt och när olyckan inträffade så hade hon seglat cirka 20 000 nautiska mil.

Besättningen ombord på IchorCoal har fått utstå många prövningar under resans gång då detta var andra dödsfallet ombord. Foto: Clipper Ventures.

Skribentens reflektioner – var själv med i tävlingen när första dödsfallet inträffade

Jag deltog själv i den här tävlingen i september 2015 ombord på båten Mission Performance under första delsträckan, från London till Rio de Janeiro, när besättningsmannen Andrew Ashman miste livet. Också den gången var det ombord på båten IchorCoal olyckan var framme.

Jag kommer aldrig glömma ögonblicket då vår skeppare berättade om dödsbudet för oss i besättningen. Det var en blåsig men förhållandevis kontrollerbar dag ute på Atlanten några hundra sjömil utanför Portugals kust. Klockan två varje dag hade vi en samling i sittbrunnen. Ett slags rådslag när vi diskuterade allt mellan himmel och jord. Seglingstaktik, vägval, ordningsregler ombord eller vad som behövde ventileras för dagen.

Själv hade jag kökstjänst den här dagen, så jag stack upp huvudet i nedgångsluckan när alla satt samlade för dagens möte. Precis innan mötet drar igång får vi en supersurf och vi spränger 30-knopsvallen för första gången under seglingen. Vitt vatten kokar runt båten och folk skriker av glädje.
När adrenalinkicken lagt sig börjar vår skeppare Greg prata och det första han säger är att det skett ett dödsfall på en av de andra båtarna. Sen börjar han gråta.  

Aldrig tidigare har jag varit med om ett tillfälle när stämningen ändras så snabbt. Vi är flera hundra nautiska mil från där olyckan sker men det är en av våra medtävlande som förolyckats och plötsligt blir vi alla väldigt medvetna om vår egen dödlighet. Det kunde varit någon ombord på vår båt.
Det tog ett bra tag att skaka av sig händelsen för oss. Då kan man bara tänka sig hur det kändes för dem ombord på IchorCoal.
Jag pratade med ett par av besättningsmedlemmarna ombord på IchorCoal när vi kom till Rio, killar jag hade seglat med under mina träningsveckor i England inför tävlingen. Matt var den unga jolleinstruktören som alltid hade ett leende på läpparna men när jag träffade honom i baren i Rio var leendet borta. Han var så oerhört trött på tankarna av det som hade hänt och ville inte säga ett enda ord till om det hela.
Du kan läsa mina reflektioner från händelsen och mycket annat om hur livet var ombord i min atlantblogg som jag skrev under seglingen.

Men idag känner jag inget annat än stor sorg och medkänsla för besättningen ombord på IchorCoal och Sarah Youngs familj och närstående.

 

Så här skrev vår skeppare Greg Miller på Mission Performance i en hälsning till Sarah Youngs familj och lagkamrater.  

 "Today we remember Sarah Young as her team mates and family on IchorCoal commend her body to the deep. Mission Performance Warriors thoughts and love are with the team and Sarah's loved ones.

"Rest in Peace Sarah."

Skulle du anta utmaningen att segla över en ocean?
Ja
65
39
Nej