Taransay, en skönhet byggd 1930, eller?

Artiklar

TV: Den klassiska yachten totallurar ögat

Taransay är den vackra lyxjakten som byggdes i Skottland 1930. Eller? När man tittar närmare visar det sig att allt inte är som man tror. Följ med ombord på den vackra båten som bär på en imponerande hemlighet.

Text: Jens Augustinsson • 2016-05-03 Uppdaterad 2021-06-09

TV: Den klassiska yachten totallurar ögat
Foto: Rossinavi

Det är lätt att tappa hakan av beundran när man ser den 38,5 meter långa Taransay komma glidande. En perfekt tidskapsel från en svunnen tid som seglar mitt ibland oss.

Men man ska inte tro på allt man ser.

Klicka för att gå direkt till en film med den vackra Taransay

Det började med att en förmögen man letade efter en klassisk yacht på marknaden. Han hittade flera som han blev förtjust i men varje gång var det något som stod i vägen för att det skulle bli affär.
Då kom hans kapten med det något djärva förslaget – varför inte bygga en helt ny båt i gammal stil?

Men var hittar man ritningar på en sådan? Och vem kan bygga den? Frågorna hopade sig. Mannen vände sig till firman G.L. Watson, som ritat den här typen av båtar sedan 1873. Bland annat hade de ritat båten Ocean Glory, som mannen chartrat vid ett flertal tillfällen.

G.L Watson började bläddra i sitt ritningsarkiv och där hittade de båten Taransay, ursprungligen byggd 1930. Den ursprungliga Taransay skrotades redan 1952 och idén om att bygga en ny föll i god jord. Men en del förändringar, bland annat större hytter för besättning och gäster, byggdes sedan båten av det italienska varvet Rossinavi.

Och ägaren visste vad han ville ha och har inte sparat på krutet. Om man bortser från saker som modern navigations- och säkerhetsutrustning, så har man varit extremt trogen tidsandan under bygget. Inredningen flödar av mahogny och askträ och för att få den rätta finishen på lackytorna så fick man på varvet lägga moderna sprayverktyg åt sidan och istället handlacka träet. Och man hittar samma fina finish och materialval i såväl ägarkabinen som i gästhytterna. Ingen är prioriterad över den andra, precis som i originalbåten.

Beställaren av Taransay ville verkligen efterlikna originalet ner på detaljnivå, så därför har det gjorts noggranna efterforskningar för att få så korrekt utseende som möjligt även på däcksutrustningen (även om vi får förmoda att det inte var Harken som levererade originalvinscharna).

Till och med röret för ventilering av motorrummet sitter där det ska, trots att motorrum idag ventileras på andra sätt. Man har dock gett det skorstensliknande röret nya funktioner då man både byggt in sjösättningskranen för tenderbåtarna och även stoppat in ett litet pentry som används vid tillställningar på däck.

Så den första Taransay, sjösatt i Skottland 1930, har nu alltså fått en efterträdare. Den nya Taransay gick av stapeln i Itialien i april 2015. Men vad gör det väl att det är en modern båt som ser gammal ut, när den är minst lika vacker som originalet.

TV: Den klassiska yachten totallurar ögat
Foto: Rossinavi
TV: Den klassiska yachten totallurar ögat
Foto: Rossinavi
TV: Den klassiska yachten totallurar ögat
Materialval och byggteknik är så lika originalet som möjligt… Foto: Rossinavi
TV: Den klassiska yachten totallurar ögat
… och gästhytterna är lika påkostade som ägarkabinen. Foto: Rossinavi
TV: Den klassiska yachten totallurar ögat
Även däcksutrustningen har valts med omsorg för att efterlikna originalet så mycket som möjligt. Foto: Rossinavi
TV: Den klassiska yachten totallurar ögat
Ventilationsskorstenen till motorrummet behövs egentligen inte, utan fungerar istället som förvaringsfack för kranen till tenderbåtarna och här finns även ett litet däckspentry. Foto: Rossinavi

TV: Tiden är ute för att rädda unik presidentbåt

TV: Spöklik Atlantångare kan sättas i trafik igen

Här är superyachtförsäljarens fem galnaste historier

Quiz: Vad vet du om superyachter?


Text: Jens Augustinsson • 2016-05-03
ArtiklarLivetOmbordBåtklassikerSuperyacht
Scroll to Top