Artiklar

Krönika: Nu tar robotar över rodret

Gillar du att vara på sjön men är trött på att köra? Lugn, tekniken för självkörande båtar finns redan. Det enda som saknas är att någon kopplar ihop alltsammans till en fungerande enhet. Båtnytts testredaktör Mikael Mahlberg tittar in i kristallkulan och siar om när Kapten Robot kommer mönstra på våra båtar.

Text: Mikael Mahlberg • 2016-04-19 Uppdaterad 2021-06-09

Krönika: Det har gått inflation i hästkrafter

TV: Båten som gör 90 knop – utan förare

Krönika: Nu tar robotar över rodret
Båtnytts Mikael Mahlberg gillar tanken på självkörande båtar.

Gillar du att sitta bakom ratten? Tråkigt, för i framtiden är det säkert illegalt – i alla fall på land. Den första generationen ­självkörande ­bilar rullar som bäst ut på vägarna och ­enligt flera tidiga studier kör de säkrare än vi människor. Elon Musk, mannen bakom elbilen Tesla, tror att mänskliga chaufförer i framtiden kommer att ses som alltför opålitliga jämfört med intelligenta bilar.

– Det blir som med hissar. Förut fanns hissoperatörer, sedan utvecklades kretskort som gjorde att hissen automatiskt åkte till våningen du tryckte på… bilen kommer att bli likadan, sa han nyligen.
Vi som gillar att trycka plattan i mattan får alltså dra ut på havet. I denna juridiska vildmark får du troligen även i framtiden köra hur fort du vill, helt själv. Men vill du hellre låta en dator spaka din snipa medan du sitter i ruffen och käkar, kommer det också vara möjligt.

Tekniken är redan här. Båtar har nämligen länge legat långt före bilarna när det gäller att köra själv. Autopilot har funnits på sjön sedan 1960-talet. Och alla de häftiga sensorer som sitter i den självkörande Tesla Model S hittar du sedan länge i en vanlig hyttbåt: radar, ultraljudssensorer (ekolod), och gps. För att skapa en helt självkörande båt där du kan sitta i aktersoffan och slappna av på väg ut till skärgården krävs förstås att alla dessa sensorer kopplas ihop med artificiell intelligens.

Det är just vad tävlingen RobotX Challenge går ut på. Där tävlar universitetsstudenter om att bygga självkörande elbåtar som ska utföra uppgifter som att lägga ut bojar eller hitta föremål på botten. Förra årets vinnarbåt heter Minion, gör sju knop med två elektriska Torqueedo-motorer och väger 250 kilo. Den “ser” andra båtar med hjälp av en så kallad LIDAR, som sänder ut reflekterande laserstrålar och på så sätt målar upp en tredimensionell bild av omgivningen. För att kunna veta om det sjömärke som LIDAR lokaliserat är grönt eller rött har Minion också två hd-kameror från Microsoft. Kamerorna kan dessutom se fyrkaraktärer.

Fyra nedsänkbara hydrofoner ger en tredimensionell bild av bottnen och hjälper Minion att hitta grund och föremål på botten. Alla dessa “sinnesintryck” matas in i en stötskyddad dator som beslutar om Minion ska gira, ligga kvar på kursen eller stanna. I en tävling i Singapore förrförra året klarade Minion att navigera längs en rutt och väja för hinder, hitta en lysboj med rätt ljuskaraktär och till sist leta reda på en märkt plats mellan Y-bommar och lägga till (även om en människa fick sköta tamparna). Ganska imponerande, med andra ord!

Framtiden är alltså redan här. Det roliga är att den är relativt billig. Vad Minions sensorer kostar är oklart, men de liknande sensorpaket som sitter i Tesla kostar under 10 000 kronor. Självklart kommer det att dröja en tid innan Garmin, Raymarine eller någon annan kan erbjuda en autopilot som liknar Minions. Men var säker på att det kommer.

Då kommer du att kunna välja: Antingen njuter du av färden från aktersoffan medan kapten Robot styr. Eller så sätter du dig själv bakom ratten och trycker plattan i mattan.

Debatt: Ett högtravande båtspråk är bara fånigt

TV: Här wakesurfar han utan någon vid rodret

Krönika: Se till att lära dig använda powertrim


Text: Mikael Mahlberg • 2016-04-19
ArtiklarLivetOmbordKrönika
Scroll to Top