TV: Vi kollar in drömbåten Aquariva Super
Aquariva Super på catwalken. Foto: Johannes Nordemar

TV: Vi kollar in drömbåten Aquariva Super

Odödlig design och fingertoppskänsla i hantverket ger upphov till många avundsjuka blickar. Följ med ombord när vi tar en tur med Aquariva Super – en modern klassiker och en drömbåt bland drömbåtar.

Aquarivan är handbyggd från början till slut. Det är när detaljerna betraktas som prislappen på båten möjligen kan rättfärdigas.

Text och foto: Johannes Nordemar

Att åka, och äga, en Aquariva handlar antagligen mer om kärlek till det vackra än enbart längtan efter en snabb och välbyggd båt. Aquariva är visserligen en sällsynt bra båt i vattnet, men den som bara är ute efter prestanda och sjövärdighet hittar både bättre och framför allt mycket billigare alternativ i de massproducerade daycruisers som andra tillverkare erbjuder.

Så varför Riva? Det är lite som att välja mellan Ferrari och Corvette, eller Rolex och Certina. En typisk Rivaägare är ute efter något unikt, tidlöst och exklusivt där priset inte är direkt avgörande. 

Läs mer: Gå direkt till ett filmklipp om en Aquariva Super 

Aquariva är handbyggd från första glasfibermattan till den sista skruven, precis som det var förr i tiden, då båtarna byggdes helt i trä. Mycket har hänt sedan 1842, då familjen Riva startade varvet i norra Italien, med ambitionen att bygga världens bästa båtar. Dagens Aquariva är en retroflirt med 1950-talsrivorna, som var designade av fjärde generationens båtbyggare Carlo Riva. Det var han som gav båtarna den negativt lutande och rundade aktern, som kännetecknar de mest populära Rivorna. 

  

 

 

Många detaljer är hämtade från bilvärlden, som backspegel och sökarlykta. 16 lager lack på mahognyluckan som döljer köket gör annars att det knappt behövs vanliga speglar ombord.